• 0

Webwinkel (opslag) pand financieren starter

Sinds dat ik mijn webwinkel 2.5 jaar geleden begonnen ben altijd alles zelf gefinancierd omdat er bij de bank anders een ondernemingsplan moest zijn, echter nu op een punt aangekomen dat de opslag die ik huur te klein wordt voor de aankomende inkopen en toekomstige werkzaamheden die ik daar wil verrichten echt iets groters voor mijzelf als opslag en toekomstig een werkplaats nodig heb.

 

Zit daarom al ruim 1 jaar te kijken voor een grotere loods te kopen, echter loop ik al sinds het begin tegen het probleem aan waar ik ook kijk, ik niet de juiste papieren bezit om een financiering aan te vragen , IB 2015 kan een bank weinig mee aangezien de omzet toen nog erg laag was, voor 2016 is de IB voorlopig nog niet klaar daar er al uitstel tot 2018 is aangevraagd door de boekhouder.

 

We zitten in een groeiende lijn , 2015 15k omzet, 2016 52k omzet, tot nu in 2017 al 45k omzet en naar verwachting zal dat dit jaar 100k omzet worden

 

nu zit ik dus met de keuze of wachten tot de IB 2016 klaar is, of een ondernemersplan maken waar ik eigenlijk al vanaf het begin af aan tegenop zie.

 

Zijn er misschien adviezen om toch ergens een financiering te kunnen krijgen aan de hand van de cijfers uit mijn administratie en rekeningen ? het gaat om een financiering van 70.000 -80.000.

 

Uiteraard heb ik eigen spaargeld, maar niet met de bedoeling om dat in vastgoed te stoppen

 

Alle tips zijn welkom !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

80Kwillen lenen, maar geen resultaatcijfers, geen eigen geld inbrengen, geen ondernemingsplan... Wat denk je zelf?

 

Waarom moet die IB 2016 zo lang duren? Veel ondernemers hebben 'm als ingediend. Uitstel tot 2018? Wanneer je niet weet hoeveel je verdient, weet je ook niet hoeveel ruimte je hebt om een lening met rente terug te betalen.

Link naar reactie
  • 0

80Kwillen lenen, maar geen resultaatcijfers, geen eigen geld inbrengen, geen ondernemingsplan... Wat denk je zelf?

 

Waarom moet die IB 2016 zo lang duren? Veel ondernemers hebben 'm als ingediend. Uitstel tot 2018? Wanneer je niet weet hoeveel je verdient, weet je ook niet hoeveel ruimte je hebt om een lening met rente terug te betalen.

 

Geen eigen geld inbrengen heeft te maken dat het gewoon zonde is , mijn productprijs gaat gemiddeld 6x over de kop, er is dus veel winst. Waardoor ik dit liever investeer in een aankomende inkoop order met nieuwe producten waarop veel mensen wachten. Daarnaast wil ik custom producten aan gaan bieden waardoor ik een kleine werkplaats nodig zal hebben met speciale apparatuur.

 

De uitstel heeft te maken met correcties in het eerste jaar die gedaan moeten worden. Maar dan alsnog zodra de ib 2016 klaar is , het is een opstartjaar geweest met veel inkoop, 52k omzet 27k inkoop voorraad, haalt je winst behoorlijk naar beneden.. waardoor de cijfers niet écht gunstig zijn.

 

En wat is een financiering van 80k in een pand ? Het pand verliest geen waarde de prijs op dit industrieterrein is alleen maar omhoog gegaan. De netto maandlast is nog lager dan de opslag die ik nu huur..

 

Wellicht iemand ervaring met het uitbesteden van een ondernemersplan ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees ook dat je toch echt zult moeten overwegen (minimaal de helft) met eigen geld te investeren.

 

Ook MET een ondernemingsplan zal een bank cijfers van 2016 willen, en mogelijk ook cijfers van Q1 van 2017. Banken zijn tegenwoordig gebonden aan heel wat meer regels dan voor 2008 (en terecht) voor ze geld beschikbaar mogen stellen.

