• 0

Uitbetalingen PSP, Btw via DAM model

Ik maak sinds kort gebruik van een nieuwe PSP (payment service provider), voor de diensten die ik lever aan consumenten in Nederland. Deze PSP maakt voor de BTW gebruik van een DAM model (Disclosed Agency Model). Ik had hier voorheen nog nooit van gehoord maar het klinkt niet volledig onlogisch, hier is een schematisch voorbeeld hoe dit werk:

Screenshot_from_2017_04_28_12_33_21.png

 

Dit betekent dat de eindgebruikers prijs van 1.21 (inc btw) volledig aan mij uitbetaald word en er apart een commissie gefactureerd word. Ik ben dan zelf verantwoordelijk om de btw af te dragen aan de Belastingdienst (0.21).

 

Ik heb echter een eerste factuur (credit memo / credit invoice) ontvangen en vraag me af of deze factuur klopt kwa notatie dat ik daadwerkelijk die 0.21 per transactie zelf nog moet afdragen. Ik had de verwachting dat hier nog iets op vermeld stond als "Btw verlegd" of iets anders dat dit duidelijk maakt.

 

Daarnaast heb ik ook geen flauw idee onder welk vakje op de aangifte omzetbelasting ik deze btw moet vermelden. (En ook niet waar ik de totale omzet moet vermelden.)

 

Als bijlage heb ik een voorbeeld factuur toegevoegd (met fictieve informatie).

 

Deze factuur gaat uit van:

1000 transacties van 1.21 (inc btw)

 

Dus 1000*1.21 = 1210 euro uitbetaling (waarvan 210 btw is op basis van de eindgebruikersprijs)

Aftrek commissie 1000 * 0.20 (commissie) * 1.21 (btw) = 242 euro commissie

Uitbetaling door PSP = 1210 - 242 = 968 euro.

 

 

Wat ik (gelukkig) wel snap is:

42.00 = voorbelasting

 

Overigens word er factureert vanuit een Nederlandse BV van de PSP, maar dit word aangestuurd vanuit Engeland waar fouten worden gemaakt m.b.t. Nederlandse regelgeving en financiën.

 

new_invoice_edit.thumb.png.f4956eb0fa443350e096f67b1c954b7a.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is gewoon hele normale omzet voor jou, dus rubriek 1a.

 

1000 omzet

210 BTW

 

(en dan 42 voorbelasting natuurlijk).

 

De PSP verlegt geen BTW aan jou, die haalt alleen het geld van de kopers voor je binnen (en geeft dat door aan jou).

 

Maar waarom staat er dan op de factuur 1210 euro met 0% btw? Moet er dan niet staan 1000 euro netto, 21% btw 210 euro en 1210 euro bruto?

 

 

Hoe ik het normaal gewend ben bij andere PSP's is dat ik een factuur krijg met dit:

Netto: 1000 * (1.00-0.20) = 800 euro

Btw: 0.21 * 800 = 168 euro

Bruto: 1.21 * 800 = 968 euro

 

Waarna ik 800 euro omzet heb met 168 euro btw afdracht.

Link naar reactie
  • 0

 

Raak daar volstrekt de weg kwijt.

 

Jij moet BTW afdragen? Dan moet jij de volledige betaling ontvangen: 1000 + 210. En daar gaat dan 20% commissie vanaf. Dat is 200 euro over het netto bedrag en als ze ook 20% over de BTW in rekening brengen komt daar 42 euro bij.

 

Houden ze de commissie in, dan ontvang jij 1210 - 242 = 968 en dan moet je nog BTW afdragen.

 

Maar welke ondernemer werkt met een payment service provider die 20% commissie verlangt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Raak daar volstrekt de weg kwijt.

 

Jij moet BTW afdragen? Dan moet jij de volledige betaling ontvangen: 1000 + 210. En daar gaat dan 20% commissie vanaf. Dat is 200 euro over het netto bedrag en als ze ook 20% over de BTW in rekening brengen komt daar 42 euro bij.

 

Houden ze de commissie in, dan ontvang jij 1210 - 242 = 968 en dan moet je nog BTW afdragen.

 

Maar welke ondernemer werkt met een payment service provider die 20% commissie verlangt?

 

Dit zijn microtransacties in de telecomsector, daar is die 20% (is een voorbeeld overigens) marktconform.

 

Bekijk het even zonder commissie (die zou evt. in een andere factuur gestopt kunnen worden). Er staat dan op mijn factuur:

1000 transacties * 1.21 euro = 1,210.00 euro netto

btw 0% = 0

bruto = 1,210.00 euro

 

Ik moet inderdaad de btw afdragen dus 210 euro. Wat ik echter niet snap is waarom er dan op de factuur 0% btw gezet word.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik echter niet snap is waarom er dan op de factuur 0% btw gezet word.

