• 0

Opzetten als "ZZP"-er, maar niet ZZP-er

Hey,

 

ik heb de laatste 4 jaar als 1-mans zaak, ZZP-er gewerkt en ben een tijd geleden uitgeschreven uit Nederland.

Dit omdat ik eigenlijk altijd "op reis" ben, en bij lange na niet meer dan een maandje of 2, 3 per jaar in Nederland ben. Ik heb een half jaartje een bedrijf in Estland gehad, maar de maandelijkse upkeep en de "jezelf inhuren en belasting betalen"-setup, gecombineerd met de 20% dividend belasting, kwam uiteindelijk bijna net zo hoog als de ZZP-belasting.

 

Nu zit ik te denken om een bedrijf op te zetten op andere zoden omdat de Nederlandse belasting, ongeacht alle mooie aftrekposten en dergelijke, er toch redelijk hard inhakt voor mij soms, gezien mijn winst.

 

Ik heb de lijst gekort tot een bedrijf in Hong Kong (internationaal herkent, geen dividend belasting en geen corporate tax als de werkzaamheden voor buiten Hong Kong zijn) en de British Virgin Isles (geen papierswerk, snel opgezet)

 

Beide landen hebben hetzelfde probleem:

- geen VAT

- Buiten de EU

 

Dat tweede neem ik maar voor lief, maar gaan Nederlandse bedrijven er doorgaans een probleem van maken als je geen VAT hebt?

 

En als ik deze inkomsten, als ik kan aantonen dat ze al belast zijn in het buitenland, naar een Nederlandse bankrekening doorschuif vanuit een buitenlandse bank naar Nederland middels dividend-uitkering of dergelijke, is de Nederlandse staat daar dan verder OK mee?

 

Sterker nog.. omdat ik niet meer ingeschreven ben (en dus geen pensioen opbouw), heb ik dan nog iets te maken met de Nederlandse belasting? Dit laatste lijkt me niet, want je moet uiteraard ergens belasting betalen en tot ik een meer "permanente locatie" heb, zal dat Nederland zijn. Alleen lijkt het me dan niet logisch dubbel belasting te betalen... ook al was het de 1e keer 0% in het buitenland ;-)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Er is vast wel ergens een belastingparadijsje te vinden dat aansluit bij je levensstijl, maar als gewone belasting over een ZZP-inkomen er al 'in hakt' dan wordt dat waarschijnlijk geen luxe paradijsje. Dan kan je je ook geen goed advies veroorloven.

 

Krijg je daar een vervelende ziekte of problemen met de inboorlingen dan wordt Nederland ineens weer een aanlokkelijke heimat. Het gras is hier het hele jaar door groen.

 

Even praktisch: waar woon je meestentijds en waar zijn je opdrachtgevers doorgaans gevestigd?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.