• 0

inkomsten uit buitenlandse "VoF"

Goeden dag iedereen,

 

Ik heb redelijk veel online gezoekt, dus ik denk het aandwoord al te weten, maar zou toch graag hier nog een keer vragen om dit te controleren:

 

Ik kom oorsprongelijk uit Oostenrijk en woon nu in Nederland. Ik werk hier gewoon bij een bedrijf en betaal inkomstenbelasting. Ik heb op dit moment geen inkomsten in Oostenrijk, dus betaal ik ook geen belasting daar.

 

Mijn broer en een vriend zijn een jaar geleden in Oostenrijk een OG ("Offene Gesellschaft" -volgens het internet net als de Nederlandse VoF) begonnen en hebben nu om te groeien geld nodig.

Omdat wij elkaar goed kennen ;D en ik het benodigde bedrag over heb, zou ik graag willen investeren.

 

Omdat dit een (buitenlandse) VoF is, denk ik dat ik dan over de winst in het buitenland inkomstenbelasting moet betaalen, en dan in Nederland dit bedrag naast de inkomsten van mijn gewone werk in box 1 moet invullen.

Om dubbele belasting te voorkomen kan ik de in Oostenrijk betaalde belasting in Nederland tegenreken/terugvragen, klopt dit?

Kan dat ook als er geen winst word gemaakt, maar verlies?

Ik zit al in de 52% belastingsschijf, dus hoef ik niet ermee rekening houden onverwacht in een hogere schijf te komen. :)

 

Ik snap dat dit geen BV is, dus zijn er geen "aandelen", en dus is er ook geen "aanmerkelijk belang" (box 2). Een BV zou voor mij de makkelijkere (en met winst qua belasting goedkopere) oplossing zijn, maar dit is op deze moment financieel nog niet te doen.. nog niet :)

 

bedankt,

Chris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet werkelijk niets van belastingen in Oostenrijk, maar het lijkt mij sterk dat daar op jouw winstaandeel belasting verschuldigd zou zijn wanneer je hier in NL woont.

 

Maar als dat zo zou zijn, dat er een soort bronbelasting verschuldigd zou zijn dus, dan kan je dat meenemen in je NL aangifte. Samen met jouw winstaandeel.

Het een en ander is afhankelijk van het belastingverdrag tussen NL en Oostenrijk (dat is dus ter voorkoming van dubbele belastingheffing).

Link naar reactie
  • 0

bedankt exhaeller en Joost.

Ik versta dat voor vragen over details van de Oostenrijkse belastingsregels hier niet de juiste plek is, dus deze gaat natuurlijk mijn broer met zijn belastingconsulent uitzoeken. :)

 

 

Joost,

Goede punt! Ik was niet echt duidelijk. Hun voorstel was dat ik mede-vennot word.

Ik snap, dat dit meer dan alleen financielle risico's mee kan brengen, maar ook meer "upside".

 

 

bedankt,

Chris

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.