Phishing mail van [diverse namen] Logistiek mbt niet bezorgde bestelling

Aanbevolen berichten

Geachte medeondernemers,

 

Vandaag heb ik een mail ontvangen van een bedrijf waar ik nog nooit van had gehoord over een levering die ik niet heb besteld die niet geleverd kon worden op een dag dat er de hele dag iemand thuis was.

In eerste instantie zijn dat al zaken waardoor ik dus niet op de bijgevoegde link ga klikken, maar eerst vriendje Google ga raadplegen.

Allereerst kwam ik tot de conclusie dat de straat waar het bedrijf gevestigd zou zijn maar tot nummer 10 door loopt (zoals te zien is op pagina 87 van dit .pdf). Volgens de mail kan ik op een link klikken (een .doc bestand) waarin ook de afzeneders te zien zal zijn. Mogelijk zijn afzeneders iets nieuws waar geld mee te verdienen valt ;D

 

Het gebruikte telefoonnummer geeft geen resultaten in Google.

Zoekende op het domeinnaam kom ik aan deze gegevens:--> Link <--

 

Mijn 2 vragen:

- Klopt het dat hier niks van klopt?

- Zijn er meerdere op dit forum die deze mail hebben gehad?

 

Hieronder de inhoud van de mail:

 

Ijsbrand Logistiek BV

Radonweg 321

3542AN Utrecht

 

Telefoon: 030 612679

Email: info@ijsbrandlogistiek.com

____________________________________________________________________

Geachte heer / mevrouw,

 

Op dinsdag 18 april om 16:41 heeft een van onze chauffeurs geprobeerd om een pakket voor Broeders Schilderwerken af te leveren op het onderstaande adres.

 

Broeders Schilderwerken

[mijn juiste adres]

[de juiste postcode en woonplaats]

 

Door onbekende redenen is het onze chauffeur niet gelukt om deze bestelling te bezorgen. Wij willen u verzoeken om een nieuwe afspraak te maken om alsnog deze levering te voltooien.

 

Om een nieuwe afspraak te maken dient u het afsprakenformulier dat automatisch voor u is gegenereerd van onze website te downloaden en in te vullen. U kunt dit formulier vervolgens mailen naar planning@ijsbrandlogistiek.com

Het is tevens mogelijk om de bestelling op een ander adres te laten bezorgen.

 

Het afsprakenformulier is te vinden op onze website: http:// ijsbrandlogistiek.com/formulieren/5423621.doc

 

Alle benodigde gegevens alsmede de afzeneders en inhoud van het pakket zijn te vinden in het bovenstaande formulier.

 

Let op! het is alleen mogelijk om een nieuwe afspraak via het afsprakenformulier te maken. Het is niet mogelijk om telefonisch of op een andere manier een nieuwe afspraak te maken.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

[naam verwijderd]

 

 

 

__________-

link naar virus doc niet-klikbaar gemaakt.

 

Link naar reactie

Geachte heer / mevrouw,

 

Op dinsdag 18 april om 09:24 heeft een van onze chauffeurs geprobeerd om een pakket voor mijn bedirjf af te leveren op het onderstaande adres.

 

mijn adresgegevens

 

Door onbekende redenen is het onze chauffeur niet gelukt om deze bestelling te bezorgen. Wij willen u verzoeken om een nieuwe afspraak te maken om alsnog deze levering te voltooien.

 

Om een nieuwe afspraak te maken dient u het afsprakenformulier dat automatisch voor u is gegenereerd van onze website te downloaden en in te vullen. U kunt dit formulier vervolgens mailen naar planning@oorschotlogistiek.com

Het is tevens mogelijk om de bestelling op een ander adres te laten bezorgen.

 

Het afsprakenformulier is te vinden op onze website: http:// oorschotlogistiek.com/formulieren/3365212.doc

 

Alle benodigde gegevens alsmede de afzeneders en inhoud van het pakket zijn te vinden in het bovenstaande formulier.

