• 0

Aangifte omzetbelasting verschillen

Hallo,

 

Mijn administratiekantoor heeft mijn aangifte omzetbelasting klaar nu zie ik dat er overal verschillen inzitten als ik het vergelijk met mijn excel bestand. Mijn uitgaven komen voornamelijk uit landen buiten de EU en deze bedragen zijn zonder BTW. Hier moet je dan 21% bij optellen en aangeven bij 4a en dan kan je het weer als voorbelasting opgeven bij 5b. Nu zit er tussen mijn excel bestand en het bedrag wat het administratiekantoor opgaf een aantal tientjes verschil. Hij zegt dat maakt niet uit daar valt de belastingdienst niet over, mijn vraag is klopt dat? In mijn ogen moet het gewoon kloppen en maken een paar tientjes verschil wel degelijk uit.

 

Daarnaast heb ik ook een aantal uitgaven binnen de EU met precies hetzelfde verhaal als hier boven alleen dit bedrag wil hij helemaal niet aangeven (bij 4b en dan voorbelasting 5b per saldo 0) omdat hij het bedrag te laag vind (het op te geven BTW bedrag is iets meer dan een tientje) en omdat het saldo uiteindelijk toch 0 is. Is dit normaal of moet dit ook gewoon aangegeven worden?

 

Het is mijn eerste bedrijf en heb niet zoveel ervaring, maar ik wil alles wel volgens de regels doen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uiteraard moet je aangifte aansluiten met je administratie (in jouw geval kennelijk: een Excel spreadsheet).

 

Waarom vraag je dan niet wat het verschil nou is tussen de aangifte en je spreadsheet?

 

Een antwoord als "dat maakt niet uit..." is natuurlijk geen antwoord op die vraag.

 

Maar als het goed is, zijn er hele duidelijk redenen voor het verschil. Bijvoorbeeld omdat je iets in je spreadsheet gezet hebt dat helemaal niet zo kan.

Dat is heel simpel na te vragen...

 

Link naar reactie
  • 0

Dat van buiten de EU kan wel kloppen. De BTW is verlegd naar jou en daar moet je dus 21% over betalen (die je weer direct af kan trekken bij 5b). Zie ook 4a en 5b in Toelichting bij de aangifte omzetbelasting 2017.

 

Het verschil zou mij echter ook niet lekker zitten. Toen de aangifte nog voor mij gedaan werd hield ik het ook zelf in een schaduwsheet in Excel bij. En het klopte op de cent nauwkeurig. En indien niet, dan zocht ik het uit en ging in overleg waar het verschil zat. En de helft van de keren lag het probleem dus bij degene die de aangifte verzorgde.

 

Je zou vrij snel in de aangifte moeten kunnen zien welke getallen niet overeenkomen met die van jou. En zo niet dan zou je eigenlijk een saldilijst moeten ontvangen waarop je precies kunt zien hoeveel ze geboekt hebben waarop. Misschien dat er uit een rekening teveel of te weinig BTW gepakt is (is bij mij wel eens voorgekomen). Dat verschil kan bij jou of bij hun liggen.

 

Ik kreeg overigens altijd eerst de saldilijst (met openstaande debiteuren en crediteuren) ter controle voor ze de BTW-aangifte in orde gingen maken. Die saldilijst controleerde ik dan met mijn schaduwbestand en bij verschillen had ik dus contact.

 

Ik deed nooit iets met het buitenland maar van dat tientje heb ik nooit gehoord. Waarom zou dat niet opgegeven hoeven te worden? Ik zie het nergens staan in de toelichting.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Uiteraard heb ik gevraagd waar de verschillen kunnen zitten en hij gaf aan dat het de wisselkoers is, omdat hij een andere koers gebruikt. Daarnaast heb ik ook gezien dat hij bedragen mee neemt waar al 21% BTW inzit, hij kan hier niet nog eens 21% BTW overheen rekenen. Bij de voorbelasting is hij ook een aantal bedragen vergeten en gaf aan dat ik me niet moet druk maken over die paar tientjes die ik te weinig terug krijg. (hallo natuurlijk maak ik mij daar druk over, ik krijg geld terug dat laat ik toch niet liggen) Hij gaf aan dat we dit allemaal dan in de volgende aangifte kunnen corrigeren, hij heeft daar nu geen tijd meer voor.

