• 0

Geen btw ontvangen of betaald, wat te kiezen bij Aangifte omzetbelasting?

Hoi,

 

Sinds begin dit jaar ben ik met een eenmanszaak begonnen, en heb ik een klein aantal facturen zonder btw verstuurd naar buiten ​​​de EU (​Amerika) voor digitale/elektronische diensten.

 

De betalingen zijn verlopen via Upwork.com​​, die heeft het omgezet van dollars naar euro's en dit op mijn rekening gestort.

 

Nu mijn vraag, omdat ik dus helemaal geen BTW heb ontvangen dit kwartaal, moet ik dan bij me 'Aangifte omzetbelasting 1e kwartaal 2017' de optie 'Nee' kiezen bij 'Hebt u dit tijdvak iets aan te geven?*'

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

 

*"U moet altijd aangifte doen. Ook als u over dit aangiftetijdvak niets hoeft te betalen of terugkrijgt.

 

Hebt u in het aangiftetijdvak te maken gehad met de verleggingsregeling? Of hebt u btw in rekening gebracht, of als voorbelasting betaald? Beantwoordt u deze vraag dan met 'Ja'. Geldt het voorgaande niet voor u? Beantwoordt u deze vraag dan met 'Nee'. U gaat dan direct door naar het scherm 'Overzicht'."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zie

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting_bij_de_digitale_aangifte_omzetbelasting

 

Toelichting bij de aangifte omzetbelasting 2017 (pdf - 257kB)

 

Altijd aangifte doen

U moet altijd aangifte doen als er een aangifte voor u klaarstaat. Ook als u in het aangiftetijdvak per saldo geen btw hoeft te betalen of terugkrijgt. U beantwoordt de vraag ‘Hebt u in dit tijdvak iets aan te geven?’ met ‘Ja’ als u in het aangiftetijdvak:

– btw in rekening hebt gebracht

– btw als voorbelasting hebt betaald

– te maken hebt gehad met de verleggingsregeling

In alle andere gevallen beantwoordt u deze vraag met ‘Nee’. U doet dan een nihilaangifte en hoeft verder niets in te vullen. U komt dan direct bij het scherm ‘Overzicht’.

 

Had je echter voor Amerika geen BTW in rekening moeten brengen (voor en in Amerika zelf)?

En de volgende vraag is dan of je niet te maken hebt met de verleggingsregeling.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reply, volgens vele bronnen, onder andere de belastingdienst.nl verstuur je het factuur zonder BTW naar Amerika (elektronische dienst, buiten EU), en omdat de betaling via upwork verloopt heeft die de VAT berekend.

 

Zoals ik kan zien op upwork zelf, "VAT - Service Fee" deze is betaald door de client aan upwork zelf, en dit is er dan al af voordat ik het resterende bedrag krijg gestort.

 

– btw in rekening hebt gebracht

– btw als voorbelasting hebt betaald

– te maken hebt gehad met de verleggingsregeling

 

Ik heb niet te maken met de eerste 2, maar van het laatste ben ik onzeker of ik daar mee te maken heb gehad.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.