• 0

BTW forfait en fictieve omzet zonnepanelen als je al ondernemer bent

Weer maar eens een vraagje over de btw verwerking mbt zonnepanelen

 

Ik ben al jaren kleine ondernemer

Ik heb ook al jaren zonnepanelen op mijn dak, waarvoor ik netjes het btw forfait van 80 Euro opgeef via de btw aangifte.

De btw deed ik eerst handmatig, net als de rest van de administratie.

Het forfait kon ik dus handmatig verwerken en een fictief bedrag van 381 Eur bij de omzet optellen in de btw aangifte. Bij de IB aangifte nam ik de fictieve omzet niet mee

 

Echter, sinds kort gebruik ik een boekhoudpakketje dat voor mij de btw aangifte en jaarstukken verzorgd.

Als ik hierin de fictieve omzet invoer, komt die natuurlijk bij mijn omzet/inkomen en winst als ondernemer.

 

Moet ik:

a) een dubbele boeking doen, waarvan eentje met een positieve omzet, inclusief de 80 Eur btw (21%), en eentje met een negatieve omzet en 0% btw zodat de omzet niet bij mijn inkomen geteld wordt maar de btw wel bij de aangifte ?

 

OF...

 

b) had ik eigenlijk al jaren de -welliswaar fictieve- omzet van 381 Eur bij mijn inkomen als ondernemer moeten tellen?

 

Bij voorbaat dank voor het meedenken !

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Anouk Vermeulen,

 

Nog een klein vraagje, uiteraard komt de 80 euro btw wèl bij het zakelijke rekeningsaldo (gezien ik alleen een zakelijke rekening of kas kan selecteren bij de boeking).

Ik neem aan dat ik die 80Eur dan weer als (fictieve) prive opname moet boeken naar een rekening buiten het pakket om het rekeningsaldo weer kloppend te maken?

 

nogmaals bedankt !

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.