 

Het zit mij idd ook niet lekker dat het niet klopt en dat hij dat tientje niet mee neemt, ik ga hier achteraan. Bedankt voor de tip van die saldilijst zal is even vragen of dat beschikbaar is en of hij dat kan opsturen.

Link naar reactie
  • 0

JIJ bent degene die voor de aangifte moet tekenen (tenminste, zo was het bij mij). Dus jij bent verantwoordelijk voor de juistheid van de aangifte. Dan kan hij wel makkelijk doen over verschillen, en misschien zou dat zelfs kunnen kloppen, maar jij moet er vannacht goed bij kunnen slapen.

 

Een saldilijst is dan wel het minimale wat je eigenlijk altijd moet krijgen (voor de aangifte). Daarop kun je per kostenpost controleren hoeveel er als kosten geboekt is (excl. btw) en of alles dus goed geboekt is. Meestal zie je de verschillen dan wel aan de getallen die daarin staan.

 

Verder moet ik zeggen dat hij wel makkelijk over jou zorgen heen stapt. Zouden ze bij mij niet moeten doen. Ik neem aan dat je betaald voor een "administratie buiten de deur". Dan hoort die administratie ook tip-top in orde te zijn.

 

Success met het uitzoeken van de verschillen.

 

Link naar reactie
  • 0
Success met het uitzoeken van de verschillen.
En ik wens TS succes met het vinden van een andere boekhouder!

Een tientje verschil kan het saldo zijn van grotere verschillen die eraan ten grondslag liggen. Een tientje niet de moeite waard? Wel wanneer je wil weten dat alles klopt. Wanneer de boekhouder een tientje niet belangrijk vindt, dan vermoed ik dat je hem teveel betaalt. Stel dan maar eens voor dat je z'n uurtarief met een tientje verlaagt...

(Nb. Dit voorspelt weinig goeds voor de IB-aangifte.)

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik ben inderdaad eind verantwoordelijke en daardoor voelt het ook niet goed. Ook kost het mij gewoon teveel tijd, ik betaal een administratiekantoor zodat ik er weinig of geen tijd aan hoef te besteden. Niet om zijn werk nog een keer na te kijken en te corrigeren.

 

Dit is voorheen ook al een keer voorgekomen en ik heb toen aangegeven dat ik hem nog een ''kans'' geef maar nu is het gewoon klaar. Ik heb al een afspraak staan met een ander administratiekantoor voor morgen, deze heb ik eerder gesproken hoop dat het daar beter gaat. Bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het nou om een hele grote boekhouding (duizenden mutaties) ging dan zou ik als boekhouder ook niet gaan zoeken naar een tientje verschil. Echter heb ik het idee dat dit bij jou niet het geval is.

 

Hij heeft overigens wel gelijk dat de belastingdienst zich niet druk gaat maken om een tientje zeker niet als het per saldo weer €0,- is maar ik begrijp dat je het gewoon goed wil hebben. Het lijkt me vrij standaard dat je bij de aangifte ook een overzicht mee krijgt van de kwartaalcijfers in welke vorm dan ook.

 

Vraag morgen ook even naar de optie dat de boekhouding in een pakket verwerkt wordt waarin je mee kan kijken. Je houdt dan zelf wat meer overzicht. Of vraag elk kwartaal ook het een en ander aan cijfers mee te leveren.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Gaat idd om een kleine boekhouding dus dat moet gewoon kloppen, lijkt me niet zo moeilijk voor een boekhouder. Heb naast de btw aangifte zelf voor de rest geen overzicht gekregen, hij is nu op vakantie dus kan de aangifte niet meer wijzigen mocht ik dat willen. (gister de aangifte gekregen om 16:00 uur en vandaag op vakantie, lekkere timing) Bij het administratiekantoor waar ik morgen heen ga hebben ze mij al verteld dat hun wel per kwartaal een overzicht maken en nog even een kort gesprek gaan voeren met mij over de kwartaalcijfers.

