• 0

Margeregeling in Moneybird

Ik zit te overwegen over te stappen naar moneybird. Ik werk nu met een factuurpakketje, twee websites die facturen genereren en excel voor marge en globalisatie en nog davilex 2000 als boekhouding. Mijn boekhouder zet alles wat nodig is weer over naar Unit4.

Vele jaren geleden met nog niet zo veel boekhoudacties prima te doen, maar inmiddels zeer tijdrovend en omslachtig.

 

Met moneybird kan ik volgens mij een groot gedeelte combineren voor een lage prijs. Via de API weborders automatisch er in, en facturen rechtstreeks vanuit moneybird en automatische bankverwerking.

 

Maar, wij maken gebruik van de margeregeling met globalisatie, en daar kent moneybird, zoals vele boekhoudpakketten geen ondersteuning voor. We doen maar weinig margegoederen en ik vind het geen probleem om dat kleine stukje nog even in excel te berekenen, maar ik wil het natuurlijk wel kunnen invoeren later in moneybird.

 

Helaas heb ik weinig boekhoudkundige kennis.

Ik heb nu de volgende rekeningen aangemaakt 8200 'verkopen marge' , 7200 'inkopen marge'

Dan kan ik in elk geval de marge inkopen en verkopen registreren.

 

Verder dan dat kom ik helaas niet. Wie heeft tips? Moet ik nog meer rekeningen aanmaken? Hoe boek ik BTW en globalisatie. Ik heb iets gelezen over memoriaal maar ik kom er niet uit.

Is het wel mogelijk?

De helpdesk van moneybird vertelt alleen dat ze geen ondersteuning voor margegoederen hebben.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Hallo,

 

Je moet de goederen gescheiden houden en dat doe met deze twee rekeningen.

Zie de link wat je in de specifieke gevallen moet doen en hoe de BTW te berekenen.

 

Belastingdienst margeregeling.

 

Als je boekhouder Unit4 gebruikt zou ik met hem overleggen hoe jij daarin zelf de invoer kan doen.

De verkopen via de website pakketten kun je gewoon maandelijks alleen totalen boeken.

Ik neem aan dat meteen betaald wordt en er dus geen openstaande debiteuren zijn.

Als ontvangsten gespreid binnenkomen kun je daar een "tussenrekening" voor gebruiken.

Bijv.

Per ontvangst

Bank

a/ tussenrekening website I of II

Maandelijks

Tussenrekening website I of II

a/Omzet

a/BTW

Anders nagaan hoe je export facturering websites kunt inlezen in boekhouding.

 

Voor de margeregeling kun je voor de automatische BTW aangifte

gebruik maken van een aparte omzetrekening met BTW en een sluitrekening.

 

Bijvoorbeeld maandelijks boeken;

Sluitrekening margerekeningen 8200 en 7200

a/ BTW belaste omzet Margeregeling (inclusief of anders met)

a/ BTW af te dragen.

 

Je mag rustig de administratie in sub systemen opsplitsen.

Grotere bedrijven boeken ook gecomprimeerd in het grootboek.

Bewaak alleen de aansluiting goed.

Je kan hier tussen- en (aan)sluitrekeningen voor gebruiken.

Bewaar de aansluitende overzichten ook bij je administratie (hardcopy of pdf).

 

Als je boekhouder Unit4 gebruikt lijkt het mij het verstandigst om hem te vragen

of jij ook remote kunt inloggen en hoe boekingen e.d. te importeren zijn.

Vaak hebben pakketten im- en exportfuncties in eenvoudige .txt of .xls (tekst of excel) formaat.

Of met UBL of SBL zou het geen probleem moeten zijn.

Neem anders met hem contact op met Unit4.

 

PS Notatie journaal post is altijd;

(debet)

a/ (credit)

 

Memoriaal is gewoon een dagboek zoals kas, bank, verkoop en inkoopboek.

Als je wilt kun je ook dagboeken maken die alleen voor importboekingen enz. worden gebruikt.

