• 0

Hulp balans IB voor zzp'er

Beste Forum leden,

 

Ik ben dit jaar een eenmanszaak gestart en heb na twee dagen uitzoekwerk (oa op dit forum) nog een paar vragen mbt tot de balansposten voor de aangifte IB. Ik heb (grofweg) de volgende bedragen ingevuld:

 

saldo winst/ verliesrekening

- winst €70K (€75 omzet - €5K kosten)

 

balans activa:

-liquide middelen €30K

 

balans passiva:

- kortlopende schulden (omzetbelasting, btw kwartaal 4) €10K

- ondernemingsvermogen €20K

 

prive onttrekkingen:

- €50K

 

De liquide middelen zijn reserveringen voor: €10K BTW en €20K IB.

 

De balans en winst/verlies rekening komen goed uit en de verschuldigde IB komt overeen met mijn eigen berekening/ verwachting. Wel heb ik nog de volgende vragen:

 

1) Is het ok om de reservering van €20K IB op te geven als ondernemingsvermogen?

2) Is het logisch hoe ik de BTW heb opgegeven? (de 10K zit niet in de 70K netto winst, vandaar dat de prive onttrekkingen en liquide middelen samen 80K zijn..?)

3) Ik heb een laptop aangeschaft voor ongeveer 2K, deze heb ik volledig willekeurig afgeschreven, klopt het dat hij daarom niet meer voorkomt op de balans?

4) Zie ik nog iets over het hoofd?

 

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

 

Met vriendelijke groet,

 

San

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Liquide middelen zijn werkelijk aanwezige kasgelden en banksaldo op een zakelijke rekening per balansdatum.

Reserveringen zijn heel wat anders dan aanwezige liquide middelen oftewel geldmiddelen.

Inkomstenbelasting is een privé onttrekking op het moment van betalen.

 

Je bouwt een boekhouding op vanuit de kas- en bankontvangsten en eventueel een inkoop- en een verkoopboek

(met boek bedoel ik dagboek als zijnde een groep samen horende boekingen.).

Hoe heb je de omzet ontvangen contant, via zakelijke bankrekening via een privé bankrekening?

Hoe heb je de kosten betaald?

De balans is het resultaat van de boekhouding en niet wat bij elkaar genomen bedragen.

Voldoe je aan de voorwaarden voor startersaftrek en aan het. urencriterium om willekeurig af te schrijven?

 

Als je veel contant ontvangt moet je een kasadministratie bijhouden.

Als je alles via een privé rekening ontvangt moet je die eigenlijk in de boekhouding opnemen.

Sommigen boeken dan alle ontvangsten en uitgaven tegen op privé opnamen en stortingen.

Of de Belastingdienst zo een boekhouding accepteert is een vraag.

Je omzet* en het voldoen aan het urencriterium* moet aansluiten met je agenda* enz..

Loop eens door de link heen.

(Let op hoe de belastingdienst steeds aangeeft hoe handig het voor jou is

maar zij controleren natuurlijk zelf ook a.d.h.v. die gegevens.)*

Het zijn maar een paar vragen met duidelijke antwoorden.

 

Belastingdienst Aangiftehulp; Wat hoort bij de administratie?

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

20K apart houden voor IB is op zich wel verstandig, maar het is eigenlijk geen ondernemingsvermogen. Het is dus niet de bedoeling dat je gaat sparen in je onderneming. Er zijn daar geen duidelijke regels over, maar overtollig vermogen wordt als prive vermogen gezien en valt bij controle in Box 3.

IB is een privé-aangelegenheid en ook de IB-afdracht valt buiten je boekhouding. Ikzelf neem maandelijks geld op voor privé en stort dan een deel daarvan op een aparte spaarrekening voor de IB. Dat geld valt dan (helaas) in box 3 en gebruik ik voor de voorlopige en definitieve aanslagen. Na de definitieve aanslag kan wat over is voor dat jaar naar m'n gewone rekening.

 

Toen ik mijn boekhouding nog liet controleren, gaf de boekhouder wel eens een opmerking over de hoogte van het ondernemingsvermogen. Ikzelf vond geld apart houden voor investeringen/vervangingen (bv. voor een andere auto of een nieuwe server) wel zakelijk, maar hij zei dat het niet te hoog mocht zijn. Wellicht kan een expert hier wat meer over melden?

 

BTW is een andere zaak. Dat geld bewaar je voor latere afdracht, dus dat hoort zeker niet in Box 3, maar bv. op een aparte zakelijke rekening. Doe je dat apart zetten direct na ontvangst, dan is het makkelijker bij de afdracht.

