• 0

Overdragen zeer simpele eenmanszaak aan echtgenote

Sinds afgelopen jaar heb ik een eenmanszaak. Sinds het opstarten heb ik één programmeerproject aangenomen. Voor het afhandelen van mijn projecten beschik ik over een bedrijfsauto.

 

Helaas ben ik sinds eind november 2016 gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt als gevolg van een aanval tijdens mijn bijbaan in het distrubutiecentrum van Albert Heijn. Inmiddels is duidelijk geworden dat ik de werkzaamheden van mijn eigen bedrijf ook niet meer aan kan hierdoor. Daarom heb ik sinds de afgelopen opdracht ook geen nieuwe opdrachten meer kunnen aannemen en uitvoeren.

 

Mijn vrouw is net als ik ook bekend in programmeerwerkzaamheden en heeft daardoor verstand van het werk dat ik deed. Zij wil daarom graag mijn bedrijf, een eenmanszaak met een simpele bedrijfsauto en slechts één project achter de rug, overnemen. Voor zover ik echter op het internet heb begrepen is het niet zo vanzelfsprekend om een eenmanszaak over te nemen omdat er veel administratieve bijkomstigheden van de belastingdienst zijn.

 

Mijn partner is nog nooit actief geweest voor mijn bedrijf en voldoet dus niet aan de 3-jaars-norm. Sterker nog: het bedrijf bestaat nog niet eens 3 jaar. Voor zover ik op het internet heb kunnen uitzoeken is er enkel en alleen een overdrage mogelijk als er aan de 3-jaars-norm wordt voldaan.

 

Dat betekent dus eigenlijk dat er één optie overblijft. Mijn vrouw start een nieuw bedrijf, eventueel met een nieuwe naam en neemt dan mijn bedrijfsauto over. Vanuit de kant van mijn vrouw is dat zeer simpel gedaan. Vanuit mijn kant komt er echter de procedure voor het staken van een bedrijf om de hoek kijken. Mijn vraag nu dus. Is het verstandiger om eerst mijn auto aan mijn vrouw te geven en dan pas mijn bedrijf te staken of juist omgekeerd.

 

Er wordt op het internet aangegeven dat de stakingswinst wordt berekend door de som van goodwill, stille reserves op activa, fiscale reserves, FOR, desinvesteringsbijtelling. Als ik echter dieper wil zoeken dan wordt ik niet veel wijzer. Waar valt mijn auto bijvoorbeeld onder. De enige winst dat ik ooit geboekt hebt is dus mijn het programmeerproject dat ik heb afgerond en daar moet ik sowieso al inkomstenbelasting over betalen. Dus wat voor "extra" dingen komen er bij kijken als ik mijn bedrijf staak? Ik zou dus graag wat meer willen leren over de berekening van de stakingswinst.

 

Zou u mij hierover misschien kunnen inlichten en adviseren. Mijn eenmanszaak is dus in principe heel simpel. Ik heb slechts één programmeerproject achter de rug en ik heb een bedrijfsauto op mijn naam staan. Graag zou ik het geheel willen overdragen naar mijn vrouw.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het verstandiger om eerst mijn auto aan mijn vrouw te geven en dan pas mijn bedrijf te staken of juist omgekeerd.

 

Dat is helemaal geen optie.

 

Waar het om gaat is of je de auto (zelf) tegen boekwaarde kan overnemen wanneer je de eenmanszaak staakt (want je moet de onderneming gewoon staken).

De eenmanszaak "overnemen" of "overdragen" is helemaal geen optie hier.

 

Als dat kan, dan neem je die (de auto) gewoon 'privé' over en vervolgens brengt je vrouw dezelfde auto in bij de start van haar onderneming (althans als zij dat wil!).

Dat is dus afhankelijk van hoe dat in het verleden is gedaan met afschrijvingen e.d.

En hoe de marktwaarde van de auto is op het moment van staken.

 

Een ander aspect is of er misschien BTW verschuldigd is over de waarde van de auto, ook afhankelijk van hoe er met de BTW is omgegaan in het verleden.

 

Verder niet zo veel zinnigs hier over te zeggen zonder in 'het geval' te duiken, lijkt mij.

 

Pech voor je trouwens. Sterkte er mee!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Exhaeller,

 

Bedankt voor je reactie. Je geeft aan:

Dat is helemaal geen optie.

 

Dat is iets wat ik niet helemaal begrijp. Het is voor mij op dit moment gewoon mogelijk om mijn auto aan een ieder te verkopen. De bedrijfsauto staat immers op mijn naam. Het gaat trouwens om een zeer simpele Renault Kangoo dat ik destijds voor iets meer dan 2000 euro had gekocht (marge). Ik ga ervan uit dat de huidige waarde iets minder dan 2000 euro is geworden.

