• 0

Private Lease of Zakelijk Lease..bereken ik dit goed?

Hallo,

 

Ik zit met een vraag waar ik geen goed antwoord op kan vinden of een rekenvoorbeeld.. Hoop dat hier iemand mij kan helpen!?

 

Op dit moment rijden wij een prive lease wagen voor € 400,- per maand.

Nu heb ik een eenmanszaak en aangezien het private lease contract bijna afloopt ben ik benieuwd of het voordeliger is om op mijn eenmanszaak een wagen te full operational te leasen.

 

Nu heb ik de volgende berekening gemaakt:

Totale kosten nu zijn € 600,- voor 1.200km per maand (leasebedrag en brandstof)

 

Zakelijk leasen € 600,-

Bijtelling € 200,-

Totaal € 800,-

 

De € 600,- als kosten opgeven en dan scheelt dat 40% van 600 = € 240,- minder aan IB betalen

 

Dan zou zakelijk leasen € 40,- voordeliger zijn toch of maak ik ergens een rekenfout?

 

Extra info:

- De auto wordt zowel zakelijk als privé gereden

- Looptijd en model niet meenemen in de berekening om het overzichtelijk te houden

- Gaat mij even puur om het vergelijk private of zakelijk leasen

 

Alvast bedankt voor de hulp!!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vooralsnog even meer vragen dan antwoorden. Prive lease voor 400 euro plus 200 euro brandstof wordt in je berekening 500 euro full operational zakelijk leasen? Daar mis ik al 100 euro (en het lijkt zo goedkoop) Of heb je BTW terugvragen vast meegerekend? Heb je rekening gehouden met het in 2017 verhoogde bijtellingspercentage van 22% voor hybride auto's?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Vooralsnog even meer vragen dan antwoorden. Prive lease voor 400 euro plus 200 euro brandstof wordt in je berekening 500 euro full operational zakelijk leasen? Daar mis ik al 100 euro (en het lijkt zo goedkoop) Of heb je BTW terugvragen vast meegerekend? Heb je rekening gehouden met het in 2017 verhoogde bijtellingspercentage van 22% voor hybride auto's?

Heb er 600,- van gemaakt om het overzichtelijk te houden!

BTW heb ik nog rekening mee gehouden en de 22% is me bekend.

 

Link naar reactie
  • 1

Ook belangrijk is te kijken hoeveel je privé en zakelijk rijdt en wat de verhouding is. Vergeet niet dat in geval van private je 19ct per zakelijk gereden kilometer als kosten kunt opvoeren. Dit zie ik niet terug in je rekensommetje.

 

Voor zover ik de rekensommetjes ken is zakelijk leasen pas gunstig als je naar verhouding veel privé rijdt. Dan profiteer je namelijk pas echt van de bijtelling en het feit dat de kosten voor gebruik geheel zakelijk belast worden.

 

Bij twijfel...privé houden...

Link naar reactie
  • 0

Ook belangrijk is te kijken hoeveel je privé en zakelijk rijdt en wat de verhouding is. Vergeet niet dat in geval van private je 19ct per zakelijk gereden kilometer als kosten kunt opvoeren. Dit zie ik niet terug in je rekensommetje.

 

Voor zover ik de rekensommetjes ken is zakelijk leasen pas gunstig als je naar verhouding veel privé rijdt. Dan profiteer je namelijk pas echt van de bijtelling en het feit dat de kosten voor gebruik geheel zakelijk belast worden.

 

Bij twijfel...privé houden...

 

Qua kilometers is het 75% privé en 25% zakelijk

Link naar reactie
  • 0

Qua kilometers is het 75% privé en 25% zakelijk

 

Oe, die verhouding is dermate scheef dat er sprake is van excessief privé-gebruik. In dat geval is de bijtelling niet 25% van de cataloguswaarde, maar de werkelijke waarde van het privé gebruik.

 

Vrijwel niemand daar in de praktijk rekening mee houdt, maar bij boekencontrole achteraf zou het tot naheffing kunnen leiden.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Qua kilometers is het 75% privé en 25% zakelijk

 

Oe, die verhouding is dermate scheef dat er sprake is van excessief privé-gebruik. In dat geval is de bijtelling niet 25% van de cataloguswaarde, maar de werkelijke waarde van het privé gebruik.

 

Vrijwel niemand daar in de praktijk rekening mee houdt, maar bij boekencontrole achteraf zou het tot naheffing kunnen leiden.

 

 

 

Zal in de praktijk wel wat meer zakelijk zijn. Maar het gaat mij even puur om een rekenvoorbeeld, is dat er voor deze situatie?

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk is dat er, maar vergelijk dan wel eerst dezelfde auto.

Nu pak je een andere auto dan je huidige voor de vergelijking. Da's appels met peren...

 

Verder reken je met 600 zakelijke kosten, waarbij je de 200 bijtelling vergeet. Je aftrek is 400.

 

En zoals colombo opmerkt, de 19 cent per zakelijke kilometer.

 

Er staat een module op berekenhet. Ik weet alleen niet of die ook rekening houdt met de btw.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk is dat er, maar vergelijk dan wel eerst dezelfde auto.

Nu pak je een andere auto dan je huidige voor de vergelijking. Da's appels met peren...

 

Verder reken je met 600 zakelijke kosten, waarbij je de 200 bijtelling vergeet. Je aftrek is 400.

 

En zoals colombo opmerkt, de 19 cent per zakelijke kilometer.

 

Er staat een module op berekenhet. Ik weet alleen niet of die ook rekening houdt met de btw.

 

Groet

Joost

 

 

Op berekenhet staat alleen koopsituatie helaas..

 

Laten we om het makkelijk te maken naar de kosten onderaan de streep kijken voor de Leasewagen.

Dus wat zou een leasewagen van 700 per maand incl. brandstof en 200 aan bijteling mij kosten als ik deze op de eenmanszaak zet?

 

Link naar reactie
  • 0

Op berekenhet staat alleen koopsituatie helaas..

Dan vul je daar 1euro in ;)

 

Overigens maak je wel een rekenfout door het leasebedrag voor zakelijk en privé gelijk te stellen. Bij zakelijk zijn er verschillende mogelijkheden om de BTW via de voorbelasting te verrekenen, en bij full operational lease kun je meen ik de BTW van je leasebedrag volledig verrekenen via de voorbelasting. Bij privé gaat dat anders met de BTW. Hoe dat allemaal precies zit weet ik niet, maar het is wel een aandachtspunt. Ik weet niet of in dat geval het mogelijk is een aparte factuur voor het gebruik van de auto te krijgen opdat je de BTW naar rato kunt verrekenen. Ofwel het is allemaal niet even zo simpel te berekenen met wat plusjes en minnetjes zoals je voorstelt.

 

Maar met deze kilometrage en verhouding privé/zakelijk hoef je denk ik geen rekenwonder te zijn dat in dit geval zakelijk minder kosten zal geven en dat het verschil behoorlijk is. Je moet ook kijken wat de toekomst gaat brengen. Wat gebeurt er als je ineens 25% privé gaat rijden en 75% zakelijk. Is het dan nog steeds gunstig om zakelijk te leasen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tip: Je bent vermoedelijk deze maand bezig met je IB aangifte. Ga gewoon wat proberen in het aangifteprogramma van de BD en kijk hoe het precies berekend wordt. Dat geeft je veel meer inzicht!

Dan kun je ook precies zien welke gevolgen de twee opties hebben in jouw persoonlijke situatie. En dan weet je ook wat het verschil is tussen je huidige situatie met de auto en een eventueel nieuwe situatie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.