• 0

Bus verkopen van BV naar holding

Hoi allemaal ik ben nieuw binnen deze forum.

 

Ik heb een vervoersbedrijfje die leuk begint te groeien. Dit is een bv.

 

De administratie doe ik geheel zelf (zover het mij lukt). Nu heb ik ook een holding bv gestart. Deze twee bedrijven nog niet aan elkaar gekoppeld.

 

In de bv heb ik 5 auto's die ik wil verkopen aan de holding. Omdat er nu geen verbinding is moet ik het incl BTW verkopen toch? Hoe zit het met de eventuele BPM? Ik wil eigenlijk dat de bv een verkoopfactuur naar de holding stuurt zodat de holding de BTW kan aftrekken. (geld binnen de holding komt). Is dit gevaarlijk ? Wat vinden jullie wat ik zou moeten doen

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Amropost,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Zoek een fiscalist en boekhouder. Of andersom, maar dat lijkt me wat je zou moeten doen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De bv heb ik al drie jaar. Ik wil namelijk zekerheid stellen zodat de holding de busjes in beheer neemt. Ik moet nog naar de notaris en kvk voor de verbinding. Daarna wil ik iets met fiscale eenheid toepassen? Tevens heb ik nieuwe opdrachtgevers gekregen (grote namen binnen de post industrie) die een sterk bedrijf willen zien.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi allemaal ik ben nieuw binnen deze forum.

 

Ik heb een vervoersbedrijfje die leuk begint te groeien. Dit is een bv.

 

De administratie doe ik geheel zelf (zover het mij lukt). Nu heb ik ook een holding bv gestart. Deze twee bedrijven nog niet aan elkaar gekoppeld.

 

In de bv heb ik 5 auto's die ik wil verkopen aan de holding. Omdat er nu geen verbinding is moet ik het incl BTW verkopen toch? Hoe zit het met de eventuele BPM? Ik wil eigenlijk dat de bv een verkoopfactuur naar de holding stuurt zodat de holding de BTW kan aftrekken. (geld binnen de holding komt). Is dit gevaarlijk ? Wat vinden jullie wat ik zou moeten doen

Precies dat: BV factureert aan holding, als het om grijs kenteken auto's gaat, waarvoor geen BPM afgedragen is en die nog geen vijf jaar oud zijn, hoef je in de facturering met de BPM geen rekening te houden en reken je dus gewoon BTW over de hele koopsom, omdat je doorverkoopt naar een BTW plichtige ondernemer. Je moet daarbij wel het formulier voor de doorschuifregeling gebruiken en in de administratie bewaren (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/bestelauto__bpm_doorschuifregeling_ondernemers_niet_voor_taxi_en_openbaar_vervoer)

 

Fiscale eenheid zou ik niet zo snel doen, want dat betekent meteen een aantasting van je risicospreiding tussen BV en Holding.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info. Ik wil later namelijk de bv onder de holding zetten zodat ik de bussen kan verhuren aan de bv. tevens management fee doorberekenen naar de bv vanuit de holding.

 

Als ik dus geen fiscale eenheid vorm, moeten deze berekeningen allemaal inclusief BTW?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor de info. Ik wil later namelijk de bv onder de holding zetten zodat ik de bussen kan verhuren aan de bv. tevens management fee doorberekenen naar de bv vanuit de holding.

 

Als ik dus geen fiscale eenheid vorm, moeten deze berekeningen allemaal inclusief BTW?

Er hoeft geen verhouding in eigendom te zijn dit te kunnen doen, *maar* als de holding eigenaar is van de BV, dan heb je - zonder dat er een fiscale eenheid nodig is - wel de deelnemingsvrijstelling, waardoor je winst als dividend naar de holding kan vloeien, terwijl je niet zowel in de BV als in de Holding dan belasting daarover betaalt. Dat creëert een mooi instrument voor het plannen van je liquiditeit.

 

De fiscale eenheid kan handig zijn, maar brengt een - in mijn ogen en praktijkervaring - te groot risico mee, omdat je de scheiding van de aansprakelijkheid doorbreekt met die fiscale eenheid.

 

Hoe hang je achteraf die BV onder je holding? Door de aandelen te verkopen aan je holding.

Link naar reactie
  • 0

Beste Amropost,

 

Ik adviseer je dringend om naar een fiscaal adviseur te gaan.

Een Holding constructie is geen "doe het zelf klus".

Ik zie al een paar problemen.

 

Een fiscale voor de Omzetbelasting kan op aanvraag maar ook op initiatief van de belastingdienst.

FE BTW

 

Aandelenoverdracht door verkoop van aandelen aan de Holding leidt eventueel tot aanmerkelijk belang winst.

Vraag een fiscaal adviseur hoe je dit kan voorkomen.

Hoe wil je zekerheid stellen voor de Holding, vanuit privé ?

Je kan ook het aandelenkapitaal in de werkmij. vergroten.

 

Naast de fiscale constructie is het goed om een bedrijfsplan te (laten) maken en de levensvatbaarheid eens door te rekenen. Want jij wil nu, volgens mij, met personeel gaan doen wat de "grote namen" in de postwereld hebben uitbesteed aan zzp 'ers die als ik het goed begrepen heb geen vermogens verdienen.

 

Het is echt een goede investering om dit door vakmensen te laten doen.

 

Vriendelijke groet,

 

@ StevenK

 

Hoe hang je achteraf die BV onder je holding? Door de aandelen te verkopen aan je holding. ? .

Ik neem aan dat hier een vraagteken achter had gemoeten?

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.