• 0

ziet de belastingdienst een uitgekeerde schadevergoeding als inkomsten?

Hallo,

 

Ik heb afgelopen jaar (mbt advocaat) een schikking getroffen met een potentiële klant, die inbreuk heeft gemaakt op ons intellectueel eigendom. (Huis gebouwd o.b.v. ons schetsontwerp zonder toestemming). Het ontwerp was gemaakt om de klant te overtuigen dat hij met ons in zee moest gaan.

De opdracht hebben we niet gekregen, hij heeft wel het huis volgens de schets gebouwd.

Onze claim was gebaseerd op gederfde inkomsten, inbreuk auteursrecht (in de zin van exploitatierecht), inbreuk op de persoonlijkheidsrechten van het bedrijf, morele schade en kosten van de advocaat.

Nu hebben wij uiteindelijk een bedrag van bijna €14000,- ontvangen als schikkingsbedrag terwijl de claim in eerste instantie veel hoger was. Hier hebben we de advocaat ook van betaald.

 

Nu moeten wij aangifte doen voor de inkomstenbelasting en vraag ik mij af, is dit ontvangen bedrag nu wel of niet omzet geweest? En zo niet, wat is het dan?

De vervolgvraag is natuurlijk, moet ik hier inkomstenbelasting over betalen?

En hoe zit het met de kosten die we er nog uit betaald hebben?

 

De advocaat zegt dat ik met deze vraag bij een belastingadviseur moet zijn.

Kan hier misschien iemand iets zinnigs over zeggen?

 

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt.

Groet Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vervolgvraag is natuurlijk, moet ik hier inkomstenbelasting over betalen?

Volgens mij gaat het zelfs nog een stapje verder ...

 

Als er sprake is van een uitbetaling op basis van een schikking op een onrechtmatige daad - zonder tussenkomst van een Rechtbank en het afzien van gerechtelijke stappen - dan is er m.i. sprake van een prestatie en deze prestatie wordt volgens de Europese BTW-richtlijn als een dienst gezien. Dat betekent dat de schikking als een (schade)vergoeding van deze dienst wordt gezien en deze is daardoor met BTW belast.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De advocaat zegt dat ik met deze vraag bij een belastingadviseur moet zijn.

Kan hier misschien iemand iets zinnigs over zeggen?

 

Waarom heb je bij het ontdekken van de bouw niet eerst een factuur gestuurd? Daarop vermeld je de BTW die je eerst had moeten afdragen. Vreemd dat een advocaat dit als 'onwetend' achteraf gaat doorverwijzen naar een adviseur.

Link naar reactie
  • 0
Onze claim was gebaseerd op gederfde inkomsten, inbreuk auteursrecht (in de zin van exploitatierecht), inbreuk op de persoonlijkheidsrechten van het bedrijf, morele schade en kosten van de advocaat.

Ik dacht dat een schadevergoeding opgesplitst en gespecificeerd moest worden in drie delen. Een kostengedeelte, een gederfde inkomsten gedeelte en een smartengeld gedeelte. En alleen over het gederfde inkomsten gedeelte behoor je belasting te betalen.

 

Maar dit is eigenlijk hoofdzakelijk van toepassing in de privesfeer.

 

Schadevergoedingen zijn vrijwel altijd belast voor de winst.

 

Op zich logisch want je zult de kosten ook zakelijk geboekt hebben en over de inkomsten had je ook belasting moeten betalen. Enige twijfelpuntje is het smartengeld maar als die niet benoemd wordt denk ik ook niet dat je die erg kunt laten uit het bedrag.

 

Hier nog een klein artikel.

http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/belastingen/belasting_betalen_over_schadevergoeding_/NLTAHRAR_EU18110401/related

 

Mm, ik zie dat die achter een muur zit. Via Google was de pagina wel bereikbaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nagenoeg alle zaken die gaan over intellectuele eigendommen zijn BTW vrijgestelde schadevergoedingen omdat er geen prestatie tegenover staat. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. In dit geval is dat in elk geval niet van toepassing.

Je boekt de ontvangen schadevergoeding dan ook gewoon als omzet in de onderneming en daar betaal je uiteindelijk ook IB over. De kosten die je hebt gemaakt (advocaat, deurwaarder e.d.) zijn allemaal aftrekbaar als kosten. De BTW daarop is terug te vorderen bij de belastingdienst. Als het goed is bestaat die schadevergoeding van 14k ook voor een deel uit de kosten van de advocaat en deurwaarder ex BTW.

 

Puntje voor Peter, die had het goed. @pkvdknoop: afzien van gerechtelijke stappen betekend niet dat er ineens een prestatie wordt geleverd. Er wordt alleen maar overeen gekomen welke schadevergoeding er wordt overeengekomen. De rechter is er in dit geval alleen maar voor om te beoordelen en de hoogte van de schadevergoeding vast te stellen.

 

@Brood: als je een factuur stuurt mag jij de BTW af gaan dragen. En dan reageert tegenpartij niet meer en mag je vervolgens het gerechtelijke traject in en kun je 2 jaar op je geld gaan zitten wachten. Niet handig. Ik los het op door in voorkomende gevallen een pro-forma factuur te sturen. Na betaling wordt dan de "echte" factuur verzonden. Het verschil in nummering pro-forma/factuur neem ik op in mijn administratie.

 

Hoe hoog de oorspronkelijke claim was maakt helemaal niets uit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.