• 0

Oudedagsreserve wel / niet meegerekend in Fiscale Winst

Beste,

 

Bij het berekenen van een hypotheek als ondernemer, wordt gewerkt met het Saldo Fiscale Winst, zoals in de IB aangifte staat. Nu viel mij op dat Fiscale Winst voor het jaar 2014, de winst vóór toevoeging Oudedagsreserve (FOR) is. Voor 2015 en 2016 is de berekende FW in de aangifte ná FOR, dus valt de winst lager uit.

 

Nu zou het logisch zijn dat de mening is dat geld dat apart gezet is voor de oude dag, niet in een huis vastgezet mag worden. Maar dan is het wel opvallend dat dat in 2014 anders was. Weet iemand waardoor dit komt?

 

Vast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu zou het logisch zijn dat de mening is dat geld dat apart gezet is voor de oude dag, niet in een huis vastgezet mag worden.

Wellicht, maar een oudedagsreserve heeft niets te maken met geld apart zetten voor de oude dag. Het is alleen belastinguitstel via een papieren reserve. Pas op het moment dat je een oudedagsreserve afstort naar een (bancaire) lijfrente wordt er echt geld apart gezet (en neemt de oudedagsreserve weer af)

 

Weet iemand waardoor dit komt?

Misschien dat iemand wakker is geworden en heeft begrepen dat een FOR-dotatie eigenlijk een soort "lening" van de Belastingdienst is, en dus beter niet kan meetellen voor het bepalen van het risicodragende inkomen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nu zou het logisch zijn dat de mening is dat geld dat apart gezet is voor de oude dag, niet in een huis vastgezet mag worden.

Wellicht, maar een oudedagsreserve heeft niets te maken met geld apart zetten voor de oude dag. Het is alleen belastinguitstel via een papieren reserve. Pas op het moment dat je een oudedagsreserve afstort naar een (bancaire) lijfrente wordt er echt geld apart gezet (en neemt de oudedagsreserve weer af)

 

Weet iemand waardoor dit komt?

Misschien dat iemand wakker is geworden en heeft begrepen dat een FOR-dotatie eigenlijk een soort "lening" van de Belastingdienst is, en dus beter niet kan meetellen voor het bepalen van het risicodragende inkomen

Met het eerste ben ik het niet mee eens. Het ligt er aan hoe je de OR uiteindelijk wilt gaan gebruiken en dat staat los van het gegeven dat het enkel een reserve is en/of dat je het geld meteen afstort naar een (bancaire) lijfrente.

 

Met het tweede ben ik het wel mee eens omdat je de dotatie kunt zien als een vorm van premie. Het is daarom geld en/of inkomen dat je eigenlijk niet hebt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de feedback!

 

Ik weet dat het geld zoals opgegeven niet verplicht apart gezet hoeft te worden, maar naar mijn idee geef ik er wel mee aan dat het geld is dat ik (via welke weg dan ook) vanaf mijn pensioenleeftijd kan gebruiken (er even vanuitgaand dat ik tot die tijd dit bedrijf heb).

 

@colombo Bedankt voor de reactie! Wil ik graag noemen dat de gehele FOR toevoeging van dat boekjaar van de winst wordt afgetrokken. Terwijl natuurlijk niet het gehele bedrag een lening van de belastingdienst is, ik moet er alleen op een later moment (pensioen of na stoppen bedrijf) inkomstenbelasting over betalen.

 

De Fiscale winst is sowieso niet een goede berekening van het `risicodragend vermogen`, aangezien de bijtelling er ook bij in zit. Door de bijtelling gaat mijn FW omhoog, waardoor ik meer hypotheek kan krijgen.

 

De Fiscale Winst is naar mijn mening een begrip voor belastingszaken alleen. Voor een hypotheek zou je puur het Saldo winst / verliesrekening naast elkaar neer moeten zetten, dit geeft namelijk een goed beeld over hoe het met je bedrijf is gegaan qua omzet / kosten. En andere verplichtingen, zoals alimentatie, FOR kun je daarnaast noteren.

 

Dat FW het ene jaar anders wordt berekend, dan het andere jaar vind ik het beeld verstoren van de ontwikkeling van min bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat het geld zoals opgegeven niet verplicht apart gezet hoeft te worden, maar naar mijn idee geef ik er wel mee aan dat het geld is dat ik (via welke weg dan ook) vanaf mijn pensioenleeftijd kan gebruiken (er even vanuitgaand dat ik tot die tijd dit bedrijf heb).

 

@colombo Bedankt voor de reactie! Wil ik graag noemen dat de gehele FOR toevoeging van dat boekjaar van de winst wordt afgetrokken. Terwijl natuurlijk niet het gehele bedrag een lening van de belastingdienst is, ik moet er alleen op een later moment (pensioen of na stoppen bedrijf) inkomstenbelasting over betalen.

 

Dat FW het ene jaar anders wordt berekend, dan het andere jaar vind ik het beeld verstoren van de ontwikkeling van min bedrijf.

Je kunt volgens mij ook een lijfrente kopen tot aan je pensioen. Met de nieuwe regels ben je volgens mij verplicht om dan een lijfrente af te sluiten tot aan je 65ste.

 

Een andere manier om voor je pensioen gebruik te kunnen maken van je opgebouwde OR is je onderneming te staken. Hier zijn uiteraard regels aan verbonden.

 

Zelf zie ik het niet als een lening van de IB maar net zoals bij pensioen en lijfrente een bedrag aan premie die je jaarlijks bijdraagt voor de opbouw. Dat je het bedrag in eigen beheer hebt doet vind ik verder niet ter zake. Het bedrag wat je nog aan IB moet betalen staat niet vast en staat wat mij betreft dan ook geheel los van de OR. Ik zie het puur als uitgesteld inkomen waarover je later nog (mogelijk) IB moet betalen. Ik zie het dus niet als uitgestelde belasting maar dus als een inkomensvoorziening voor later. Die hele term "uitgestelde belasting" komt vermoedelijk omdat de OR met regelmaat wat negatief en verkeerd voorgesteld wordt.

 

Precies om deze reden zie ik de betaalde premie dus ook niet als een deel van je inkomsten en daarom heb ik er geen enkel probleem mee dat de gehele dotatie aan de OR van je fiscale winst afgetrokken wordt. Sterker nog, het maakt het juist meer consistent. De fiscale winst is overigens ook het bedrag welke gebruikt wordt voor de berekening van de jaarruimte. Ik vermoed dat dit laatste de achterliggende reden is achter je vraag, omdat je dan de jaarruimte berekent over de inkomsten na aftrek van de dotatie aan de OR. (zie ook de toelichting bij de berekening van de jaarruimte).

 

Ik ben het wel roerend eens met je laatste opmerking.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de correctheid wilde ik graag toevoegen:

 

Ik heb inmiddels met de Belastingdienst gebeld. Zij geven aan dat de berekening van Fiscale Winst niet veranderd is. Het overzicht van het ene jaar ziet er alleen wat anders uit in de lay-out (in mijn geval tenminste). En het bedrag dat na 'Saldo Fiscale Winstberekening` genoemd staat, is niet De Fiscale Winst (pas de som van de berekening die daar volgt). Mijn hypotheekadviseur had dit wel als Fiscale Winst genoteerd, daardoor was ik in de war.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.