• 0

Financial Lease

Dag,

 

Ik heb een vraag over financial lease en hoe de leasekosten aftrekbaar zijn bij je ib aangifte.

Overal hoor ik dat operational lease volledig aftrekbaar is en financial lease niet omdat de auto op de balans komt te staan.

Maar als je bijv een leasetermijn van 5 jaar aangaat en je mag per jaar 20% procent vd aanschafwaarde van de auto afschrijven, dan is toch eigenlijk je jaarlijkse aflossing aan de leasemaatschappij aftrekbaar?

Plus het feit dat je betaald voor een zakelijke lease, dus dan zijn deze kosten toch hoe dan ook zakelijk en dus aftrekbaar?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen, alvast bedankt!

 

Mvg, Joost

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee de aflossing zal nooit aftrekbaar zijn als kosten.

 

De afschrijving op de auto is dat wel.. theoretisch gezien zou het bedrag gelijk kunnen zijn maar dat is erg onwaarschijnlijk.

 

financial lease is weinig anders dan een vorm van een lening met de auto als onderpand.

Op jou zakelijke balans komen bij financial lease 2 posten voor voor.

 

1x het bezit van de auto als activa, en hierover moet je afschrijven.

Die afschrijving gaan als kosten naar de resultatenrekening (winst en verliesrekening)

 

1x onder passiva de lening ter financiering van de auto.

Van de maandelijkse termijnen breng je de aflossing in mindering op de hoofdsom van de lening op jou balans in mindering en het rente aandeel boek je als kosten in de resultatenrekening.

De meeste leasemaatschappijen geven je een overzicht waaruit blijkt wat het rentebedrag en aflossingsbedrag per termijn of per jaar is zodat je dit correct kunt verwerken in je cijfers.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja we schreven tegelijkertijd geloof ik...

 

Bedankt voor je duidelijke antwoord, alleen vraag ik me nog af wat nou het fiscale voordeel is van financial lease.

Als ik bijv een auto koop, krijg ik het aankoopbedrag (globaal) terug via afschrijvingen.

Maar hoe krijg ik dan het bedrag dat ik lease weer terug?

Dit zijn toch ook zakelijke kosten??

Link naar reactie
  • 0

door afschrijving op de auto.. dat zijn je zakelijke kosten. hoe je het financiert mag je zelf weten maar je kunt niet de auto én de lening/alossing als kosten opvoeren anders krijg je 2 aftrek voor 1 kostenpost.

 

een lening is anders gezegd "achteraf sparen" als jij je spaarrekening gebruikt om je auto te betalen kun je de bedragen die je maandelijks spaart tot je genoeg geld hebt toch ook niet opvoeren als kosten..

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik bijv een auto koop, krijg ik het aankoopbedrag (globaal) terug via afschrijvingen.

Maar hoe krijg ik dan het bedrag dat ik lease weer terug?

Je krijgt het bedrag niet terug, je hoeft door de aftrekbaarheid hooguit voor maximaal de helft van dat bedrag minder inkomstenbelasting te betalen. Eventuele bijtelling en btw correctie maakt dat voordeel (nog) kleiner.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.