• 0

Aangifte omzetbelasting verschillen

Hallo,

 

Mijn administratiekantoor heeft mijn aangifte omzetbelasting klaar nu zie ik dat er overal verschillen inzitten als ik het vergelijk met mijn excel bestand. Mijn uitgaven komen voornamelijk uit landen buiten de EU en deze bedragen zijn zonder BTW. Hier moet je dan 21% bij optellen en aangeven bij 4a en dan kan je het weer als voorbelasting opgeven bij 5b. Nu zit er tussen mijn excel bestand en het bedrag wat het administratiekantoor opgaf een aantal tientjes verschil. Hij zegt dat maakt niet uit daar valt de belastingdienst niet over, mijn vraag is klopt dat? In mijn ogen moet het gewoon kloppen en maken een paar tientjes verschil wel degelijk uit.

 

Daarnaast heb ik ook een aantal uitgaven binnen de EU met precies hetzelfde verhaal als hier boven alleen dit bedrag wil hij helemaal niet aangeven (bij 4b en dan voorbelasting 5b per saldo 0) omdat hij het bedrag te laag vind (het op te geven BTW bedrag is iets meer dan een tientje) en omdat het saldo uiteindelijk toch 0 is. Is dit normaal of moet dit ook gewoon aangegeven worden?

 

Het is mijn eerste bedrijf en heb niet zoveel ervaring, maar ik wil alles wel volgens de regels doen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

...voor Joey als starter een vervelende, omdat die eerste aangifte waarschijnlijk nogmaals gecontroleerd en/of het verschil in een volgende aangifte meegenomen moet worden.

Dat laatste kun je weer compenseren als je zakelijk in je eigen privé auto rijdt. Dan mag je namelijk de BTW schatten bij de voorbelasting.

Link naar reactie
  • 0
Dat laatste kun je weer compenseren als je zakelijk in je eigen privé auto rijdt. Dan mag je namelijk de BTW schatten bij de voorbelasting.

 

Euh... vrijdagmiddag? Het gaat mij om het aspect van dubbele inspanningen en kosten op een minimaal verschil in aangifte.

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Toevallig dat je het over Snelstart hebt. Ik ben vandaag bij het nieuwe administratiekantoor geweest en hun werken ook met Snelstart.

Vraag dat kantoor of je de facturen al direct zelf in Snelstart kunt inboeken. Da's vrij makkelijk. Je moet bij het inboeken alleen controleren of je het juiste BTW-percentage hebt gekozen. De betalingen zijn vrij makkelijk vanuit je bank te importeren en worden meestal automatisch aan de factuur gekoppeld.

Mogelijk hebben ze wel een licentie beschikbaar voor klanten. Dat scheelt niet alleen kosten, maar zorgt ook dat jij het niet dubbel hoeft te doen en je daarnaast altijd een actueel overzicht van de stand van zaken kunt inzien.

 

Ik heb ooit een eigen licentie gekocht en stuurde in het begin de Snelstart database op die mijn boekhouder zonder extra werk kon controleren. Nu gebruik ik Snelstart nog steeds en bij de jaarlijkse aangifte zie ik hooguit af en toe een afrondingseuro die ik aan de ene of andere kant moet zetten om de balans kloppend, zonder foutmelding in de IB aangifte te krijgen. De BTW is ook geen probleem, zelfs niet met verlegging naar buitenland en autobijtelling. Appeltje, eitje, klaar...

 

Link naar reactie
  • 0
Vraag dat kantoor of je de facturen al direct zelf in Snelstart kunt inboeken.

Het administratiekantoor gaat nu eerst even uitzoeken of het allemaal mogelijk is en hoe we dat het beste in Snelstart kunnen krijgen/zetten. Ik zit namelijk met dollars en euro's en (bijna) alles gaat bij mij via paypal. Ik heb al gezien dat er een tool beschikbaar is om paypal mutaties in snelstart te zetten dus het moet goed komen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het dit keer een stuk beter gaat.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Even een update, het nieuwe belastingkantoor heeft voor mij de aangifte omzetbelasting ingevuld en ingediend. Tot mijn grote verbazing zag ik dat daarvoor ook een aangifte omzetbelasting is gedaan door mijn oude administratiekantoor.

 

Ik heb natuurlijk de aangifte omzetbelasting bij het oude kantoor afgekeurd, maar deze hebben zonder mijn toestemming gewoon de aangifte gedaan. En volgens de belastingdienst geldt de eerste aangifte en niet de tweede helaas (ik dacht die 2e overschrijft de 1e aangifte maar dat geldt dus niet bij de aangifte OB) Nu zit ik dus alsnog met een foute aangifte gedaan door die prutsers, mag mijn oude administratiekantoor gewoon aangiftes doen op mijn naam zonder dat ik daar toestemming voor geef?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de BTW-aangifte toch met een suppletieformulier aanpassen?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/aangifte_corrigeren

 

Ik moest altijd tekenen voor een BTW-aangifte voordat mijn administratiekantoor deze naar de belastingdienst verzond.