 

Tenslotte: het controleren van de boekhouding zou ik niet aan een forum overlaten. Ik heb er zelf de eerste jaren een boekhouder voor ingehuurd. Die rekende voor alleen controleren een laag bedrag. Na enkele jaren zonder opmerkingen was het doen van de boekhouding iedere keer hetzelfde. Door een boekhoudprogramma te gebruiken voorkom ik fouten en kan ik zonder problemen de BTW en IB aangiftes doen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie!

 

Ik voldoe aan het urencriterium en het geld komt binnen op een aparte zakelijke rekening. Bij deze rekening hoort een spaarrekening waar ik het geld voor de IB en BTW apart zet.

 

De 20K voor de IB moet ik dus eigenlijk prive onttrekken en in box 3 plaatsen? Dit heb ik echter niet gedaan en op 1 januari stond het dus op mijn zakelijke rekening..

 

Link naar reactie
  • 0
Ik voldoe aan het urencriterium en het geld komt binnen op een aparte zakelijke rekening. Bij deze rekening hoort een spaarrekening waar ik het geld voor de IB en BTW apart zet.
Verstandig ... maar zolang de Belastingdienst niet gaat sputteren, is het doel van dat spaarpotje in het geheel niet aan de orde ... met sputteren eigenlijk ook niet, mits je dat beoogde doel kunt onderbouwen.

 

De 20K voor de IB moet ik dus eigenlijk prive onttrekken en in box 3 plaatsen? Dit heb ik echter niet gedaan en op 1 januari stond het dus op mijn zakelijke rekening.
Ook hierbij geldt ... zolang je dat zakelijke spaarpotje niet voor privé doeleinden gebruikt, blijft het zakelijk geld. Voor het moment ... niks IB en niks box 3. Ga je dat spaarpotje aanspreken voor betaling van een privé-zaken, zoals bijvoorbeeld voor een aanslag van de inkomstenbelasting, dan wordt het een privé opname c/q onttrekking.

 

Overigens bedraagt het heffingsvrij vermogen voor het jaar 2016 in box 3 € 24.437. ruim boven de 20K waarover je spreekt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe het op een vergelijkbare wijze als mmint.

 

Af te dragen BTW gaat op een aparte spaarrekening, maar ik zorg er wel altijd voor dat ik ongeveer het bedrag heb staan dat ik aan BTW moet afdragen inclusief de nog niet gefactureerde werkzaamheden.

 

Na een betaalde factuur doe ik een privé onttrekking zodanig dat ik voldoende zakelijk kan reserveren en dat ik zo tussen de 300-500 euro laat staan op de betaalrekening.

 

De privé onttrekking is uiteraard bruto, dus inclusief hetgeen wat ik privé aan IB moet betalen. Ik spaar echter niet apart voor de IB maar alles gaat op één enkele privé spaarrekening. Dat is niet voor iedereen aan te raden maar ik heb zelf liever één grote spaarpot. Ik heb ooit begrepen dat je makkelijker spaart als je het bedrag steeds substantieel ziet groeien ipv kleine potjes die je makkelijker kunt opmaken. Dit ervaar ik in de praktijk precies zo.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik snap het! Wederom veel dank voor de hulp.

 

Ik denk dat ik het voor nu als EV op de balans laat staan. (onder box 3 was het sowieso geen probleem geweest zoals Cosara aangeeft, bovendien is er een grote kans dat ik investeer in een opleiding waarvoor de resrve nodig zou zijn geweest)

 

Dit jaar zal ik het echter aanpakken zoals colombo en mmint aangeven..

Link naar reactie
  • 0

Overigens ben ik er op gericht zoveel mogelijk privé te onttrekken en dat ik uiteraard wel voldoende (minimaal) zakelijk kan reserveren wat nog zakelijk te verantwoorden valt. Binnen mijn netwerk is dit de meest gebruikelijke aanpak.

Kan ... maar in de meeste gevallen zou ik het eerder omkeren ... zoveel min mogelijk privé onttrekken en zoveel als mogelijk zakelijk reserveren voor interessante zakelijke investeringen c/q aankopen. Geld maakt tenslotte geld ... met andere woorden ... het moet wel in beweging blijven ... en daarmee bedoel ik niet het heen en weer boeken tussen zakelijke en privé rekeningen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Overigens ben ik er op gericht zoveel mogelijk privé te onttrekken en dat ik uiteraard wel voldoende (minimaal) zakelijk kan reserveren wat nog zakelijk te verantwoorden valt. Binnen mijn netwerk is dit de meest gebruikelijke aanpak.