Memoriaal werkt met journaalposten met debet en creditmutaties en niet met ontvangsten en uitgaven of inkoop-/verkoopnota's.

 

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank, ik begrijp er helaas niet veel van. Waarschijnlijk toch eerst maar afspraak met de boekhouder maken. Wilde liefst eerst zo veel mogelijk zelf uitzoeken, om de kosten te beperken.

Moneybird kent wel een exportfunctie, dus dat is vast te importeren in unit4.

Maar als dat niet het geval is kan hij het net als op dit moment handmatig doen, ik vind het geen probleem als mijn kosten voor hem op hetzelfde niveau blijven.

Ik wil vooral mijn webboekingen en gewone facturen automatisch in de boekhouding hebben en de banktransacties en IDEAL betalingen grotendeels automatiseren.

 

Het is me nog niet duidelijk hoe ik de marge nou moet verwerken in moneybird. Hoe ik zelf mijn marge kan berekenen en globaliseren is geen probleem, dat doe ik al jaren. De boekhouder verwerkt de totalen dan netjes in unit 4 en regelt een eventuele suppletie. Mijn eigen boekhoudpakket is daarom niet compleet ingevuld, en ik zou graag zelf ook de volledige administratie hebben.

Link naar reactie
  • 0

Met moneybird kan ik volgens mij een groot gedeelte combineren voor een lage prijs.

(...)

Maar, wij maken gebruik van de margeregeling met globalisatie, en daar kent moneybird, zoals vele boekhoudpakketten geen ondersteuning voor.

(...)

Helaas heb ik weinig boekhoudkundige kennis.

Moneybird is begonnen als laagdrempelige app om inkomsten en uitgaven een beetje bij te houden, niet als compleet boekhoudpakket. In het begin waren afschrijvingen niet eens geïmplementeerd, maar in de loop der jaren zijn er wel functies bijgekomen.

 

Een stukje ongevraagd advies: als je al weinig verstand hebt van boekhouden, ga dan alsjeblieft niet proberen om iets als de margeregeling zelf in een pakket te knutselen dat daar niet geschikt voor is. De foutkans is wel heel groot als je niet precies weet wat je aan het doen bent.

 

Misschien kun je je toch oriënteren op een boekhouder die in jouw sector actief is en die vragen welk pakket je zou kunnen gebruiken. Zo kun je toch zoveel mogelijk zelf invoeren maar heb je ook een professionele backup die door je administratie kan lopen om te zorgen dat het goed geadministreerd is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het advies, hoe meer hoe beter!

 

Moneybird presenteert zichzelf inmiddels wel als volwaardig boekhoudpakket. Ben jij van mening dat het nog steeds niet het geval is?

Mijn boekhouder wil het liefste dat ik in unit4 ga werken. Unit4 kost echter een stuk meer en ik ken veel mensen die erg tevreden zijn over moneybird.

Ik zit al sinds 2001 bij dit administratiekantoor en zou het liefst bij hen willen blijven.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels aan het experimenteren met de proefversie van e-boekhouden. Hebben in elk geval een duidelijke handleiding over de margeregeling online staan.

helaas geen ondersteuning voor mollie om een betaallink mee te zenden met facturen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Waarom overleg je niet met je boekhouder?

Hoe kan het dat Unit4 duurder is als je boekhouder dat al voor je gebruikt??

2 boekhoudingen voeren is altijd inefficiënt. Vergelijk de plaatjes en zoek de verschillen.

Je boekhouder neemt jouw boekhouding nu al over in unit4.

Als je met een ander pakket komt betekent dat voor hem ook extra werk.

 

Ik zou met de boekhouder de geldstromen en transacties goed doorlopen,

een work- en dataflow overzicht maken

met alle eisen daarin verwerkt (ideal, paylink, inlezen data)

en dan samen de beste werkmethode en boekhoudpakket uitkiezen

waarbij je zoveel mogelijk zelf kunt doen.