 

Voor private investeerders (ook een optie) geldt een simpele stelregel: als je het al niet met eigen geld wil doen, waarom zouden zij het dan doen?

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een klein beetje offtopic... (maar wel weer van belang voor jouw denkwijze over "eigen middelen")

 

Ik zie dat je hier de voorkeur geeft om met eigen middelen een voorraad bij te houden in combinatie met een eventuele lening waar je rente over moet betalen. Je probeert dus zo gunstig mogelijk met je middelen om te gaan.

 

Maar ook zie ik dat jouw aangifte tot 2018 is uitgesteld. Is er over 2016 wel een herziene voorlopige aangifte gedaan? Want als dat niet het geval is, en je zou bijvoorbeeld €15000 bij moeten betalen (omdat je winst elk jaar sterk stijgt), dan laat je zomaar €600,- (rente) liggen die je extra aan belasting moet betalen straks als de aangifte pas half 2018 gedaan wordt (want die rente begint echt wel na 1 juli 2017 te lopen en is op dit moment 4%).

 

Het lijkt mij sowieso van belang om zo spoedig mogelijk die IB 2016 in orde te brengen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn er misschien adviezen om toch ergens een financiering te kunnen krijgen aan de hand van de cijfers uit mijn administratie en rekeningen ? het gaat om een financiering van 70.000 -80.000.

Vanuit risicoperspectief van een geldschieter zie ik alleen maar rode lichten, zie ook de reactie van mmint en Richard. Geen trackrecord, alle risico bij de geldschieter neer willen leggen en een rammelend financieel verhaal. Financiering hoeft niet onmogelijk te zijn, maar ik denk dat je hier nog eens goed voor moet gaan zitten. Je denkt er misschien wat te makkelijk over.

 

Geen eigen geld inbrengen heeft te maken dat het gewoon zonde is , mijn productprijs gaat gemiddeld 6x over de kop, er is dus veel winst.

Is het een eenmanszaak? Dan betaal je sowieso inkomstenbelasting over alle winst en kun je geen winst "in de zaak" laten zitten om minder belasting te betalen. Aankoop van een pand zal je winst niet zomaar verlagen want aflossingen op een lening zijn geen aftrekbare kosten (de rente wel). Als het pand echt in waarde stijgt moet je daarover ook afrekenen bij verkoop of staking. Kortom, als je dat "zonde" eens uitwerkt en doorrekent op de lange termijn, hoe kom je dan uit? Daarnaast zullen geldschieters eigen inbreng als voorwaarde stellen.

 

het is een opstartjaar geweest met veel inkoop, 52k omzet 27k inkoop voorraad, haalt je winst behoorlijk naar beneden.. waardoor de cijfers niet écht gunstig zijn.

Zoals Norbert al opmerkt is dit een verschuiving van geld naar voorraad en zijn het geen kosten. Daarnaast stel je aan de ene kant dat het heel goed gaat en nu stel je dat de cijfers niet echt gunstig zijn. Voor een geldschieter niet echt een solide verhaal. Daarnaast kan een grote voorraad ook een extra risico zijn.

 

Wellicht iemand ervaring met het uitbesteden van een ondernemersplan ?

Praktisch schrijf- en rekenwerk kun je uitbesteden, maar het denkwerk moet van jezelf komen. Je moet heel goed snappen waar je mee bezig bent. Jij bent de ondernemer. Door een prefab verhaaltje prikken geldschieters direct heen als ze je spreken. Ik heb wat ondernemersplannen helpen opstellen, maar dan ben ik vooral degene die hele vervelende vragen stelt. Het aapje moet wel op de schouder van de ondernemer blijven.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zijn er misschien adviezen om toch ergens een financiering te kunnen krijgen aan de hand van de cijfers uit mijn administratie en rekeningen ? het gaat om een financiering van 70.000 -80.000.