Kan ... maar in de meeste gevallen zou ik het eerder omkeren ... zoveel min mogelijk privé onttrekken en zoveel als mogelijk zakelijk reserveren voor interessante zakelijke investeringen c/q aankopen. Geld maakt tenslotte geld ... met andere woorden ... het moet wel in beweging blijven ... en daarmee bedoel ik niet het heen en weer boeken tussen zakelijke en privé rekeningen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Is natuurlijk helemaal afhankelijk van de bedrijfsvoering van je onderneming. Maar als eenmanszaak moet je nu eenmaal IB betalen over je winst. En wat nu als je lekker in je onderneming gaat investeren en je privé financieel in de problemen komt omdat je de IB en andere rekeningen niet kunt betalen. Ik zou nooit zakelijk zoveel mogelijk reserveren. En wat beperkt je bij een dermate investering om privé te storten als je daar financieel de mogelijkheden toe hebt. Je moet mijns inziens zakelijk dat bedrag reserveren om de continuïteit van je onderneming te waarborgen. Maar goed, in mijn netwerk spreek ik met name ZP-ers die weinig kosten hebben en weinig investeren. Hoe het bij ander soort bedrijven is weet ik niet, maar je moet wel oppassen dat financieel gezien privé en zakelijk elkaar niet gaan besmetten, en je loopt denk ik eerder risico bij zakelijk oppotten dan bij privé oppotten.

 

Laat ik het dan zo stellen: Je moet niet zakelijk oppotten om het oppotten, zolang er maar zakelijk een doel achter zit (=zakelijk kunnen verantwoorden).

 

Link naar reactie
  • 1

Dank voor de reactie!

 

Ik voldoe aan het urencriterium en het geld komt binnen op een aparte zakelijke rekening. Bij deze rekening hoort een spaarrekening waar ik het geld voor de IB en BTW apart zet.

 

De 20K voor de IB moet ik dus eigenlijk prive onttrekken en in box 3 plaatsen? Dit heb ik echter niet gedaan en op 1 januari stond het dus op mijn zakelijke rekening..

 

 

Hallo,

 

Dus het bedrag onder liquide middelen is feitelijk aanwezig.

Dan blijft de vraag of deze middelen niet slechts "tijdelijk overtollig" zijn en de voorgenomen aanwending zakelijk is.

Het betalen van Inkomstenbelasting is imho geen zakelijke besteding.

Maar wellicht wel tijdelijk overtollig omdat in 2017 de aanslag binnenkomt.

Zie de uitspraak in de link hieronder.

Hier lag de bewijslast op de belastingplichtige en ondanks dat hij aantoonde dat het spaargeld voor een toekomstige verbouwing van de praktijkruimte was vond de rechter dat in dit geval te "vaag".

Wat de zaak voor belastingplichtigen natuurlijk niet helderder maakt, maar vooruit.

 

Tijdelijk Overtollige liquide middelen.

 

Het veel gehoorde beklag van ondernemers "maar dan betaal ik belasting over geld dat ik reserveer om de belasting te betalen" houdt geen steek want dat is voor een niet-ondernemer met box 3 heffing niet anders.

Hoewel momenteel verwaarloosbaar zij vermeld dat de rente nu in box 1 belast is en indien men onder de vrijstelling box 3 valt belastingvrij zou zijn. Maar ja, dit in afwachting op betere (rente) tijden.

Bij huwelijkse voorwaarden kan overboeken naar privé (rekening partner) ook nog verstandig zijn ongeacht belastingheffing. Maar dat is weer een ander verhaal. :) .

 

vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het dan zo stellen: Je moet niet zakelijk oppotten om het oppotten, zolang er maar zakelijk een doel achter zit (=zakelijk kunnen verantwoorden).

Zo kort kan het antwoord dus zijn.

 

... Exitus Acta Probat.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

is het met de huidige rentestanden en de nog niet, of te weinig, aangepaste rendementsheffing niet

beter om de IB vooraf te betalen? krijg je nog korting ook.

Exact!

