• 0

Aflossing rekening courant aandeelhouder zonder akkoord overige aandeelhouders

Beste mede forumleden.

 

Mijn eerste vraag op dit forum is meteen een lastige.

Ik ben samen met mijn compagnon mede-eigenaar van een BV (werkmaatschappij), beide in bezit van 50% van de aandelen.

 

Nu heeft mijn compagnon rekening-courant openstaan bij de BV, waarin onze werkmaatschappij geld heeft geleend van de beheer BV van mijn compagnon.

Mag mijn compagnon het geleende bedrag ten allen tijde uit de werkmaatschappij halen zonder dat daarbij mijn goedkeuring nodig is?

Of mag het geld pas overgeboekt worden wanneer we samen akkoord zijn over de aflossing naar de Beheer BV?

Mijn veronderstelling is namelijk dat dit besloten moet worden in een officiële aandeelhoudersvergadering.

 

Ik hoor graag jullie advies.

 

Met vriendelijke groet,

Voske80

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Voske80,

Welkom op het forum!

 

Mbt jouw vraag: dat hangt er van af:

(1) of jullie iets over de rc verhouding hebben afgesproken, in een leningsovk of aandeelhoudersovk, (2) wie de directie van de bv vormt/vormen (en wat er met de bank is afgesproken over bevoegde opdrachtgevers voor betalingen), (3) wat er in de statuten over een tegenstrijdig belang situatie staat.

Daarnaast hangt het van de situatie binnen de onderneming af. Wat is de impact van de aflossing op de onderneming?

 

Dit zijn wel belangrijke, maar ook vrij formele vragen. De hamvraag is natuurlijk waarom jouw partner in de onderneming dit zonder overleg doet of wil. Als leninggever begrijp ik dat, maar als (aandeelhouder van) leningnemer moet hij ook rekening met jou houden. Daar kan je hem natuurlijk op aanspreken. Het lijkt raadzaam om te proberen eerst in onderling overleg de relatie goed te krijgen, voordat je in "juridisch correcte" argumenten gaat communiceren.

 

Groet,

Jaap

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.