• 0

Factuur ontvangen van een uitgeschreven bedrijf.

Ik heb alleen berichten gevonden over wat te doen met de betaling van een factuur nadat een bedrijf is gestopt.

In dit geval heeft het bedrijf ná uitschrijving bij de kvk nog opdrachten voor mij uitgevoerd en daar ook facturen voor gemaakt.

 

Deze persoon heeft dus werkzaamheden uitgevoerd terwijl zijn bedrijf überhaupt niet meer bestaat.

Moet ik nu die facturen gewoon niet in behandeling nemen ?

 

mvg

 

Tim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is natuurlijk nog maar de vraag of het BTW nummer niet meer klopt. Maar die kans zit er wel in als deze hetzelfde was als het vorige nummer (toen de onderneming nog bestond).

 

Als het BTW nummer gewijzigd is kan het natuurlijk zijn dat de onderneming onder ander KvK (of zonder KvK maar wel BTW plichtige) doorgegaan is.

 

Het BTW nummer en KvK nummer moeten echter wel kloppen anders is de factuur gewoon niet correct/geldig en heb je kans dat je geen recht hebt op aftrek voor die factuur.

 

https://www.kalb.nl/Check-altijd-het-BTW-identificatienummer

(Indien BTW nummer dus wel als geldig aangemerkt wordt draai dit dan uit en voeg dat bij de factuur)

Link naar reactie
  • 0

Dan is de factuur in ieder geval niet correct. Overigens staat dit weer los van het boeken als kosten. De BTW is in ieder geval niet af te trekken.

 

Maar er kan dus eigenlijk geen factuur meer verzonden worden. Deze persoon zou dus eigenlijk wel een document/kwitantie kunnen maken waarop staat welke diensten geleverd zijn en de prijs daarvan (excl. BTW). Jij zou die dan kunnen boeken als kosten en hij zal ze als overige werkzaamheden op moeten geven.

 

Zie ook Factuur sturen als particulier

 

en Factuur sturen als particulier

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Weet je de reden van uitschrijving bij de KvK?

Als een bedrijf in financiële problemen raakt is het nog maar de vraag wie gemachtigd is om namens het bedrijf op te treden en bedragen te innen.

De ondernemer, de bank, een curator ?

Wees vooral voorzichtig als opeens een "nieuw" bankrekeningnummer op de facturen wordt aangegeven.

Het is wel zo netjes om voor gedane arbeid te betalen maar niemand wil twee keer betalen.

 

Citaat;

"Wanneer u twijfelt aan wie te betalen kunt u zich beroepen op een opschortingsrecht (artikel 6:37 BW). U krijgt als het ware de tijd om uit te zoeken aan wie u dient te betalen. De meest voor de hand liggende weg is dan de curator te benaderen en te verzoeken aan te geven wie inningsbevoegd is en op welke rekening bevrijdend dient te  worden betaald. "

 

Zie de link voor verder commentaar.

 

Wie betalen?

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Als een bedrijf in financiële problemen raakt is het nog maar de vraag wie gemachtigd is om namens het bedrijf op te treden en bedragen te innen.

Het bedrijf bestaat niet meer en is uitgeschreven bij de KvK...

 

Oh, en dan kan de "ondernemer" niet in financiële problemen zitten volgens jouw !?

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik wil uiteraard best voor gedane arbeid betalen. Maar ik ga natuurlijk geen factuur voldoen als ik die vervolgens niet als kostenpost kan opvoeren.

 

Uiteraard kun je die wel als kosten opvoeren. De in rekening gebrachte BTW is echter - met deze wetenschap - niet als vooraftrek te verrekenen.

De facturen als 'ongeldig' beschouwen lijkt me echter onverstandig want het alternatief is dat je een werknemer (erbij) hebt :)

Link naar reactie
  • 0

Hoe vaak moet je als opdrachtgever nagaan of je aannemer nog wel correcte inschrijvingsgegevens gebruikt? Wat kan redelijkerwijze verwacht worden?

 

En als dan bij de jaarlijkse / tweejaarlijkse check blijkt dat de onderneming uitgeschreven is, wat doe je dan met facturen die verzonden zijn na de uitschrijvingsdatum?

 

Deze case klinkt alsof iemand zijn onderneming nog even liet nasudderen. :)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Deze case klinkt alsof iemand zijn onderneming nog even liet nasudderen. :)

Dat lijkt mij ook.

 

Maar aangezien de kennis er inmiddels wel is lijkt het mij handiger gewoon even een kwitantie zonder BTW te vragen en dat over te maken naar de particulier. Moedwillig een factuur inclusief BTW inboeken terwijl bekend is dat deze niet afgedragen gaat worden lijkt mij ook niet handig. (En je weet dat de BTW niet afgedragen gaat worden omdat het BTW-nummer niet meer geldig is)

 

Link naar reactie
  • 0

zou het kunnen dat hij gewoon als privepersoon factureert? dat mag toch ook tot een zeker bedrag per jaar?

Nee, zie mijn eerdere post.

Een particulier kan geen "factuur" sturen.

(tenzij hij een eigen BTW-nummer heeft wat hier niet het geval is)

 

Zie Factuur sturen als particulier

en Kwitantie: als particulier een factuur sturen

 

Hij mag dus wel een kwitantie afgeven en het bedrag exclusief BTW ontvangen.

(De kwitantie dient wel de daar vermelde gegevens te bevatten)

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik haat het altijd als ze vragen "zit de stekker erin?"als ik een (gelukkig zeldzame) PC storing heb.

 

Maar ook nu kan het zijn dat het BTW nummer

gereactiveerd is maar het laatste cijfertje (teller) niet één is opgehoogd op de nota.

(Tenminste als de veronderstelling juist is dat het een eenmanszaak betreft.)

 

Zo komen we terug op Peter zijn opmerking "terug naar de bron"

alleen de verzender van de nota weet wat er gebeurt is.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 1

zou het kunnen dat hij gewoon als privepersoon factureert? dat mag toch ook tot een zeker bedrag per jaar?

Nee, zie mijn eerdere post.

Een particulier kan geen "factuur" sturen.

(tenzij hij een eigen BTW-nummer heeft wat hier niet het geval is)

 

Zie Factuur sturen als particulier

en Kwitantie: als particulier een factuur sturen

 

Hij mag dus wel een kwitantie afgeven en het bedrag exclusief BTW ontvangen.

(De kwitantie dient wel de daar vermelde gegevens te bevatten)

Omzetbelasting. Administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

6 december 2014

nr. BLKB 2014-704M

Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen

 

3.2.4 Vorm van de factuur.

Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, kwitantie of bon) de bescheiden worden uitgereikt.

 

De Wet op de Omzetbelasting beschrijft een aantal voorwaarden waaraan een factuur moet voldoen inzake de BTW. Dat particulieren inzake de BTW hier niet aan kunnen voldoen betekent niet dat zij geen factuur mogen maken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat particulieren inzake de BTW hier niet aan kunnen voldoen betekent niet dat zij geen factuur mogen maken.

 

Precies.

 

Sterker nog: Er is werkelijk niets dat inhoudelijke eisen stelt ten aanzien van "nota's" of "kwitanties" of "facturen" of wat dan ook van een particulier. Want de particulier heeft er totaal niets mee te maken.

 

Het is natuurlijk wel zo dat je soms als particulier een soort kwitantie/declaratie moet maken/ondertekenen/indienen om je geld te krijgen. Maar dat is een zaak tussen de twee betrokken partijen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.