 

Ja, dat moet natuurlijk eigenlijk ook helemaal niet.

 

Maar dat verandert niets aan jouw afdracht verder.

 

Maar moet ik niet een boekhouding voeren (+ aangiftes doen) op basis van de facturen die ik krijg en stuur? En niet op basis van mijn aannames wat er op een factuur zou moeten staan? Als er eigenlijk 21% btw moet staan ga ik ze vragen om de facturen aan te passen maar dan moet ik dit wel zeker weten.

 

Waardoor ik nog twijfel is het gebruik van hun 'Btw (VAT) exempt)' en de volgende url:

Engelse factuur maken

 

Daar staat namelijk:

Vrijgesteld van btw

Nederlands = Vrijgesteld van btw

Engelse vertaling = Exempt from VAT

 

De term “Exempt” wordt gebruikt bij leveringen en diensten welke zijn vrijgesteld van btw (0%). Dit betekent dat de ontvanger van de leveringen geen btw hoeft te betalen en de btw naar jou, als afnemer, wordt verlegd. Hierbij moet je de btw berekenen en afdragen (rubriek 4b van de aangifte Omzetbelasting) en weer terugvorderen in de voorbelasting (rubriek 5b).

Link naar reactie
  • 0

Jij moet BTW afdragen? Dan moet jij de volledige betaling ontvangen: 1000 + 210. En daar gaat dan 20% commissie vanaf. Dat is 200 euro over het netto bedrag en als ze ook 20% over de BTW in rekening brengen komt daar 42 euro bij.

 

Houden ze de commissie in, dan ontvang jij 1210 - 242 = 968 en dan moet je nog BTW afdragen.

Correctie.

 

Ze rekenen geen commissie over jouw BTW maar ze rekenen BTW (21%) over hun commissie van 200 euro (20% van 1000). Dat is toevallig ook 42 euro. Dan houd jij dus 968 euro over waar je in NL vervolgens BTW over mag afdragen: 210 - 42 = 168 euri.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik neem niet aan dat jij diensten of producten levert die vrijgesteld zijn van btw...

 

Maar heb je eigenlijk aan die PSP ook opgegeven hoeveel BTW in die €1210 zat? Hoe gaat die communicatie met die PSP? Geef jij hun facturen of geef jij die direct aan de klant en betaald die aan de PSP?

 

Ik kan me voorstellen als de PSP alleen geld binnen krijgt en niet de specificatie weet dat ze ook niet weten hoeveel BTW er berekend is.

 

En volgens mij moet je dat wel opgegeven hebben anders weten ze natuurlijk niet dat het netto €1000 was. Maar omdat het voor hun gewoon "doorschuiven" van geld is kan het natuurlijk ook zijn dat jij af moet dragen a.d.h.v. jouw individuele verkoopfacturen. Alleen wordt het dan wat lastig boeken omdat je verkoopfacturen hebt en een inkoopfactuur met negatief bedrag.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar moet ik niet een boekhouding voeren (+ aangiftes doen) op basis van de facturen die ik krijg en stuur? En niet op basis van mijn aannames wat er op een factuur zou moeten staan?

 

Je mag natuurlijk facturen uitreiken aan je klanten (de particulieren die van je kopen) als je dat wil. Meestal gebeurt dat toch automatisch...

 

En dan staan daar de BTW bedragen op.

 

Maar kennelijk doe je dat niet. En ook dat verandert niets aan jouw afdrachtsplicht.

 

Kennelijk begrijp je helemaal niet wat een PSP doet:

Die levert een dienst, namelijk het innen van je geld.

 

Wat jij nou precies verkocht hebt en of/hoeveel BTW jij daar over verschuldigd bent, dat weten zij niet. Gaat hen ook niets aan eigenlijk. Is jouw 'pakkie aan'.

 

Link naar reactie
  • 0

Jij moet BTW afdragen? Dan moet jij de volledige betaling ontvangen: 1000 + 210. En daar gaat dan 20% commissie vanaf. Dat is 200 euro over het netto bedrag en als ze ook 20% over de BTW in rekening brengen komt daar 42 euro bij.

 

Houden ze de commissie in, dan ontvang jij 1210 - 242 = 968 en dan moet je nog BTW afdragen.

Correctie.

 

Ze rekenen geen commissie over jouw BTW maar ze rekenen BTW (21%) over hun commissie van 200 euro (20% van 1000). Dat is toevallig ook 42 euro. Dan houd jij dus 968 euro over waar je in NL vervolgens BTW over mag afdragen: 210 - 42 = 168 euri.

 

De rekensom is me wel duidelijk, ik krijg 1210 betaald en moet 242 euro aan ze betalen (200 + 42 btw). Dan zou ik aan de belastingdienst 210 euro btw moeten afdragen en 42 euro voorbelasting 'terug kunnen vragen' en op die manier dus 168 euro btw totaal afdragen.