 

Nu heb ik de btw aangifte nog eens beter bekeken en daar valt mij iets op wat volgens mij niet correct is.

 

omzetbedrag btw-bedrag

4a diensten uit landen buiten de EU 4158,00 721,00

 

Moet het omzetbedrag niet excl. btw zijn of zit ik er nu helemaal naast? (begin te twijfelen aan mezelf)

 

Link naar reactie
  • 0

Moet het omzetbedrag niet excl. btw zijn of zit ik er nu helemaal naast? (begin te twijfelen aan mezelf)

 

Niet aan jezelf twijfelen hoor.

Moet inderdaad excl. BTW zijn. (of liever gezegd: dat moet het bedrag zijn waarover je 21% BTW verschuldigd bent)

 

Ik dacht eigenlijk eerst dat er een goede reden zou zijn voor de verschillen. Maar nu blijkt toch echt dat het 'een prutser' is...

 

Dus inderdaad overgaan op een ander bureau.

 

Wel een kanttekening:

Als je per kwartaal een overzicht met bijbehorende (kort) gesprek moet hebben met je toekomstige intermediair, dan neem ik aan dat daar een bepaalde prijskaart aan hangt.

 

Want dat zal hen (best veel) tijd kosten en dat wordt dan in de tarieven verwerkt, neem ik aan.

 

Link naar reactie
  • 0

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_bij_de_dig_aangifte_omzetbelasting_ob0731t72fd.pdf

– U hebt diensten afgenomen van een ondernemer van buiten de EU, die de btw naar u heeft verlegd. U moet dan in Nederland btw aangeven. Vul in de linkerkolom de waarde in van de goederen en diensten die van buiten de EU aan u zijn geleverd. In de rechterkolom vult u de btw in. U hoeft deze bedragen niet te splitsen naar de verschillende btw-tarieven. De btw kunt u onder bepaalde voorwaarden (zie de toelichting bij vraag 5b) als voorbelasting aftrekken bij vraag 5b. Per saldo betaalt u dan geen btw. Toch moet u vraag 4a en 5b volledig invullen.

Ja, de BTW is naar jou verlegd dus die bedragen van de goederen/diensten zijn exclusief BTW.

 

Nu begrijp ik het. Je boekhouder had geen tijd meer omdat hij op vakantie moest 8)

Een boekhouder die eind april op vakantie gaat.... lekker... in de drukste tijd voor alle aangiftes (IB en omzet) :P

 

Is die aangifte ook al naar de belastingdienst verzonden? Of is dat iets dat je normaal gesproken wel zelf doet?

 

Gesprek voor omzetaangifte is bij mij normaal nooit nodig geweest. Als ik verschillen had loste we die per telefoon op. Zij hielden wel in hun eigen administratiepakket de administratie bij zodat het uitdraaien van een saldilijst daar gewoon bij hoorde. Want voor iets tekenen zonder dat je weet hoe het opgebouwd is, is natuurlijk niet handig.

 

Link naar reactie
  • 0

Goed om te horen dat het excl. btw is, begin al wat meer vertrouwen te krijgen in mezelf :)

 

Het is idd ''een prutser'' als dit al niet klopt, een administratiekantoor moet toch wel weten dat dit excl. btw moet zijn. Ik moet hier natuurlijk wel geld voor betalen aangezien hij werk heeft geleverd. Zou ik hier nog wat aan kunnen doen, want wat hij heeft geleverd qua btw-aangifte slaat echt nergens op? Niks klopt en dan moet ik daar 150 euro voor gaan betalen.

 

Het tarief is 250 euro per kwartaal bij het nieuwe administratiekantoor, is dat veel voor een BTW-aangifte + kwartaalcijfers + kort gesprek?

