• 0

Hoe bereken ik de inflatie door in mijn uurtarief?

Beste collega-ondernemers,

 

Ik wil mijn uurtarief verhogen, minimaal met de inflatiecorrectie sinds 2014 (ook al 'verantwoording').

Waar vind ik de jaarcijfers van de inflatie? Ik kom ze vooral per maand tegen. Bereken ik vervolgens gewoon het percentage van de inflatie verhoging (tarief 2014 X percentage tov van 2015)?

Bedankt voor jullie hulp.

 

Groeten Merel Verburgt - Merel&

 

 

 

[Mod edit: typfout in titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Merel,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Waar vind ik de jaarcijfers van de inflatie?

Bij het CBS vindt je de inflatie gemiddeld per jaar, als consumentenprijsindex (CPI) en Europees geharmoniseerde prijsindex (HICP).

 

Bereken ik vervolgens gewoon het percentage van de inflatie verhoging (tarief 2014 X percentage tov van 2015)?

Dat kan, je bent natuurlijk vrij om je tarief te bepalen voor nieuwe opdrachten. Voor lopende opdrachten kun je even kijken in je voorwaarden wat je over tussentijdse correcties hebt afgesproken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

In sommige branches, bijvoorbeeld IT-dienstverlening, daalden de prijzen ondanks inflatie. Dat is misschien iets om rekening mee te houden wanneer je jezelf niet uit de markt wilt prijzen.

 

Wil je het nauwkeuriger vaststellen, of "verantwoorden", dan kun je eens naar de uitgesplitste dienstenprijsindex (DPI) kijken.

 

Wat deden en doen je directe concurrenten?

Link naar reactie
  • 0

Als je te maken hebt met prijsdalingen en je wilt toch een stijging van het uurtarief verantwoorden, kun je ook wijzen op een stijging van allerlei andere vergelijkbare lonen, zoals te zien in de CAO-lonen.

http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=82838ned&D1=0-14&D2=0-3&D3=0&D4=0&D5=85-122&VW=T

Dit laat zien een stijging van 3,5% in de periode jan 15-jan 17.

 

mod-edit: gebroken link werkend gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat kan, je bent natuurlijk vrij om je tarief te bepalen voor nieuwe opdrachten. Voor lopende opdrachten kun je even kijken in je voorwaarden wat je over tussentijdse correcties hebt afgesproken.

 

 

Dat is inderdaad de handigste methode als je voornamelijk losse projecten hebt en je dus per project nieuwe prijzen kunt hanteren.

 

Bij langer lopende zaken is het natuurlijk lastiger, maar je kunt het altijd voorstellen (voor zover je geen overeenkomst hebt waarin al vast staat hoeveel uur en tegen welk tarief je pakweg volgend jaar gaat doen), en vervolgens is het aan de klant om het wel of niet te accepteren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.