• 0

Verschillende soorten preferente aandelen met verschillende dividend coupons

Beste allen,

 

Momenteel ben ik een medewerker aan het aannemen voor mijn BV X. Zelf ben ik aandeelhouder via preferente aandelen met een vaste dividend coupon en heb de meerderheid van de gewone aandelen. De minderheid van de gewone aandelen worden gehouden door de bestaande medewerkers. Zij hebben geen geld hiervoor betaald.

 

De nieuwe medewerker brengt kapitaal in en ik wil aan hem preferente aandelen met vaste dividend coupon uitgeven. Daarnaast geef ik ook gewone aandelen aan hem uit.

 

Het dividendcoupon van de nieuwe medewerker mag hoger dan liggen dan mijn huidige coupon van 8%. Aangezien de nieuwe medewerker meer risico loopt dan ik (hij kent het bedrijf niet zo goed als ik en mijn salaris is een stuk hoger dan dat van de nieuwe medewerker), denk ik er aan om 10% coupon te geven.

 

Echter, mocht het bedrijf failliet gaan of verkocht worden en er zijn geen voldoende middelen om de preferente aandelen plus eventueel opgerold niet betaalde dividend, is het wel een voorwaarde de preferente aandelen gelijkwaardig behandeld worden en niet dat de preferente aandelen plus dividend van de medewerker terugbetaald worden. Anders bestaat de kans dat mijn preferent aandelen nul euro waard zijn.

 

Met de flex BV wet is dit te structureren via statuten en aandeelhoudersovereenkomst, maar hoe kijk de fiscus hier tegenaan.

 

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

 

Alvast dank

Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Marco,

 

De enorme diversiteit van jouw vragen sinds 2010 doet vermoeden dat je deze vragen niet voor jezelf stelt maar als financieel adviseur ten behoeve van (al dan niet betalende) klanten. Dit topic gaat daarom op slot.

 

Mocht mijn vermoeden niet correct zijn dan gaarne reactie via PM

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.