• 0

hoe structureren lening ten behoeve van een koopwoning

Hoi allen,

 

Voor de koop van een nieuwe woning wil ik graag gebruik maken van het geld dat in mijn eigen onderneming beschikbaar is. Aangezien dit niet toereikend is voor het dekken van de gehele hypotheek ben ik van plan om het restant te lenen vanuit de holding van mijn moeder .

 

Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan inrichten. Hopelijk heeft iemand van jullie al ervaring met een dergelijke constructie. Ik heb de volgende twee mogelijkheden in mijn hoofd:

 

1. Ik laat mijn eigen BV geld lenen bij de BV van mijn moeder. Vervolgens leen ik het volledige hypotheekbedrag in persoon bij mijn eigen BV.

2. Ik sluit twee hypotheken af: één met mijneigen BV en daarnaast één met de BV van mijn moeder.

 

Het uitgangspunt van mijn moeder is om het voor mij zo voordelig mogelijk uit te laten pakken. Dit betekent dat een eventuele hogere rente betaald aan de BV van mijn moeder, in de vorm van een schenking terug gegeven kan worden. Hiermee zou een hoge rente fiscaal gunstig uit kunnen pakken dankzij de hypotheekrenteaftrek.

 

Mijn vragen zijn:

1. Moet ik voor optie 1 of optie 2 gaan?

2. Wat is het percentage rente dat ik moet hanteren tussen: Mijzelf en mijn eigen BV, Mijzelf en de BV van mijn moeder en de eventuele lening tussen mijn eigen BV en de BV van mijn moeder?

3. Moet ik uberhaupt een hypotheek laten vestigen op de leningen of kan een onderhandse lening ook? (onderhandse lening is hoger risico, is hogere rente, is hogere hypotheekrenteaftrek)

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Laurens

 

 

[mod edit: titel ververst na samenvoegen]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi allen,

 

Ik wil twee woningen kopen, één om te wonen en de andere om te beleggen. Deze woningen wil ik gedeeltelijk met eigen vermogen en gedeeltelijk met vreemd vermogen financieren.

 

Het vreemd vermogen wil ik uit mijn eigen BV halen. De liquide middelen in deze BV zijn niet toereikend. Wel kan ik via de BV van familie meer geld lenen. Nu zou ik het als volgt willen doen:

 

- Mijn BV leent 400KEur van de familie BV tegen een rente van 3% (+/- euribor + 3%), zonder onderpand of hypotheekrecht.

- Ik leen 300KEur van mijn eigen BV tbv koop eigen woning, waarbij er een hypohteek gevestigd op de woning. Ik ga annuïteir aflossen met 5% per jaar (max rente benchmark + 25%), vanwege de hypotheekrente aftrek.

- Ik leen 300KEur aflossingsvrij van mij eigen BV voor de aankoop beleggingswoning. Er wordt ook voor deze woning een hypotheek gevestigd op de woning. Ik wil aflossingsvrij 10 jaar vast tegen 2% afspreken.

 

Voor deze constructie is het eigen vermogen van mijn BV +400kEur. Voor de afgelopen 4 jaar heb ik jaarlijks 60Keur dividend ontvangen voor een deelneming in een werkBV. Daarmee is in mijn ogen ook na het aangaan van de lening bij mijn familie sprake van een gezonde organisatie.

 

Nu vraag ik mij af of een dergelijke situatie wordt goedgekeurd door de fiscus.

 

Met vriendelijke groet,

 

Laurens

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.