• 0

Krijg activa niet rond op balans door hoge voorraad

Beste forumleden,

 

Nieuw hier, en ik hoop dat jullie mij willen en kunnen helpen met het rond krijgen van balans voor de belasting aangifte.

Situatie betreft een door mijn vrouw in 2016 gestarte schoonheidssalon, waarvoor ik een jaarrekening + IB aangifte heb opgesteld, mede dankzij dit forum!

 

Nu ben ik zo goed als rond, kom er alleen niet uit met de voorraad die mijn balans uit zijn evenwicht trekt. De cijfers:

W&V: opbrensten 326 - kosten 2139 - afschrijvingen 366 = 2179 verlies

 

prive: opname 103 / stortingen 3122

 

Resultaten rekening :

omzet 326 + btw 69 + prive storting 3122 = totaal ontvangsten 3517

salonkosten 375 + btw 69 + inkoop 1470 + btw 251 + marketingkosten 134 + btw 22 + overige kosten 160 + btw 4 + opleiding 732 + btw 112 + prive opname 103 = totaal uitgaven 3432

ontvangsten 3517 - uitgaven 3432 = 85

 

Investeringen: opleiding 732 --> afschrijven in 2 jaar = 366 voor 2016

 

Balans:

passiva:

EV = beginsaldo 0 + resultaat 2179- + prive 3019 = 840

Belasting 4e kwartaal = 87 teruggaaf

 

Activa:

geen vaste activa

liquide middelen = 85

voorraad = inkoop was 1470 --> huidige voorraad is gewaardeerd op 1366

 

Aanvullende opmerkingen:

- geen debiteuren of crediteuren = alles direct betaald

- onze salon verkoopt geen producten, doet enkel behandelingen. Voorraad is gewaardeerd door te kijken welke producten (potjes, kwastjes, zalf, etc.) ze gekocht heeft en wat ze nog over is. Afschrijven is niet nodig, alles is nog ruim houdbaar.

- als ik mijn cijfers invul in het aangifte programma van de belastingdienst lijkt de 840 balans te kloppen met de overige cijfers.

 

Zoals je kunt zien zit ik vooral vast op de voorraad, wat doe ik verkeerd en hoe krijg ik mijn balans in evenwicht?

 

Bedankt voor jullie hulp en reacties!

Groet Maarten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

dat komt omdat je inkopen ofwel als kosten ofwel als voorraad moet aanmerken en niet zowel in de balans als in de winst en verliesrekening kunt verwerken. Je zult dus moeten bepalen welk deel kosten zijn en welk deel als voorraad kan worden aangemerkt. Tesamen kunnen die posten niet meer dan 1470 euro zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

En nadat je die inkoop gecorrigeerd hebt moet je volgens mij ook even kijken naar je activa.

 

Je zegt verder "geen vaste activa" te hebben maar moet die 366 overblijvend van de opleiding ook niet op je balans staan? Je hebt van de 722 slechts 366 afgeschreven dus de andere 366 moet wel op de balans voorkomen.

 

O, en nog iets. Die liquide middelen = 85. Heb je die ook daadwerkelijk apart op een zakelijke rekening staan of is het iets dat je "uitgerekend" hebt. Want daarboven kom je met je berekening ook op 85 (met die uitgaven 3432) maar daar zie ik een aantal BTW bedragen bij staan. Is het niet toevallig dat een gedeelte van die BTW ook in de 87 nog terug te krijgen BTW zit? Want dan krijg je straks nog steeds een verschil.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor jullie snelle reacties. Ik heb mijn W&V aangepast:

opbrengsten: 326 - kosten 669 - 366 = 709

 

Verder heb ik de opleiding toegevoegd als activa, ik had dit eerder niet gedaan omdat ik ergens gelezen had dat dit niet de bedoeling was, omdat een opleiding geen concreet bezit is zou je deze niet mogen activeren als activa. Maar schijnbaar dus verkeerd begrepen, dank je wel voor de correctie.

 

Verder EV gecorrigeerd:

EV = beginsaldo 0 + resultaat 709- + prive 3019 = 2310

 

Ten aanzien van de liquide middelen, dit is inderdaad berekend zoals eerder gespecificeerd. Er zitten inderdaad een deel van de BTW bedragen in de BTW terug gaaf. Ik begrijp alleen niet waarom dit relevant is, de BTW is door ons betaald, maar de terug gaaf van de belastingdienst pas in het nieuwe jaar ontvangen. Waar heeft dit dan impact?

 

Ten aanzien van de balans kom ik er nog niet uit:

Passiva:

opleiding: 366

liquide middelen 85

voorraad 1366

te ontvangen BTW 87

totaal 1904

 

activa:

EV 2310

 

Zouden julie nogmaals met mij mee willen kijken?

Link naar reactie
  • 0

Dat je de opleiding geen concreet bezit is zou best kunnen kloppen (dat weet ik niet). Maar dan moet/kan je deze ook niet in 2 jaar "afschrijven"?? Waarom heb je de opleidingskosten niet in zijn geheel als bedrijfskosten opgenomen?

 

Dan je W&V. Je bent je inkoopwaarde van je verkoop vergeten. Je inkoop was 1470 en je hebt nog 1366 op voorraad dus je inkoopwaarde van verkopen zouden 104 moeten zijn. Dit kan ook een gedeelte "herwaardering" zijn maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit.

 

Je krijgt dus:

Omzet: 326

Inkoop: 104 ( = 1470 - 1366)

Kosten: salon 375 + marketingkosten 134 overige kosten 160 = 669

Opleiding(?): 366

Winst: -813

 

EV = 0 + winst 813- - opname 103 + storting 3122 = 2206

 

Ten aanzien van de liquide middelen, dit is inderdaad berekend zoals eerder gespecificeerd. Er zitten inderdaad een deel van de BTW bedragen in de BTW terug gaaf. Ik begrijp alleen niet waarom dit relevant is, de BTW is door ons betaald, maar de terug gaaf van de belastingdienst pas in het nieuwe jaar ontvangen. Waar heeft dit dan impact?

Je, je hebt gelijk. Die BTW is direct betaald.

 

Overigens geen van al die kosten-elementen heeft een enkel BTW percentage. Het is allemaal gemixt 0, 6 en/of 21%. Klopt dat?

 

Passiva:

opleiding(?): 366

liquide middelen: 85

voorraad 1366

te ontvangen BTW 87

totaal 1904

 

activa:

EV 2206

 

Verschil 302

 

Wat ik eigenlijk mis in dat je liquide middelen (ontvangsten 3517 - uitgaven 3432 = 85) is je betaalde of ontvangen BTW van de belastingdienst door het hele jaar heen. Je geeft wel aan dat je 87 terug krijgt maar dat is voor het 4 kwartaal neem ik aan. En de 3 andere omzetbelastingaangiftes??

 

Mijn schatting is dat dat het volgende is:

btw inkoop (69 + 251 + 22 + 4 + 112) - btw verkoop 69 - 4e kwartaal 87 nog te krijgen = 302 JIPEEEEEEEEE :D :D

Dan ben je eruit.

 

Vandaar mijn vraag of die 85 ook echt op een zakelijke rekening stond want dat zou dus 85 + 458 - 69 - 87 = 387 moeten zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.