 

Aangifte is nog niet verzonden, ga hem afkeuren en zelf maar versturen. Laat ik hem later wel door het nieuwe administratiekantoor controleren. Zo lijkt het idd geen tijd, moet op vakantie ff snel die aangifte doen en volgend kwartaal corrigeer ik hem wel. Nou zo werkt het dus NIET!

 

Die verschillen die je per telefoon oplost, moest je daar ook geld voor betalen? Mijn huidige administratiekantoor rekent dan gewoon 80 euro excl. btw per uur als ik hem bel.

 

Link naar reactie
  • 0

Het tarief is 250 euro per kwartaal bij het nieuwe administratiekantoor, is dat veel voor een BTW-aangifte + kwartaalcijfers + kort gesprek?

 

Dat kan je zo niet zeggen:

 

Als je 1000 euro per jaar kwijt bent aan alles (en je krijgt dan een fatsoenlijk grootboek met bijbehorende jaarstukken), dan is dat wel voor een "zzp'er" best redelijk.

 

Althans als je ondersteuning krijgt wanneer de belastingdienst allerlei lastige vragen stelt over van alles. Want daar zijn zij op dit moment behoorlijk goed in!

 

En ook natuurlijk: wanneer je wel de nodige transacties hebt. Als je 10 facturen in het jaar maakt en je hebt een beetje onkosten, dan is 1000 euro best veel.

 

En natuurlijk ook: als het allemaal klopt wat die beste mensen doen...

In tegenstelling tot de 'vakantievierende prutser' dan.

Link naar reactie
  • 0

250 per kwartaal daar krijg ik dan een BTW-aangifte + kwartaalcijfers + kort gesprek voor + 500 euro voor de jaarrekening met balans en W&V rekening, totaal dus 1500 op jaarbasis.

 

Ondersteuning zit er niet bij in heb ik begrepen, die kosten komen er nog eens apart bij. Ik neem aan dat je bedoeld als ik een controle krijg van de belastingdienst?

 

Ik heb ongeveer 250-300 facturen op jaarbasis, maar ze houden mijn excel aan. Ze gaan niet nog eens alles zelf inboeken dat is dubbel werk, alleen maar een controle op het excel bestand. Is dat een redelijk bedrag voor een zzp'er?

 

Ja laten we hopen dat het nu wel goed gaat ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Dus zij nemen jouw Excel-gegevens over, doen daar een sausje "fiscaal verantwoord" overheen, sturen de BTW aangiften en maken de jaarstukken af. En dat voor een 'schamele' 1500,- euro per jaar...

 

Ja, dan begrijp ik dat er best 4 gesprekjes vanaf kan.

 

Ik vind het 'reteduur' eerlijk gezegd.

 

(persoonlijk denk ik dat 500 - zonder gesprekken dan, want gesprekken kosten veel tijd - genoeg is.)

 

Link naar reactie
  • 0

Die verschillen die je per telefoon oplost, moest je daar ook geld voor betalen?

Alle uren werden door administratie (door aparte mensen) en accountant bijgehouden. Daar kregen we dan in het begin van het jaar een afrekening voor (na 3 kwartalen voorschot betaald te hebben). Door omstandigheden en moeilijke constructies was dat wel behoorlijk opgelopen in de loop der jaren. Nu is alles versimpeld en doe ik de omzet-aangifte zelf.

 

250 per kwartaal alleen voor de BTW-aangifte dus... Mmmmmm, ja, als je alles zelf al geboekt hebt dan lijkt me dat eigenlijk wel veel. Zeker als zij het ook niet meer hoeven te boeken. Ze hoeven alleen maar te kijken of dat wat jij gedaan hebt klopt. Dit lijkt mij meer een prijs voor als zij ook echt alles zelf inboeken in een boekhoud programma. Niet voor alleen een controle van een Excel bestand.