 

Je kunt een Fiscaal vertegenwoordiger hebben maar volgens mij is dat alleen voor buitenlandse ondernemers.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/

 

 

Edit: Nét even gecontroleerd. Je kunt inloggen en dan links kiezen voor "Overige formulieren". Dan staat onder het kopje Omzetbelasting "Suppletie omzetbelasting - Met dit formulier corrigeert u een eerder ingediende aangifte omzetbelasting".

 

Met dit formulier moet u alsnog de juiste en volledige gegevens aan de Belastingdienst verstrekken, als u hebt vastgesteld dat u een onjuiste of onvolledige aangifte hebt gedaan en daardoor te weinig of te veel btw hebt betaald. Dit hoeft u alleen maar te doen als het saldo van de onjuistheden of onvolledigheden meer dan € 1.000 bedraagt (te betalen of terug te ontvangen). Als blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen, dan kunt u het saldo verrekenen op uw eerstvolgende aangifte. Houd er rekening mee dat u dan geen teruggaafbeschikking of naheffingsaanslag krijgt.

Als het dus om minder dan €1000 gaat kun je het ook de volgende keer verrekenen. (Dat is wat je vorige boekhouder probeerde aan te geven met "dat doen we de volgende keer wel").

Link naar reactie
  • 0

Ik moest altijd tekenen voor een BTW-aangifte voordat mijn administratiekantoor deze naar de belastingdienst verzond.

 

Nou, een beetje intermediair verstuurt toch aangiften via eigen certificaten en zorgt er voor dat er een machtiging van de klant is om dit (uiteraard naar beste weten en op een verantwoorde wijze) af te handelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moest altijd tekenen voor een BTW-aangifte voordat mijn administratiekantoor deze naar de belastingdienst verzond.

Nou, een beetje intermediair verstuurt toch aangiften via eigen certificaten en zorgt er voor dat er een machtiging van de klant is om dit (uiteraard naar beste weten en op een verantwoorde wijze) af te handelen.

Die machtiging hadden ze ook maar toch wilde ze een akkoord van de klant (ons) voordat ze de aangifte daadwerkelijk verzonden. Maar goed... misschien is dat een gevalletje "indekken".

 

Zo'n akkoord wordt wel vaker gevraagd door accountants en daar zijn zelfs verschillende soorten portalen voor.

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschil gaat inderdaad om minder dan 1000 euro maar bij 4a is wel alles verkeerd ingevuld zoals ik al had vermeld is het omzetbedrag incl. btw ipv excl. btw en het btw bedrag zelf is ook niet correct.

 

omzetbedrag btw-bedrag

4a diensten uit landen buiten de EU 4158,00 721,00

 

Bij het omzet bedrag moet er ongeveer 300 euro af en bij het btw bedrag moet er bijna 100 euro bij. Je krijgt dat een hele rare verhouding tussen omzetbedrag en btw bedrag bij mijn volgende kwartaal aangifte. Kan ik dit zo gewoon wijzigen in mijn volgende aangifte?

 

Ook heeft het oude administratiekantoor bij 1e een bedrag ingevuld van meer dan 10.000 euro wat daar niet hoort. Het bedrag hoort 0 te zijn kan ik dan bij mijn volgende aangifte daar -10.000 euro invullen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Joey

 

Ik zou in dat geval een suppletie indienen over. Anders wordt je volgende aangifte inderdaad wel een beetje een vreemd geval.

 

Wat mij ook doet verbazen is dat je oude boekhouder zomaar aangifte gedaan heeft en nog getallen ingevuld heeft ook. Heb je duidelijk opgezegd bij ze? En hoe komen zij aan die getallen? Ik zou toch even opheldering vragen om te voorkomen dat ze in Q2 weer zomaar hun gang gaan.

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zoals je ziet in de opmerking van de suppletie omzetbelasting (zie de quote in mijn voorgaande post) is het geen verplichting met een verschil onder de €1000 deze in te dienen. Maar het mag dus wel. Zoals jij nu omschrijft dat er echt bedragen verkeerd ingegeven zijn zou ik die suppletie inderdaad gewoon indienen. Dat voorkomt verwarring bij de volgende aangifte.

 

Als je de aangifte laat verzorgen door de nieuwe boekhouder dan denk ik dat die ook wel weet wat die moet doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de opheldering, ik dacht inderdaad dat je pas een suppletie mocht indienen als het verschil meer dan 1000 euro was.

 

Het is mooi dat dit zo opgelost kan worden, anders word het inderdaad een vreemde aangifte in Q2. Vanaf wanneer kan ik een suppletie indienen, moet ik wachten tot na 30 april hoe werkt dat precies?

 

Link naar reactie
  • 0

In geval je bij zou moeten betalen staat er ergens op de belastingsite dat je het zo snel mogelijk moet doen nadat is vastgesteld dat de aangifte niet correct is (of gecorrigeerd dient te worden). Dus ik neem aan dat dat eigenlijk altijd wel het geval is.

