• 0

Verkeerd factuuradres om ontvangen facturen

Wij bestellen veel artikelen in Duitsland, veelal op Ebay. Vaak is het daar inclusief de Duitse BTW nog goedkoper dan ex BTW bij de NL groothandels.

Eén van onze medewerkers woont in Duitsland, en dan zijn de verzendkosten meestal ook nog gratis.

Ondanks dat ik bij elke bestelling ons Nederlandse adres opgeef als factuuradres en het Duitse adres als leveradres, doet 90% van de Ebay verkopers daar niks op uit. En staat er op mijn facturen (als ik die al er bij krijg) vrijwel altijd het Duitse adres als factuuradres.

Ik doe deze facturen altijd toch maar gewoon in de boekhouding.Ik vraag geen BTW terug.

Alles is natuurlijk traceerbaar qua betalingen via Paypal.

 

Zal dit problematisch zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

En staat er op mijn facturen (als ik die al er bij krijg) vrijwel altijd het Duitse adres als factuuradres.

Ik doe deze facturen altijd toch maar gewoon in de boekhouding.Ik vraag geen BTW terug.

Als je maar kunt aantonen dat de onderneming de kosten gemaakt heeft en deze kosten ten behoeve van de onderneming waren. Voor de BTW is de tenaamstelling wel van belang.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het zijn vooral auto onderdelen, we restaureren onder andere auto's. Dus dat zal wel goed gaan dan, door de betalingen kunnen we aantonen dat de kosten door ons gemaakt zijn. En er staat in elk geval onze bedrijfsnaam op de facturen.

Als de leverancier weer eens geen factuur meestuurt doe ik altijd een printje van de ebay aankoop in de boekhouding. Dit gaat ook vrijwel altijd over kleine bedragen, een klein onderdeeltje wat we net even missen en veel kleinere gereedschappen.

Link naar reactie
  • 0

In geval van zakelijke leveranciers zou ik me even verdiepen in intracommunautaire leveringen en factuureisen. Al helemaal als de betaalde Mehrwertsteuer per zending meer bedraagt dan de (extra) verzendkosten naar Nederland. Dit lijkt mij niet helemaal goed te gaan. Staat jullie BTW-nummer op de facturen?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De meeste Ebay verkopers willen niet meedoen aan intracommunitaire leveringen, het kost ook tijd, want dan kan je niet gewoon even bestellen en betalen op Ebay. Om voor alle kleine eenmalige aankopen de hele procedure te doorlopen kost te veel tijd voor de paar euro. En vaak weegt het niet op tegen de verzendkosten die vaak 20 euro of zo naar NL zijn.

Bij al onze vaste leveranciers, waar we grotere bestellingen doen, doen we dat natuurlijk wel op die manier. Dan hebben we uiteraard ook kloppende facturen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, kost ook, maar voornamelijk voor de verkoper gelukkig. En je hebt kopersbescherming. En het gaat razendsnel. We hebben het superdruk, als je dan even iets niet alledaags wilt bestellen terwijl je daar eigenlijk geen tijd voor hebt is Ebay.de + paypal een super uitkomst. Razendsnel bestellen en betalen en in de meeste gevallen de volgende dag in (duitsland in) huis

Link naar reactie
  • 0

Zal dit problematisch zijn?

 

Dit is een prima methode, dus geen probleem.

 

Althans:

In principe dan, want op dit moment lijkt het alsof de belastingdienst een hoop 'moeilijk lezende ambtenaren' overgehouden heeft na de riante vertrekregeling vorig jaar.

(Dus wat die gaan denken bij een eventuele controle/navraag weet niemand...)

 

Een voorbeeld ter vermaak (en ergernis! - althans van mijn persoon):

Ik had een paar weken geleden voor een klant een verzoek ingediend voor een belastingkorting in verband met een 'verlies uit aanmerkelijk belang' uit het verleden.

Kreeg ik vorig week een antwoord dat mijn 'verzoek tot middeling' afgewezen was...

 

Het is net als wanneer je bij je gemeente een verzoek om een bouwvergunning in verband met een nieuw dakkapel doet en je vervolgens een mededeling krijgt dat je aanvraag voor een tweede parkeerplaats afgewezen is omdat je al een parkeerplaats hebt.

 

Dus wat er in de praktijk kan gebeuren (als er überhaupt ooit iets gebeurt dan), dat is niet van tevoren te zeggen.

 

Maar het blijft een prima en verantwoorde methode, ook fiscaal gezien.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doe deze facturen altijd toch maar gewoon in de boekhouding.Ik vraag geen BTW terug.

Alles is natuurlijk traceerbaar qua betalingen via Paypal. Zal dit problematisch zijn?

Nee, hoor. Sterker nog, de Duitse fiscus zal je dankbaar zijn. ;)

 

Maar als je de buitenlandse btw alsnog zou willen terugvragen, dan zou je je natuurlijk kunnen aanmelden bij de (Nederlandse!) belastingdienst. Let wel op dat er je de buitenlandse btw alleen kunt terugvragen als je op tijd bent en als je een bepaald drempelbedrag hebt gehaald.

 

Het kan zijn dat je dit inderdaad als te veel rompslomp ziet. Dat is op zich geen probleem. Maar vergeet in dat geval niet dat je deze btw dan gewoon als kosten kunt inboeken! Als je de btw namelijk niet terugvraagt via de omzetbelasting, mag je die via de inkomstenbelasting van de winst aftrekken als onderdeel van de aankoop.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.