 

Waar het me om gaat is of ik met de factuur die ik nu heb ik wel die 210 euro btw zou moeten afdragen aan de belastingdienst. Er staat namelijk een 0% tarief en verder nergens iets vermeld dat ik dit zou moeten doen.

 

 

Ik neem niet aan dat jij diensten of producten levert die vrijgesteld zijn van btw...

Dit doe ik inderdaad niet.

 

Maar heb je eigenlijk aan die PSP ook opgegeven hoeveel BTW in die €1210 zat? Hoe gaat die communicatie met die PSP? Geef jij hun facturen of geef jij die direct aan de klant en betaald die aan de PSP?

De betalingen komen op de telecomfactuur van de klanten. Op de betaalpagina (die ik niet beheer) staat gewoon 1.21 inclusief btw. Ik heb niet opgegeven hoeveel btw er in zit, maar dit zouden ze kunnen weten.

 

Ik kan me voorstellen als de PSP alleen geld binnen krijgt en niet de specificatie weet dat ze ook niet weten hoeveel BTW er berekend is.

Volgens mij is hun hele DAM model er inderdaad voor gemaakt dat b.v. andere klanten diensten leveren met een 6% tarief (of 0% tarief) en op die manier niet door de PSP in het 21% tarief gestopt worden.

 

Alleen zou ik gewoon verwachten dat er op de factuur dan iets zou staan dat ik zelf nog de juiste btw moet afdragen.

 

Maar moet ik niet een boekhouding voeren (+ aangiftes doen) op basis van de facturen die ik krijg en stuur? En niet op basis van mijn aannames wat er op een factuur zou moeten staan?

 

Je mag natuurlijk facturen uitreiken aan je klanten (de particulieren die van je kopen) als je dat wil. Meestal gebeurt dat toch automatisch...

 

En dan staan daar de BTW bedragen op.

 

Maar kennelijk doe je dat niet. En ook dat verandert niets aan jouw afdrachtsplicht.

 

Kennelijk begrijp je helemaal niet wat een PSP doet:

Die levert een dienst, namelijk het innen van je geld.

 

Wat jij nou precies verkocht hebt en of/hoeveel BTW jij daar over verschuldigd bent, dat weten zij niet. Gaat hen ook niets aan eigenlijk. Is jouw 'pakkie aan'.

 

 

Dit begrijp ik volledig, maar is de notatie op hun factuur dan juist?

Link naar reactie
  • 0

De betalingen komen op de telecomfactuur van de klanten. Op de betaalpagina (die ik niet beheer) staat gewoon 1.21 inclusief btw. Ik heb niet opgegeven hoeveel btw er in zit, maar dit zouden ze kunnen weten.

Ok, JIJ bent dus niet degene die factureert naar de klant maar dat doet de PSP (?).

 

In dat geval weet jij niet eens hoeveel BTW daadwerkelijk berekend is (je maakt alleen maar een "gok") en dat zullen zij dan wel moeten specificeren.

 

Ik zou de vraag inderdaad gewoon eens bij hun neerleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

De betalingen komen op de telecomfactuur van de klanten. Op de betaalpagina (die ik niet beheer) staat gewoon 1.21 inclusief btw. Ik heb niet opgegeven hoeveel btw er in zit, maar dit zouden ze kunnen weten.

Ok, JIJ bent dus niet degene die factureert naar de klant maar dat doet de PSP (?).

 

In dat geval weet jij niet eens hoeveel BTW daadwerkelijk berekend is (je maakt alleen maar een "gok") en dat zullen zij dan wel moeten specificeren.

 

Ik zou de vraag inderdaad gewoon eens bij hun neerleggen.

 

Ik factureer de klant niet, ik weet soms niet eens wie de klant is (behalve dat het een particulier in NL is).

 

De klant betaald via zijn telefoonrekening hierop staat inclusief btw zonder verdere specificatie. De telecomprovider betaalt mijn PSP en die betaalt mij. Door het DAM model ben ik verantwoordelijk voor de juiste hoeveelheid btw af te dragen:

VAT Agents Disclosed and Undisclosed

VAT For Disclosed Agents

 

A disclosed agent acts in the name of the Principal, the customer is aware that they are dealing with an agent of the Principal. The supply of the goods / service takes place directly between the Principal and the customer. The agent does not make a supply to the customer; the agent supplies its service to the Principal. The Principal must account for VAT on these sales to its customers in accordance with the normal place of supply rules.

 

Ik kan alleen voor dit 'DAM model' nergens meer informatie vinden of van de Belastingdienst, ik snap dat ik 210 euro moet afdragen alleen was mijn verwachting dat ik dit als speciaal geval kon opgeven bij de aangifte.