 

Even een update, het nieuwe belastingkantoor heeft voor mij de aangifte omzetbelasting ingevuld en ingediend. Tot mijn grote verbazing zag ik dat daarvoor ook een aangifte omzetbelasting is gedaan door mijn oude administratiekantoor.

Wat mij echter verbaasd is dat het nieuwe administratie-kantoor dit niet gelijk aangegeven heeft. Die hebben toch geconstateerd dat er reeds een aangifte was gedaan. Mij lijkt het dan vrij simpel dat ze dat even aan jou doorgeven en vragen of ze een suppletie zullen indienen of dat ze het bij de volgende aangifte corrigeren. Dat zou niet iets zijn waar jij je hoofd over moet breken.

 

Ik dacht overigens dat je geen aangifte meer kon doen als die al gedaan was (en je het dan dus via een suppletie moet doen). Maar hierboven stel jij dat het nieuwe administratie-kantoor de aangifte wel heeft gedaan... hoe kan dat dan? Het is nu echt wel even zaak om te controleren of er niet twee aangiftes liggen (en ingediend zijn) want dat mag absoluut niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn administratiekantoor heeft mijn aangifte omzetbelasting klaar nu zie ik dat er overal verschillen inzitten als ik het vergelijk met mijn excel bestand. Mijn uitgaven komen voornamelijk uit landen buiten de EU en deze bedragen zijn zonder BTW. Hier moet je dan 21% bij optellen en aangeven bij 4a en dan kan je het weer als voorbelasting opgeven bij 5b. Nu zit er tussen mijn excel bestand en het bedrag wat het administratiekantoor opgaf een aantal tientjes verschil. Hij zegt dat maakt niet uit daar valt de belastingdienst niet over, mijn vraag is klopt dat? In mijn ogen moet het gewoon kloppen en maken een paar tientjes verschil wel degelijk uit.

 

Daarnaast heb ik ook een aantal uitgaven binnen de EU met precies hetzelfde verhaal als hier boven alleen dit bedrag wil hij helemaal niet aangeven (bij 4b en dan voorbelasting 5b per saldo 0) omdat hij het bedrag te laag vind (het op te geven BTW bedrag is iets meer dan een tientje) en omdat het saldo uiteindelijk toch 0 is. Is dit normaal of moet dit ook gewoon aangegeven worden?

 

Het is mijn eerste bedrijf en heb niet zoveel ervaring, maar ik wil alles wel volgens de regels doen.

Een oeverloze discussie en waarom eigenlijk?

 

- U heeft en levert alle gegevens zelf, in een excel-bestand weliswaar maar dat is in vele gevallen goed genoeg.

- U weet waar & wat moet worden ingevuld.

- U mag dan volgens uw eigen schrijven weinig ervaring hebben, maar dom bent u volgens mij niet.

 

Waarom dan niet zelf de btw-aangifte doen?

 

Het voorkomt een heleboel tijd, geld en oeverloze discussies over wie-wat-waar-waarom-wanneer moet doen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Ik dacht overigens dat je geen aangifte meer kon doen als die al gedaan was (en je het dan dus via een suppletie moet doen). Maar hierboven stel jij dat het nieuwe administratie-kantoor de aangifte wel heeft gedaan... hoe kan dat dan? Het is nu echt wel even zaak om te controleren of er niet twee aangiftes liggen (en ingediend zijn) want dat mag absoluut niet.

 

Klopt als er eenmaal aangifte is gedaan kan je niet nogmaals aangifte doen, maar hun doen de aangifte via software. Ik weet zelf niet hoe dat werkt, maar waarschijnlijk zit er geen controle in de software om te kunnen zien of er al een aangifte is ingediend. Op mijn belastingdienst staan nu namelijk 2 aangiftes, maar de belastingdienst heeft de eerste geaccepteerd. Er zal dus een suppletie ingediend moeten worden en deze gaat mijn nieuwe administratiekantoor verzorgen.

 

Waarom dan niet zelf de btw-aangifte doen?

 

Heel simpel, ik wil gewoon een extra check voor mezelf. Als alles loopt kan ik het inderdaad prima zelf, voor nu met deze soms lastige materie (vreemde valuta en affiliate marketing) is wat hulp wel handig.

Link naar reactie
  • 0

Waarom dan niet zelf de btw-aangifte doen?

Heel simpel, ik wil gewoon een extra check voor mezelf.

Een extra controle betekent meestal de regie (btw-aangifte) in eigen hand houden.

 

Als alles loopt kan ik het inderdaad prima zelf, voor nu met deze soms lastige materie (vreemde valuta en affiliate marketing) is wat hulp wel handig.
Beter geen hulp dan een slechte hulp.

 

Fouten zijn moeilijk(er) te corrigeren als blijkt dat alle hoofdrolspelers afzonderlijk tevens als regisseur gaan optreden.

 

Vandaar ... neem de regie in eigen hand.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.