 

Zoek op internet maar eens op kosten btw aangifte. Dan krijg je een indicatie van wat een boekhouding buiten de deur (met BTW aangifte) zou kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga daar morgen even over in gesprek met ze, ik vind die 250 per kwartaal eigenlijk ook teveel voor een btw aangifte. In mijn excel overzicht pluk je zo de totaal bedragen van de btw eruit en die vul je dan in bij de aangifte ob en klaar is kees. 500 zou een mooi bedrag zijn, het sausje maakt het alleen zo duur.

 

Ik heb even gekeken online en ik zie bedragen van tussen de 120 euro en 140 euro per jaar voor een btw aangifte per kwartaal. Dan is 250 idd wel veel, dan zou het eerder tussen de 30 en 40 euro moeten liggen per kwartaal. Wat een verschil zeg! Ga het daar morgen maar is over hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is het wel zo dat die bedragen van €120 per jaar gebaseerd zijn op het feit dat zij ook de administratie inboeken (en daar staat online, meestal erboven, ook wel wat de tarieven daarvoor zijn). Op het moment dat ze een "vreemd" Excel bestand moeten controleren komt daar natuurlijk nog wel wat bij. Je moet die €40 per kwartaal dus zien als alleen maar het intikken van de online aangifte. Daar zit geen "controle" meer bij want dat zit bij het inboeken van de boekhouding.

 

Maar dan blijft er voor hun nog €210 over om jouw Excel-bestand op correctheid te beoordelen en dat lijkt mij toch nog steeds erg veel. Daar zijn ze echt niet zolang mee bezig (want dat wordt niet door iemand gedaan die €300 per uur kost). Ik neem aan dat ze dan wel van jou alle papieren krijgen want als jij bijvoorbeeld iets vergeet in dat Excel-bestand te zetten, kunnen ze dat nooit ontdekken als je ze niet alle in- & verkoopfacturen en bank- & kasboeken gegeven hebt.

 

Als je iemand kent die een beetje boekhoudkundig onderlegd is zou die ook per kwartaal een blik op je boekhouding kunnen werpen of je alles geboekt hebt zoals het zou moeten.

 

Verder ga ik ervan uit dat je een goed Excel-sjabloon gebruikt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga daar morgen even over in gesprek met ze, ik vind die 250 per kwartaal eigenlijk ook teveel voor een btw aangifte.

 

Ja, maar zo kan je dat ook niet stellen.

 

Want jouw 'kwartaal-Excel' dient (als het goed is...) voor veel meer dan dat.

Dus je kan wel zeggen "de BTW aangifte per kwartaal kost 25 euro" en vervolgens alles (dus wel 500, 1000 of 1500) in rekening brengen eens in het jaar. Komt op hetzelfde neer.

 

Het is niet zo heel simpel om een bij jou passende intermediair te vinden die jou wil helpen voor een 'fatsoenlijk bedrag' en die ook de voor jou geschikte diensten kan/wil verrichten op basis van jouw huidige werkwijze - want die wil je in principe handhaven (neem ik aan).

 

Natuurlijk zijn er zat 'kantoren' die voor 1500,- per jaar een paar aangiften willen wegsturen. Maar of dat nou is wat je zoekt...

 

Overigens zag ik dat je ook met affiliate en vreemde valuta "zit" als ondernemer.

Maakt het ook wel (misschien) iets complexer eigenlijk.

 

Dit is zeer tegen mijn principes (en drijfveren/bedoelingen!) in eigenlijk, maar als je wil mag je mij je Excel mailen en dan zal ik volgende week kijken wat ik er van denk.

En anders ga je gewoon voor het gemak met je nieuwe (beoogde) intermediair morgen om tafel zitten en afspraken maken, dat kan gewoon natuurlijk ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Aha ik snap het, vandaar dat die bedragen zo laag zijn. Het is alleen maar invullen en versturen. Bij mij moeten ze mijn excel bestand controleren en of alle facturen erin staan (die stuur ik idd allemaal mee) (controle via csv bestand van paypal, zie je ook meelopend saldo gelijk) + ik krijg een kwartaaloverzicht + een gesprekje. Als ze daar 2,5 uur mee bezig zijn dan zou het die 250 euro wel waard zijn.