 

Je kan alle gratis proefversies van budget boekhoudpakketten downloaden maar ieder pakket zal iets niet kunnen. Overleg met je boekhouder wat alles meegerekend (arbeidstijd, incasso, sales loss) het duurste is.

 

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat als ik zelf mijn boekhouding wil doen, dat ik dan zelf een abonnement zal moeten aanschaffen. Anders hoeft er maar één boekhouder een abonnement te nemen op unit4 en de rest van de wereld kan gratis boekhouden.

 

Het is paasweekend, mijn boekhouder is gesloten en ik ook waardoor ik tijd heb (normaal nooit).

 

Inderdaad heeft elk pakket wel iets wat niet bevalt. Zo kan e-boekhouden geen Mollie IDEAL links meesturen met facturen. Maar met maar één factuurtje per dag wat ik gemiddeld maak kan ik die wel handmatig aanmaken al is het jammer.

E-boekhouden ziet er ook een stuk minder modern uit dan Moneybird, maar ja, we hebben de pakketten niet voor de sier ;D

 

Volgens mij kan ik wel min of meer alles wat ik nodig heb met e-boekhouden, en dus heb ik vandaag al een uur of tien zitten inrichten en invoeren.

 

Inderdaad zou ik wat boekhouder uren uitsparen als ik in Unit 4 zou gaan werken, maar dat zou denk ik niet of nauwelijks opwegen tegen de extra kosten per maand bij Unit4. Daarnaast is unit4 niet erg duidelijk over wat er wel en niet kan, en kan ik ook geen goede info over een api vinden.

 

Inmiddels ook 180 euro aan scan en herken credits aangeschaft dus ik moet nu wel verder in e-boekhouden. Dat is wel een minpuntje, 9 cent per OCR. Maar moneybird heeft geloof ik helemaal geen OCR.

Link naar reactie
  • 0

Leuk! Nooit van gehoord, weer wat geleerd :-)

 

Nu ben ik al jaren aan het twijfelen over een nieuw boekhoudpakket. Iedereen heeft een andere mening. Het ene pakket is goed in het ene maar mist het andere, het andere pakket precies anders om. Sommige pakketten hebben allerlei verborgen kosten. Het is vreselijk lastig om de juiste keuze te maken.

Op zich ben ik blij dat ik nu een knoop heb doorgehakt. Het werkt tot nu toe in elk geval héél veel prettiger dan mijn antieke Davilex.

Ik betwijfel ook of het nodig zal zijn om alles over te zetten in Unit4, in principe kan ik alles nu zelf invoeren. Maar anders exporteer ik gewoon alles. Of misschien kan hij alleen totalen overnemen. We zullen wel zien.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ja , ik snap je probleem en heb waardering voor de geestdrift waarmee je het nu hebt aangepakt.

En wat je "zegt" het is een stap vooruit en je je leert er weer een hoop van.

Enkel wil ik je meegeven om een stroomschema van de transacties en de datastromen te maken.

Als je een model op (A3) papier hebt krijg je beter inzicht in waar je problemen zitten en hoe je ze kunt oplossen of een work around kunt maken.

In mijn ervaring blijft zo een model groeien en geeft het je zelf rust want je weet waar de bottle necks zitten. Ook voor de communicatie met derden en het afspreken van taakverdeling met je boekhouder is het een goed hulpmiddel.

Eigenlijk is het gewoon het borgen van je inzichten mbt de applicaties die je in je boekhouding gebruikt en hoe je ze zo efficiënt mogelijk in samenhang met elkaar kunt gebruiken.

Het is gewoon een landkaart waar je boekhoudpaden op staan en waarop je je keuzes op kunt baseren.

Ook kun je dan makkelijker zien welke bestanden je eventueel "dubbel" moet bijhouden zoals debiteuren en artikelen. Dubbel bijhouden betekent niet ook dubbel invoeren :) .

Zie het im- en exporteren tussen applicaties maar als bruggetjes tussen de verschillende (data) bestemmingen.

 

Veel succes en plezier met je nieuwe pakket,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.