 

Aftrek en afschrijving voor bedrijfsmateriaal heb ik nooit gehad trouwens, omdat ik wel ondernemer voor de omzetbelasting ben, maar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik moet dus altijd invullen bij "inkomsten uit overige werkzaamheden".

 

Mijn plan was dus als volgt: mijn vrouw start een eenmanszaak onder een nieuwe naam, zij "koopt" van mij de auto bijvoorbeeld voor 1800 euro op papier. In de praktijk is het natuurlijk uiteindelijk ons geld en hoeft ze dat niet te betalen. Nadat er ook geen auto meer op mijn bedrijf staat, zal ik uiteindelijk de eenmanszaak staken. Gezien er op het moment van staken dan geen auto meer op mijn naam staat, denk ik dat de administratieve gedoe wat makkelijk zal worden.

 

Bij het staken neem ik aan dat ik enkel en alleen nog BTW en belasting over mijn winst verschuldigd ben? De auto is dan geen issue meer en op deze manier heb ik mijzelf dus administratieve problematiek bespaard.

 

Klopt mijn redenering?

Link naar reactie
  • 0

Juridisch gezien is dat inderdaad mogelijk maar fiscaal gezien kan je de auto op de zaak niet zomaar verkopen aan jezelf of aan je partner tenzij er sprake is van bijzondere omstandigheden. Op dit forum is er genoeg over dit onderwerp te vinden. Ik vind dat er in jouw situatie wel sprake is van bijzondere omstandigheden dus ik verwacht hier geen problemen mee.

 

Maar daarna volg ik je niet helemaal meer. Je schrijft niet af want resultaat uit overige werkzaamheden maar je hebt wel de auto op de zaak staan. Hoe heb je de aankoop dan verwerkt? Staat deze wel op de balans?

Link naar reactie
  • 0
Maar daarna volg ik je niet helemaal meer. Je schrijft niet af want resultaat uit overige werkzaamheden maar je hebt wel de auto op de zaak staan. Hoe heb je de aankoop dan verwerkt? Staat deze wel op de balans?

 

De auto is tot vandaag inderdaad niet verwerkt op de balans. Ik had waarschijnlijk bij mijn recent ingevulde inkomstenbelasting 2016 bij het kopje "inkomsten uit overig werk", de kostprijs van de auto wel moeten opvoeren als gemaakte kosten. Ik weet dit echter niet zeker.

 

Bij het invullen van de inkomstenbelasting zijn er in principe dus twee opties

1) Je bent ondernemer voor inkomstenbelasting. In dit geval moet je inderdaad het hele complexe proces van balans, gemaakte kosten etc etc invullen.

2) Je bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ook als je een geregistreerde eenmanszaak hebt, is het mogelijk dat je toch geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

 

Ik val dus onder geval twee. De aangekochte auto uit november 2016 heb ik dan ook nooit geregistreerd. Omdat ik ook niet voldoe het minimale uren norm, mag ik ook totaal niet profiteren van verschillende aftrekken voor investeringen. Daarom is de auto tot vandaag eigenlijk nooit ter sprake gekomen. Hij staat alleen op mijn naam, en omdat ik een eenmaanszaak heb, betaal ik het gereduceerde tarief.

 

Link naar reactie
  • 0

De auto is tot vandaag inderdaad niet verwerkt op de balans. Ik had waarschijnlijk bij mijn recent ingevulde inkomstenbelasting 2016 bij het kopje "inkomsten uit overig werk", de kostprijs van de auto wel moeten opvoeren als gemaakte kosten. Ik weet dit echter niet zeker.

...

Ik val dus onder geval twee. De aangekochte auto uit november 2016 heb ik dan ook nooit geregistreerd. Omdat ik ook niet voldoe het minimale uren norm, mag ik ook totaal niet profiteren van verschillende aftrekken voor investeringen. Daarom is de auto tot vandaag eigenlijk nooit ter sprake gekomen. Hij staat alleen op mijn naam, en omdat ik een eenmaanszaak heb, betaal ik het gereduceerde tarief.

Wanneer je de kostprijs van de auto wel hebt opgevoerd als kosten, dan heb je die waarschijnlijk onterecht afgetrokken en klopt je aangifte niet. De kostprijs van een privé-auto trek je niet af, en van een zakelijke auto doe je dat niet in één keer. Misschien moet je je aangifte nog maar even nakijken en mogelijk herzien. Wellicht is deze nog niet definitief geaccepteerd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.