• 0

Invoerrecht via buitenlands niet-EU productiebedrijf

We gaan op korte termijn een productiebedrijf opstarten in Servië. De meeste grondstoffen, in mijn geval garens en stoffen, komen uit de EU. Tot zover geen probleem, want alles wat ik met eur-1 invoer mag er ook weer met eur-1 uit. De producten gaan neer Nederland, België en Duitsland. Echter nu het volgende, waar ik nergens een goed antwoord heb gekregen (lees bevredigend). Ik wil bv een polyester katoenen stof uit China importeren door het productiebedrijf in Servië. Hiervoor moet ik invoerrecht (10%) en BTW betalen. De BTW krijg ik terug.Ik maak er een beroepskledingstuk van en lever dat uit aan de klant in Nederland. Deze betaalt, gezien ik het niet met eur-1 kan exporteren, wederom invoerrecht en BTW. Dubbel dus. De douane in Servië geeft aan dat er daar geen andere optie is, gewoon betalen dus. Ik kan mij echter niet voorstellen dat er geen andere weg zou zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank,

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Peter,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik kan mij echter niet voorstellen dat er geen andere weg zou zijn.

Waarom zou er een andere weg moeten zijn? Importheffing is een doelbewuste vorm van protectionisme: Servië rekent het voor import van goedkope textiel uit China, en de EU rekent het voor import van goedkoop gefabriceerde beroepskleding uit Servië.

 

Andere wegen zijn dus: grondstoffen niet importeren uit China of kleding niet produceren buiten de EU. Of even geduld hebben... Servië zou in 2020 al EU-lid kunnen zijn

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De douane in Servië geeft aan dat er daar geen andere optie is, gewoon betalen dus. Ik kan mij echter niet voorstellen dat er geen andere weg zou zijn.

Dit lijkt niet te kloppen. De gebruikelijke douaneregeling hiervoor is actieve veredeling (inward processing), volgens de beschrijving van de Servische douaneregelingen op de Market Access database kent Servie deze regeling ook. Waarschijnlijk dan wel zonder export vanuit Servie met Eur1 vanwege de no-drawback bepaling.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Bert, aan dit antwoord heb ik tenminste iets. Ik ga er mee aan de slag. Ben inmiddels ook in contact met het hoofdkantoor Douane in Belgrado. Deze geven aan dat er zeker mogelijkheden zijn ter voorkoming van "dubbele" betaling invoerrechten. Een aantal regelingen zijn ook voor Servië relatief nieuw, vele zijn vorig jaar pas ingegaan.

Link naar reactie
  • 0

Het is overigens nog maar de vraag of je bij export vanuit Servie geen Eur-1 zou kunnen krijgen. Is beginsel zou productie van een kledingstuk in Servie van niet-Servische stof wel kunnen leiden tot Servische oorsprong, al hangt dit wel af van wat er voor de betreffende goederencode (van het kledingstuk) in het oorsprongsprotocol aan eventueel aanvullende eisen is opgenomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.