 

Klopt het is best moeilijk om een goede intermediair te vinden ook vanwege mijn vreemde valuta ''probleem'' (waar ik ook nog steeds niet helemaal uit ben met de omzetbelasting, daar zou ik wel wat hulp bij kunnen gebruiken)

 

Dit is zeer tegen mijn principes (en drijfveren/bedoelingen!) in eigenlijk, maar als je wil mag je mij je Excel mailen en dan zal ik volgende week kijken wat ik er van denk.

Bedankt voor je aanbod ik zal het onthouden, ik kijk eerst even het gesprek aan morgen.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is natuurlijk of ze 2,5 uur bezig zijn met het controleren van jouw Excel-bestand.

Ik heb geen idee hoe complex het is met die vreemde valuta.

 

Wellicht kun je anders met hun afspreken om een proefperiode te doen waarbij zij ook kunnen kijken hoeveel tijd het hun kost. En als het meevalt dat het ook voor minder (of meer) zou kunnen (dat natuurlijk op goed vertrouwen). Dus op basis van werkelijke uren.

 

In het geval van alleen controle krijg jij natuurlijk geen rapportage (of saldilijst e.d.) van hun terug want het zou allemaal in dat bestand staan. Je Excel is dan dus geen extra controle meer maar het "hoofd-bestand". Zij zullen dan alleen aangeven of het goed is of waar e.v. fouten zitten.

 

Succes met je gesprek morgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het ook niet hoe lang ze ermee bezig zullen zijn, die 250 euro was een schatting van de gemiddelde klanten. Die proefperiode is wel een goede idee, maar kan ook negatief uitpakken ga er even over nadenken.

 

Wat zal jou dat nou een worst wezen of zij daar een kwartiertje, of een dag, er mee bezig zijn?

Als je maar krijgt wat je moet krijgen - met goed resultaat.

Voel me aardig genaait als ik 250 moet betalen en ze zijn er maar een kwartiertje mee bezig ;D

Maar even serieus ik snap wat je bedoelt, het maakt niet uit hoe lang ze ermee bezig zijn als er maar goed werk geleverd word.

 

Succes met je gesprek morgen.

Dank je en bedankt voor jullie hulp.

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een korte overweging: met alles wat je nu doet is de btw-aangifte wellicht makkelijk zelf te doen. Zelf gebruik ik Snelstart om alle facturen en betalingen nee in te boeken. De BTW/ICP-aangifte rolt er automatisch uit en ook de balans voor de IB-aangifte is snel te maken. In het begin gebruikte ik Excel, maar daarin maakte ik regelmatig copy/paste fouten.

De eerste jaren liet ik de boekhouding jaarlijks controleren, maar na enkele jaren zonder opmerkingen doe ik het nu zelf. Kost me in totaal misschien een halve dag per kwartaal die ik altijd wel weet in te passen zonder omzetderving. Door er zelf bovenop te zitten hoeft ik niet te wachten, hou ik m'n kosten laag en vertrouw ik erop dat m'n cijfers kloppen...

Zelf boekhouden is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar naar mijn mening niet iets wat je per se moet uitbesteden.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig dat je het over Snelstart hebt. Ik ben vandaag bij het nieuwe administratiekantoor geweest en hun werken ook met Snelstart.

 

Het was een fijn gesprek en ik heb er een goed gevoel bij, heel anders dan bij die ''prutsers''. Ze gaan de aangifte omzetbelasting voor mij verwerken en ze gaan voor mij de administratie inrichten in Snelstart. Als het straks allemaal een beetje loopt kan ik zelf alles gaan inboeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Best knap als je als administratiekantoor een klant verspeelt op een eenvoudige aangifte omzetbelasting...

 

...voor Joey als starter een vervelende, omdat die eerste aangifte waarschijnlijk nogmaals gecontroleerd en/of het verschil in een volgende aangifte meegenomen moet worden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.