 

Maar dan nog betaal je mogelijk te weinig IB omdat de schatting te laag is. Bij mij is de schatting te laag omdat deze nog steeds gebaseerd is op het eerste jaar. De BD heeft die schatting steeds overgenomen. Zolang de BD de schatting niet aanpast zie ik geen reden het zelf te doen, kan ik enkel narigheid van krijgen als ik het alsnog verkeerd inschat.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten wat voor problemen je daarmee zou kunnen krijgen?

 

Ik pas ieder jaar de voorlopige aanslag al direct na ontvangst aan en ga dan uit van mijn geschatte winst voor de eerste acht maanden. Eind september dien ik nogmaals een wijziging in met de schatting van het hele jaar + 15%. Ik betaal dan lopende het jaar teveel en krijg na de aangifte het teveel betaalde terug. Daarmee heb ik dan geen onnodige reserveringen staan prive of zakelijk.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zolang de BD de schatting niet aanpast zie ik geen reden het zelf te doen, kan ik enkel narigheid van krijgen als ik het alsnog verkeerd inschat.

Als je geen informatie verstrekt, kan de BD niets anders doen dan gedateerde gegevens te gebruiken. Mij lijkt dat een goede reden om het zelf aan te passen.

 

Evenals mijn voorgangers - realist en Marjan - zie ik die narigheid ook niet. Wie te weinig betaald heeft moet bijbetalen + belastingrente ... wie teveel betaald heeft krijgt terug + belastingrente.

 

 

Met de vriendelijke groten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten wat voor problemen je daarmee zou kunnen krijgen?

 

Ik pas ieder jaar de voorlopige aanslag al direct na ontvangst aan en ga dan uit van mijn geschatte winst voor de eerste acht maanden. Eind september dien ik nogmaals een wijziging in met de schatting van het hele jaar + 15%. Ik betaal dan lopende het jaar teveel en krijg na de aangifte het teveel betaalde terug. Daarmee heb ik dan geen onnodige reserveringen staan prive of zakelijk.

Precies, je moet het dan bijhouden en eventueel corrigeren. En als je dat laatste vergeet dan hangt er een boete boven je hoofd. Waarom zou je vooraf teveel willen betalen, ik vul het liever achteraf aan.

 

De mensen die ik in het echt spreek hebben vrijwel allemaal spijt dat ze de schatting naar eigen inzicht aangepast hebben. Ik heb wat dat betreft vind ik een ideale situatie waarbij ik ongeveer de helft via VA betaal en de helft achteraf.

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang de BD de schatting niet aanpast zie ik geen reden het zelf te doen, kan ik enkel narigheid van krijgen als ik het alsnog verkeerd inschat.

Als je geen informatie verstrekt, kan de BD niets anders doen dan gedateerde gegevens te gebruiken. Mij lijkt dat een goede reden om het zelf aan te passen.

 

Evenals mijn voorgangers - realist en Marjan - zie ik die narigheid ook niet. Wie te weinig betaald heeft moet bijbetalen + belastingrente ... wie teveel betaald heeft krijgt terug + belastingrente.

 

 

Met de vriendelijke groten van Nedzhibe

Volgens mij zegt realist hier helemaal niets over. Hij zegt dat je korting krijgt als je het gehele bedrag ineens betaalt en dat deze korting gunstiger uitpakt dan de rente. En ik ben het helemaal eens met deze aanpak als je het geld voorhanden hebt.

 

Bij elke aangifte heb je nieuwe gegevens, dus die nieuwe gegevens zijn al lang verstrekt sinds de eerste aangifte. Dat de BD niets met deze nieuwe gegevens doet is aan hun. Zij kunnen namelijk aan de hand van vervolg aangiften de nieuwe situatie bepalen. Zo staat er op mijn schatting nog steeds een bepaald bedrag bij inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking. Dat is natuurlijk kolder als je de afgelopen jaren aangifte hebt gedaan waarbij er enkel sprake is van winst uit onderneming.

 

Overigens is het al een paar jaar zo dat je geen belastingrente meer krijgt als je bewust teveel betaalt tijdens de voorlopige aangifte. Je krijgt enkel belastingrente als de BD te lang over je aangifte doet. En ook andersom, je betaalt enkel belastingrente vanaf 1 juli of als je uitstel aangevraagd hebt. En dan hangt het nog van een aantal factoren af over welke periode dan rente betaalt moet worden en uiteindelijk valt het reuze mee als je op tijd aangifte hebt gedaan en vervolgens op tijd betaalt.

 

Iedereen zijn eigen aanpak, ik heb het geld liever zo lang mogelijk in eigen zak. Tenzij er een mooie korting tegenover staat waar realist op doelt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.