• 0

Uitschrijven GBA en BVs

Ik ben voornemens max. 2 jaar sabbatical op te nemen. Gevolg:

 

U moet zich laten uitschrijven als ingezetene uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een jaar tijd langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.

 

Ik heb een werkmaatschappij en holding, dus 2x BV. Geen werknemens meer, ligt dus stil. Zelf bestuurder. Wil mezelf niets uitkeren in deze periode. Wil mogelijk later wel weer BVs gaan gebruiken. Mijn adviseur gaf aan dat je wel een adres etc. in NL moet houden. Wat is jullie ervaring?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

U moet zich laten uitschrijven als ingezetene uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een jaar tijd langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft.

(...)

Wil mezelf niets uitkeren in deze periode.

Een adresje aanhouden en jezelf even niets uitkeren is wel heel kort door de bocht. Het gaat er natuurlijk om waar je feitelijk woont, waar de BV feitelijk gevestigd is en waar de feitelijke leiding van de onderneming plaatsvindt. Oh, en of je vooraf toestemming van de Belastingdienst hebt gekregen om het gebruikelijk loon te verlagen tot nul. Plus mogelijk conserverende aanslagen. Ik denk dat je dit plan eens wat uitgebreider met die adviseur zou kunnen bespreken om alle (mogelijke) gevolgen goed in kaart te brengen. Dan heb je een stuk meer rust onder de palmbomen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wij komen er nog niet goed uit.

 

Huidige situatie:

DGA, 100% aandeelhouder en werkmaatschappij en holding.

 

Ik weet nog niet hoe lang wij wegblijven (start begin 2018). Uitschrijven wordt verplicht als je > 8 maanden weg bent. Ik kan geen adres opgeven in het buitenland omdat ik rondtrek met mijn gezin.

 

De onderneming (BVs) moet blijven voortbestaan omdat ik deze weer ga oppakken als ik terug in NL ben (2019?). Er zijn lopende meerjarige contracten (2018-2019). Bovendien zit ik niet te wachten op een fiscale exit of een conserverende aanslag o.i.d.

 

In begin 2018 vindt er een minimale omzet plaats, minimale lopende kosten lopen geheel 2018/2019 door (verzekeringen, verenigingskosten, administratie etc.). In het buitenland zal ik minimale administratieve werkzaamheden blijven uitvoeren om de continuïteit van de onderneming te garanderen. In 2018 zou er dus in theorie alles zo door kunnen blijven gaan (wel aangepast DGA loon). Mogelijk pak in eind 2019 dus weer omzet werkzaamheden op.

 

Maar wat gebeurt er als ik mij uit laat schrijven uit het BRP na de 8 maanden, bijv. eind 2018? Heeft dit consequenties voor de continuïteit van mijn onderneming?

 

Heeft het een toegevoegde waarde mij als bestuurder uit te laten schrijven en een bestuurder in Nederland aan te wijzen (ik heb een betrouwbaar persoon)? De BVs zullen begin 2018 op dit adres ingeschreven worden aangezien wij bij vertrek geen NL woning meer hebben.

 

Uitschrijven lijkt vanuit ondernemingsoogpunt erg onlogisch. Aan de andere kant is dit wel verplicht. Bovendien willen wij er mogelijk ook niet aan ontkomen, aangezien wij de - in 2019 ontstane leerplicht van mijn dan 5 jarige - moeten voorkomen door ons uit te schrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand? Ik heb nog twee interessante alinea's:

 

Fiscale emigratie B.V. en vennootschapsbelasting

De B.V. is gevestigd op de plek waar de directeur-grootaandeelhouder (DGA) of feitelijke leiding woont. Als de feitelijke leiding van de B.V. (of N.V.) emigreert, dan verhuist de B.V. / N.V. met de eigenaar mee. De B.V. moet afrekenen over de stille reserves, fiscale reserves en de goodwill. Het is hierbij wel van belang dat Nederland een belastingverdrag heeft gesloten met het land waarheen de feitelijk leidinggevende emigreert.

 

Als de B.V. / N.V. (een deel van) het bedrijf in Nederland voortzet, dan blijft er een zogenaamde vaste inrichting in Nederland, afrekening is dan meestal niet (geheel) nodig. Voor het deel van de reserves / goodwill welke in Nederland achterblijven is afrekening niet nodig.

 

--> als ik een NL bestuurder aanwijs waar de BVs gevestigd zijn en die ook daadwerkelijk de "leiding" heeft = vast inrichting?

 

================================================================

 

2b) Voortzetten in Nederland: BV

Wil de DGA de BV in Nederland voortzetten – bijvoorbeeld om afrekening over het in eigen beheer gevormd pensioen bij emigratie te voorkomen – dan moet de leiding van de BV vanuit Nederland blijven plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld door een externe partij de dagelijkse gang van zaken van de BV te laten behartigen en de belangrijke beslissingen te laten nemen. Wat de BV betreft gebeurt er dan niets bij emigratie van de DGA.

 

De DGA krijgt in dit geval wel te maken met de conserverende aanslagen met betrekking tot pensioen, lijfrenten en het aanmerkelijk belang in BV. Wederom geldt dat – mochten er verboden handelingen worden verricht – de aanslagen kunnen worden ingevorderd en dat de Nederlandse Belastingdienst na tien jaar om kwijtschelding van de aanslagen kan worden verzocht. Ook nu kan de emigrerende dga zijn aandelen tien jaar lang niet kan verkopen, althans niet zonder dat dit tot belastingheffing leidt.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste JHV,

 

ik worstel met hetzelfde vraagstuk als jou toen der tijd.

 

Ben jij ondertussen al wijzer geworden? Weet jij welke weg nu het beste kan volgen?

 

Ik wil ook graag het papierwerk, aanslagen, etc. voorkomen, omdat wij misschien na 1 jaar terug zijn!

 

Hopelijk weet jij nu meer:)

 

Dank!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.