• 0

Factuur of kwitantie aan B.V. als particulier?

Goedemiddag,

 

We lezen er veel over, maar komen er niet uit:

Mijn man heeft een website gebouwd en houdt deze bij (autobedrijf:plaatsen van teksten e.d.). Het bedrijf is een B.V.. Mijn man heeft de website gebouwd als particulier en kan geen factuur sturen begrepen wij uit alles wat we daarover tegenkwamen op het internet.

De bestuurder van de BV is er content mee en heeft gevraagd wat mijn man ervoor wil hebben.

 

Voor het onderhouden van de website wil hij niets, maar voor het maken wel. Hij wil er graag € 2.000,-- voor.

Hoe kunnen we dat doen? Kan dat cash uit de kas of kan dat ook per bankrekening en hoe moet dat geboekt worden (factuur/kwitantie?). Liefst per bank, maar of dat mogelijk is? Dan kan er geen kwitantie denken wij?

 

Wie weet hoe dat correct moet?

En kán het uberhaupt wel?

We willen geen sores. Gewoon netjes en correct, anders maar niet.

 

Bedankt!

 

W en M

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Als freelancer kan men bijverdienen en dat aangeven als inkomsten uit overige arbeid.

Men stuurt dan declaraties ipv nota's .

Freelance Inkomen

De betalende ondernemer kan verplicht zijn dit inkomen te melden.

Ik ga freelancen

 

Als U man dit meer doet is het eventueel verstandig als ondernemer te werken.

U heeft dan belastingvoordelen die u nu niet heeft.

 

Voor de omzetbelasting geldt u als BTW-ondernemer maar geldt waarschijnlijk de KOR regeling.

KOR

U mag alleen BTW op de nota zetten als u een BTW nummer heeft aangevraagd.

Als U grotere investeringen doet krijgt u waarschijnlijk BTW terug.

U kunt vrijstelling vragen voor administratieplicht BTW - ondernemer.

 

Een en ander hangt af van de vraag of uw man dit vaker doet voor meerdere klanten.

 

vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Mijn man heeft een website gebouwd en houdt deze bij (autobedrijf:plaatsen van teksten e.d.). Het bedrijf is een B.V.. Mijn man heeft de website gebouwd als particulier en kan geen factuur sturen begrepen wij uit alles wat we daarover tegenkwamen op het internet.

Als dit een eenmalige bijverdienste is, dan is uw man geen ondernemer en hoort deze vraag volgens de forumregels eigenlijk niet op dit forum thuis. Aangezien dat min of meer onderdeel is van de vraag zal ik proberen het zo goed mogelijk te beantwoorden (ook al ben ik geen fiscalist).

 

Een particulier kan geen factuur sturen, want dan zou het een factuur worden zonder KvK nummer en zonder enige vermelding van BTW (want het lijkt niet dat hier sprake is van ondernemerschap voor de omzetbelasting). Zo'n factuur voldoet niet aan de factuureisen.

 

Voor het onderhouden van de website wil hij niets, maar voor het maken wel. Hij wil er graag € 2.000,-- voor.

Hoe kunnen we dat doen? Kan dat cash uit de kas of kan dat ook per bankrekening en hoe moet dat geboekt worden (factuur/kwitantie?). Liefst per bank, maar of dat mogelijk is? Dan kan er geen kwitantie denken wij?

Voor de opdrachtgever is het van belang administratief aan te kunnen tonen dat deze uitgave is gedaan en besteed aan bedrijfskosten. Alleen uit de kas halen of overboeken zonder verdere administratie is niet te verantwoorden. Uw man moet een kwitantie opmaken waarin aan zoveel mogelijk factuureisen wordt voldaan (datum, afzender, geadresseerde, welke diensten, hoeveel, voor welk bedrag). Een kwitantie moet daarnaast in tegenstelling tot een factuur worden ondertekend.

 

De ontvangen 2.000 euro moet uw man opgeven voor de inkomstenbelasting als inkomsten uit overig werk.

 

Let op, als uw man dit ook voor andere klanten doet of alsnog betaald gaat worden voor periodiek onderhoud ontstaat al snel ondernemerschap voor de omzetbelasting. Als het bij deze opdrachtgever blijft maar het werk wordt wel terugkerend dan kan er mogelijk een verkapt loondienstverband ontstaan, met risico voor de opdrachtgever.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Dankjulliewel voor de reacties.

Het is inderdaad zo dat het om een eenmalige klus gaat.

Het was een wens van mijn man om eens een website te bouwen.

Hij kreeg ruim de tijd en het was een flinke klus, maar wel de moeite waard.

Dat vindt mijn man én dat vindt de 'BV'.

 

Dan gaan we eens kijken of we een kwitantie kunnen vinden die voldoet.

 

Bedankt!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.