 

Let op! het is alleen mogelijk om een nieuwe afspraak via het afsprakenformulier te maken. Het is niet mogelijk om telefonisch of op een andere manier een nieuwe afspraak te maken.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Julia Pols

 

 

 

wel heel toevallig twee verschillende bedrijven met dezelfde mail

 

 

 

__________-

link naar virus doc niet-klikbaar gemaakt.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie

Die van ijsbrand is ook binnengekomen bij iemand die ik ken. Die probeerde de .doc wel te openen en klikte hem gelijk weer weg. Daarna gaf Windows Defender hem aan als virus (iets met rundas). Gelukkig had die persoon geen Word maar LibreOffice en is de schade beperkt gebleven.

Link naar reactie

En ik had deze email gehad van "Braam Logistiek" en het telefoonnummer is te kort en als je de vestigingsplaats bekijkt is dat een flat (in mijn geval). En de website is niet gehost in NL.

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie

Vanochtend vond ik een mail in mijn mailbox van Odekerken Logisitiek:

 

Odekerken Logistiek BV

Demkaweg 376

3555HW Utrecht

 

Telefoon: 030 519793

Email: info@...

 

Geachte heer / mevrouw,

 

Op woensdag 3 mei om 14:08 heeft een van onze chauffeurs geprobeerd om een pakket voor RDRM af te leveren op het onderstaande adres.

 

mijn adres

 

Door onbekende redenen is het onze chauffeur niet gelukt om deze bestelling te bezorgen. Wij willen u verzoeken om een nieuwe afspraak te maken om alsnog deze levering te voltooien.

 

Om een nieuwe afspraak te maken dient u het afsprakenformulier dat automatisch voor u is gegenereerd van onze website te downloaden en in te vullen. U kunt dit formulier vervolgens mailen naar planning@...

Het is tevens mogelijk om de bestelling op een ander adres te laten bezorgen.

 

Het afsprakenformulier is te vinden op onze website: url naar word document

 

Alle benodigde gegevens alsmede de afzeneders en inhoud van het pakket zijn te vinden in het bovenstaande formulier.

 

Let op! het is alleen mogelijk om een nieuwe afspraak via het afsprakenformulier te maken. Het is niet mogelijk om telefonisch of op een andere manier een nieuwe afspraak te maken.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rosanne Kirkels

 

Vreemd verhaal, want ik was gisteren gewoon aanwezig. Bovendien verwacht ik geen pakketje. Even Googlen leert dat Odekerken Logistiek en het adres niet bestaat. En het telefoonnummer is te kort.

 

Phishing dus.

 

U bent gewaarschuwd.

Link naar reactie

Ah, mooi zo.

 

Ik vraag me wel af waarom dit draadje in het Off topic forum zit.

 

Dit soort mail bevat een groot bedrijfsrisico en kan een onderneming in grote problemen brengen. Dat rechtvaardigt wat mij betreft een apart forumonderdeel. Dan had ik waarschijnlijk ook eerder ontdekt dat mijn mail al door anderen ontvangen was.

Link naar reactie

Ik vraag me wel af waarom dit draadje in het Off topic forum zit.

 

Dit soort mail bevat een groot bedrijfsrisico en kan een onderneming in grote problemen brengen. Dat rechtvaardigt wat mij betreft een apart forumonderdeel. Dan had ik waarschijnlijk ook eerder ontdekt dat mijn mail al door anderen ontvangen was.

 

Ik vermoed dat de plek op HL er niet zo veel toe doet :). De meeste leden navigeren en zoeken niet via boards. En als je googled op "niet bezorgde bestelling" dan kom direct uit op dit topic; idem voor de HL zoekfunctie.

 

Wat voor mij meer verrassend is, is dat de stamtafel kennelijk nu geindexeerd wordt en in google zichtbaar is: dat was imho niet de bedoeling. Het in de stamtafel plaatsen van dit topic was vermoedelijk bewust gedaan om het juist niet vindbaar te maken: voor fraudemeldingen is fraudehelpdesk een veel passender plaats (en daar was deze phishingmail ook al bekend)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.