Vanuit risicoperspectief van een geldschieter zie ik alleen maar rode lichten, zie ook de reactie van mmint en Richard. Geen trackrecord, alle risico bij de geldschieter neer willen leggen en een rammelend financieel verhaal. Financiering hoeft niet onmogelijk te zijn, maar ik denk dat je hier nog eens goed voor moet gaan zitten. Je denkt er misschien wat te makkelijk over.

 

Geen eigen geld inbrengen heeft te maken dat het gewoon zonde is , mijn productprijs gaat gemiddeld 6x over de kop, er is dus veel winst.

Is het een eenmanszaak? Dan betaal je sowieso inkomstenbelasting over alle winst en kun je geen winst "in de zaak" laten zitten om minder belasting te betalen. Aankoop van een pand zal je winst niet zomaar verlagen want aflossingen op een lening zijn geen aftrekbare kosten (de rente wel). Als het pand echt in waarde stijgt moet je daarover ook afrekenen bij verkoop of staking. Kortom, als je dat "zonde" eens uitwerkt en doorrekent op de lange termijn, hoe kom je dan uit? Daarnaast zullen geldschieters eigen inbreng als voorwaarde stellen.

 

het is een opstartjaar geweest met veel inkoop, 52k omzet 27k inkoop voorraad, haalt je winst behoorlijk naar beneden.. waardoor de cijfers niet écht gunstig zijn.

Zoals Norbert al opmerkt is dit een verschuiving van geld naar voorraad en zijn het geen kosten. Daarnaast stel je aan de ene kant dat het heel goed gaat en nu stel je dat de cijfers niet echt gunstig zijn. Voor een geldschieter niet echt een solide verhaal. Daarnaast kan een grote voorraad ook een extra risico zijn.

 

Wellicht iemand ervaring met het uitbesteden van een ondernemersplan ?

Praktisch schrijf- en rekenwerk kun je uitbesteden, maar het denkwerk moet van jezelf komen. Je moet heel goed snappen waar je mee bezig bent. Jij bent de ondernemer. Door een prefab verhaaltje prikken geldschieters direct heen als ze je spreken. Ik heb wat ondernemersplannen helpen opstellen, maar dan ben ik vooral degene die hele vervelende vragen stelt. Het aapje moet wel op de schouder van de ondernemer blijven.

 

 

Iemand met een ondernemingsplan die vanaf 0 aan kan ook vaak een financiering krijgen voor een pand, maar iemand die 2 jaar bezig is en waarbij de cijfers stijgend zijn zou dat niet kunnen.

Ondernemingsplan schrijven is gewoon niet mijn ding, het idee is er het werk is er. Ik ben echter niet van presentatie's / boekwerk schrijven, ik weet zeker dat er mensen zijn die mijn woorden beter kunnen omschrijven in een ondernemingsplan dan ik zelf, uiteraard moet het mijn idee zijn.

 

Ga eerst wel de IB2016 door de boekhouder laten regelen en dan zien we wel waar het schip strand met een ondernemingsplan.

 

in mijn online boekhoudtpakket staat omzet - inkopen -> bruto winst dat jaar - gemaakte kosten = netto winst , vandaar dat ik dacht dat de hogere inkopen slecht zijn voor de jaarcijfers.

 

eigen inbreng voor het pand is geen probleem, echter maar beperkt tot 20k, het pand is 70kk inbreng max 20k, dan is er zeker 60k benodigd. Vandaag al lopen bellen voor een grotere opslag als huur om weer een tussenjaar te nemen ipv koop. maar helaas een wachtrij van 2. Opslag ruimte van 54m2 voor 25k kopen is ook een optie, alleen daar groei ik dan naar verwachting weer uit met 1-2 jaar wat ik dan ook weer zonde vind..

 

maar stel ik leg van de 70k de helft bij, hoe moeilijk gaat een bank dan doen over de financiering van 35k.. je hebt dan toch de helft al afbetaald als onderpand ?

Link naar reactie
  • 0

Iemand met een ondernemingsplan die vanaf 0 aan kan ook vaak een financiering krijgen voor een pand, maar iemand die 2 jaar bezig is en waarbij de cijfers stijgend zijn zou dat niet kunnen.