Link naar reactie
  • 0

(...) ik snap dat ik 210 euro moet afdragen alleen was mijn verwachting dat ik dit als speciaal geval kon opgeven bij de aangifte.

 

Dit is geen 'speciaal geval'. Het is gewoon doodnormale omzet voor jou (rubriek 1a).

 

En of je nou wel/niet facturen stuurt naar je klanten (= de koper, particulieren in NL) verandert daar niets aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie trouwens in jouw invoice voorbeeld "Charges as per statement" staan.

 

Heb je er geen bijlage bij gekregen?

Daar staat n.l. het netto bedrag op.

(en misschien ook de berekende BTW)

 

 

Ik heb inderdaad een bijlage met een specificatie alleen daar staat feitelijk hetzelfde:

Screenshot_from_2017_04_28_15_40_27.png

 

(...) ik snap dat ik 210 euro moet afdragen alleen was mijn verwachting dat ik dit als speciaal geval kon opgeven bij de aangifte.

 

Dit is geen 'speciaal geval'. Het is gewoon doodnormale omzet voor jou (rubriek 1a).

 

En of je nou wel/niet facturen stuurt naar je klanten (= de koper, particulieren in NL) verandert daar niets aan.

 

 

 

Oke dankjewel, dan ga ik het gewoon bij 1a invullen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad een bijlage met een specificatie alleen daar staat feitelijk hetzelfde:

Ja, maar waar staat nu over welk bedrag ze de "charges" hebben berekend?

Moet je dat zelf maar uitvogelen?

 

(dit zijn de specificaties van de "Pemium Gross", niet van de "Charges".)

 

In jouw simpele voorbeeld is dat niet zo moeilijk maar ik kan me voorstellen dat bij andere bedragen je er een rekenmachientje bij nodig hebt. Er zou een specificatie moeten zijn hoe die €200 tot stand is gekomen. (en daar staat dan jouw bedrag excl. BTW op)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad een bijlage met een specificatie alleen daar staat feitelijk hetzelfde:

Ja, maar waar staat nu over welk bedrag ze de "charges" hebben berekend?

Moet je dat zelf maar uitvogelen?

 

(dit zijn de specificaties van de "Pemium Gross", niet van de "Charges".)

 

In jouw simpele voorbeeld is dat niet zo moeilijk maar ik kan me voorstellen dat bij andere bedragen je er een rekenmachientje bij nodig hebt. Er zou een specificatie moeten zijn hoe die €200 tot stand is gekomen. (en daar staat dan jouw bedrag excl. BTW op)

 

 

Sorry ik heb lopen knippen en plakken in de specificatie, de charges worden berekend aan de hand van een afgesproken commissie van 0.20 (ex btw) over transacties van 1.21. Dus die 200 euro komt tot stand door 1000 transacties * 0.20 commissie.

 

Voorbeeld specificatie:

Screenshot_from_2017_04_28_16_16_12.png

Betere link: Specificatie

 

En de samenvatting ervan:

Screenshot_from_2017_04_28_16_20_30.png

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, de "charges" zijn dus per transactie een geen percentage over het bedrag.

 

Toch heb ik een raar gevoel bij het zelf uitrekenen van die af te dragen btw. Je zou dus zonder opgave zelf moeten gaan bepalen wat er naar omzet gaat en wat de btw is.

 

Zijn de transacties altijd allemaal €1,21? Of kan dat ook afwijken?

 

Je zou de vraag in ieder geval ook even bij de PSP neer moeten leggen.

Link naar reactie
  • 0

Zijn de transacties altijd allemaal €1,21? Of kan dat ook afwijken?

 

Als dat zo is (m.a.w.: er zijn verschillende BTW tarieven) dan moet TS dat natuurlijk zelf op een juiste wijze in zijn BTW aangifte verwerken. (Dat doet een PSP toch echt niet voor je hoor...)

 

Het is net als bij de sigarenboer: als hij/zij een tijdschrift verkoopt (6%), een aansteker (21%) of een pak sigaretten (0%) dan moet hij dat helemaal zelf op een juiste wijze in zijn aangifte verwerken.

 

Daar is ook niemand die dat voor je gaat 'berekenen'.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar dat is ook mijn punt. Als die 1210,- bestaat uit 1000 transacties van verschillende bedragen en verschillende percentages dan weet je dus nooit wat je op moet geven als btw. TS gaf al aan dat ie geen inzicht heeft in de individuele verkopen dus dat zal de PSP toch echt moeten specificeren in dat geval. Anders kun je nog niets doen met die 1210. Je kunt natuurlijk zeggen dat het allemaal tegen 21% is en dan dus 210 opgeven maar dat kan alleen als je zeker weet dat alles tegen 21% berekend is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.