• 0

Schenking van BV aan eenmanszaak

Bij mijn zoektocht naar dit onderwerp kom ik enkel op sites waar ouders een schenking willen doen aan hun kinderen. Ik zou graag een bevriende ondernemer willen helpen bij de aanschaf van een aanhanger. Dit heeft verder geen raakvlak met mijn onderneming. Ik kan ook geen dienst bedenken die hij mij voor een bedrag van €2500 aan mijn BV zou kunnen factureren dus ik vroeg me af hoe ik dit binnen de regels van de wetgeving netjes zou kunnen regelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou graag een bevriende ondernemer willen helpen bij de aanschaf van een aanhanger. Dit heeft verder geen raakvlak met mijn onderneming. Ik kan ook geen dienst bedenken die hij mij voor een bedrag van €2500 aan mijn BV zou kunnen factureren dus ik vroeg me af hoe ik dit binnen de regels van de wetgeving netjes zou kunnen regelen.

Een BV kan niet onbelast giften doen aan een niet-ANBI, dus daar moet belasting worden betaald zoals Joost aangeeft. Een eenmanszaak kan geen giften ontvangen dus dat wordt een schenking aan de privé persoon. De ontvanger moet dan wel 113 euro schenkbelasting aftikken. De privé persoon kan de rest van het geld naar believen storten in zijn eenmanszaak.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg in deze materie! Ik denk dat de ondernemer wel reclame voor mijn bedrijf zou kunnen maken (op de aanhanger). Daarmee zou hij mij voor hetzelfde bedrag als de aanschaf van die aanhanger mogen factureren toch? Heb ik nu dan toch een zinvolle wederdienst..

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg in deze materie! Ik denk dat de ondernemer wel reclame voor mijn bedrijf zou kunnen maken (op de aanhanger). Daarmee zou hij mij voor hetzelfde bedrag als de aanschaf van die aanhanger mogen factureren toch? Heb ik nu dan toch een zinvolle wederdienst..

Als jij advertentieruimte wilt huren op de aanhanger van een eenmanszaak lijkt me dat geen probleem. Dat die huur toevallig evenveel is als de aanschafwaarde van een aanhanger maakt niet uit.

 

Voor zover de betaalde huur bijdraagt aan de winst van de eenmanszaak mag de eigenaar daarvan daarover natuurlijk wel inkomstenbetaling betalen. De huur ontvangt hij in een jaar (of die moet je ook spreiden), maar hij mag de aanhanger niet in datzelfde jaar volledig als kosten nemen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.