Iemand die vanaf nul begint krijgt dat ook niet zomaar hoor, vergis je daar niet in. Die moet ook met een heel sterk verhaal en eigen geld komen. Twee jaar stijgende cijfers scheelt met die situatie maar een heel klein beetje. Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Het verhaal moet erop gericht zijn het risico van de geldschieter te verkleinen; zeggen dat het de afgelopen twee jaar toevallig best aardig ging is daarvoor echt niet voldoende.

 

eigen inbreng voor het pand is geen probleem, echter maar beperkt tot 20k, het pand is 70kk inbreng max 20k, dan is er zeker 60k benodigd.

Met een eigen inbreng van 20K heb je voor een bedrijfspand van 70K inderdaad nog zo'n 60K nodig, want daartussen zitten de kosten koper (overdrachtbelasting, taxatie, aktes, makelaar, enzovoorts). Vergeet niet dat je mogelijk ook kosten hebt om de ruimte in gebruik te nemen (stofferen, verlichting, schilderwerk, vloer, enz.).

 

maar stel ik leg van de 70k de helft bij, hoe moeilijk gaat een bank dan doen over de financiering van 35k.. je hebt dan toch de helft al afbetaald als onderpand ?

Wacht, je had toch maar 20K en nog 60K nodig? Hoe kom je dan nu aan nog maar 35K nodig? Om de helft van een pand van 70K zelf bij te leggen heb je 35K + kosten koper nodig, dus pakweg 45K eigen geld.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
2015 15k omzet, 2016 52k omzet, tot nu in 2017 al 45k omzet en naar verwachting zal dat dit jaar 100k omzet worden

Dan is de boekhouder volgende maand klaar met IB2016 en kun je langs de bank. Heb je ander inkomen uit werk? En hoe zien 2018, 2019 en 2020 er in prognose uit?

 

Probleem is dat er in gedachte minimaal een 30k tot 40k als beloning voor werk uit de EMZ moet worden gehaald en dan kan je brutomarge 6x zijn, maar dan is die (extra) ruimte er voorlopig nog niet voor een grote lening/hypotheek...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
maar stel ik leg van de 70k de helft bij, hoe moeilijk gaat een bank dan doen over de financiering van 35k.. je hebt dan toch de helft al afbetaald als onderpand ?

 

Hoe courant (gewild) is het bedrijfspand? Als niemand dat pand wil hebben nadat jij - uiteraard onverhoopt - failliet gaat, heeft de bank nog steeds 35 mille vastzitten in een waardeloos onderpand, en lopen ze de rente (hun inkomsten) mis.

 

Een beetje bank speelt dus dubbel op safe : en eigen geld inbrengen zodat het risico voor de bank lager is dan de executiewaarde van het pand, en de zekerheid dat jij ook die overige 35.000,- kunt aflossen n de rente en kosten daarover kunt betalen.

 

Ondernemingsplan schrijven is gewoon niet mijn ding, het idee is er het werk is er. Ik ben echter niet van presentatie's / boekwerk schrijven, ik weet zeker dat er mensen zijn die mijn woorden beter kunnen omschrijven in een ondernemingsplan dan ik zelf, uiteraard moet het mijn idee zijn.

Nou vooruit, zoek dan iemand om zo'n plan samen met jou te schrijven. Jij levert de input, de ander maakt er een goed verhaal van, maar wel jouw verhaal.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

in mijn online boekhoudtpakket staat omzet - inkopen -> bruto winst dat jaar - gemaakte kosten = netto winst , vandaar dat ik dacht dat de hogere inkopen slecht zijn voor de jaarcijfers.

Het moet dus zijn:

omzet - inkopen van omzet -> bruto winst dat jaar - gemaakte kosten = netto winst

 

Je mag dus alleen de inkoopwaarde van het daadwerkelijke verkochte als inkoop-kosten meenemen in die berekening. Dat staat ook zo in je IB-aangifte.

 

Want als je je complete inkoop-waarde als kosten zou boeken heb je eigenlijk geen voorraad meer op je balans staan, en dat is dus niet het geval (want je wilt een groter pand :D)

 

De kans bestaat dus dat je redelijk wat meer winst draait dan je verwacht en dan zou het echt zonde zijn om tot half 2018 te wachten met aangifte want dan betaal je echt een klap rente (en belasting).

 

Als je je aangifte IB 2016 gereed hebt zou je gewoon eens een afspraak met een bank kunnen maken en je mogelijkheden bespreken. Mijn advies is dan om ook de voorlopige cijfers van het lopende jaar mee te nemen (alsook de prognose voor komende jaren) en een goed verhaal in je hoofd te hebben (bij het ontbreken van een ondernemingsplan). Als je dan ook aangeeft zelf een gedeelte erin te willen stoppen heb je misschien kans dat er toch met gunstig oog naar jouw aanvraag gekeken wordt. (Maar inderdaad, dat verhaal wat je in je hoofd hebt zitten kun je ook ruw op papier zetten en samen met iemand uitwerken)

 

Is tijdelijk huren overigens ook niet een optie? Meestal zijn die huurcontracten wel voor 5 jaar maar wellicht kun je ook een kortere periode bedingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel kosten denk je te gaan besparen door opslagruimte te kopen i.p.v. te huren? Kantoor of werkruimte?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het huren van hetzelfde pand is 700 ex btw per maand.. betaal ik liever de rente bij de bank.

 

De vorige unit is verkocht in 2 maanden tijd vandaar dat ik het dan ook zsm zou willen kopen omdat ze maar zelden te koop staan, het is gewoon een bedrijfsunit met betonvloeren boven en beneden, kantoor boven 70m2 werkvloer beneden 70m2. daarnaast ook nog vrij nieuw 2008. Kon ik een ruimte huren al is het maar 30m2 groter dan wat ik nu heb zou ik nog wel een jaartje ermee door kunnen, helaas moet deze optie er dan wel zijn zonder wachtlijst..

 

zie helaas weinig kans om het daadwerkelijk te kunnen kopen nu. dus wellicht nog enkele maanden doorgaan op deze manier en dan zeker de helft kunnen financieren.. alleen zo jammer dat wanneer je geld hebt de bank bij je komt aankloppen , maar wanneer je het niet hebt maar wel de potentie hebt om het geld te kunnen verdienen ze in deze tijd al wegkijken

 

Link naar reactie
  • 0

Het huren van hetzelfde pand is 700 ex btw per maand.. betaal ik liever de rente bij de bank.

Aflossen snap ik nog, maar rente?

 

dus wellicht nog enkele maanden doorgaan op deze manier

Ik zou de komende maanden gebruiken om je boekhouding en plannen op orde te krijgen. Dat geeft je een veel beter beeld van wat er mogelijk en verstandig is.

 

alleen zo jammer dat wanneer je geld hebt de bank bij je komt aankloppen , maar wanneer je het niet hebt maar wel de potentie hebt om het geld te kunnen verdienen ze in deze tijd al wegkijken

Banken zijn commerciële organisaties die proberen risico's te beheersen. Probeer je eens in hun situatie te verplaatsen. Als jij 70K had liggen, zou je dat dan ook zonder blikken of blozen uitlenen aan aan iemand twee dorpen verder die zegt twee jaar ervaring en positieve ideeën te hebben?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

maar wanneer je het niet hebt maar wel de potentie hebt om het geld te kunnen verdienen ze in deze tijd al wegkijken

 

Dat is niet zo. Het is een kwestie van jezelf (en het risico) kunnen verkopen, bijvoorbeeld door samen met iemand een goed onderbouwd ondernemingsplan te schrijven . Tot nu toe lijk je vooral bezig met Calimero-gedrag en uitvluchten om dat niet te hoeven doen. Stop daarmee, en ga ondernemen!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.