• 0

BTW inkoop accijnsgoederen/fictieve ICL

Beste,

 

Fiscaal issue: bij de levering van accijnsgoederen waar transport aanvangt in NL en vervoer naar een andere EU land (Spanje dit geval) op naam van een Nederlandse BV plaats vindt spreken we van de fictieve ICL wanneer daar de verkoop ook is.

 

Maar wat moet er gebeuren met goederen die je bijvoorbeeld in Portugal of Italië inkoopt en vanuit daar vervoerd worden naar Spanje op naam van de NL'se BV?

1: koop je de goederen in binnen de EU op je NL-BTW nummer, dus aangeven bij 4B op de BTW anagifte? Of moet je een BTW-nummer aanvragen in Portugal of Italië en volledig buiten de NL'se aangifte laten?

2: het transport gaat niet over Nederland maar wel direct naar Spanje op naam van de NL'se BV, is de verkoop wel op het BTW-nummer van de NL'se BV, als ICL aangeven? Of moet ook die omzet dan op het BTW-nummer in het betreffende land?

 

Ik hoor u graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een (vereenvoudigde) ABC levering zijn 3 ondernemers (lees BTW nummers) betrokken maar ook in drie verschillende lidstaten en is er sprake van rechtstreeks vervoer van A naar C. Een levering vanuit NL naar een Spaanse klant is in beginsel een normale ICL van NL naar Spanje. Je kunt het ook behandelen als een fictieve ICL van je NL naar ES BTW-nummer, de levering binnen Spanje is daarna wel belast met Spaanse BTW. OVerigens is je vraagstelling niet heel erg helder.... ("het transport gaat niet over Nederland"....). Als de goederen fysiek niet in NL komen zijn ze in beginsel out of scope voor je NL BTW aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0

@Joost: NIF is een BTW nummer van de NL'se onderneming in Spanje, geen aparte entiteit.

 

@Bert: mijn vraagstelling is denk ik duidelijk, want je antwoord precies wat ik ook al dacht ;-) Ik moet het dus buiten de NL'se aangifte laten. Althans: de verkoop inzake de goederen die van PT direct naar ES geleverd zijn en daar in de accijnsdepots worden verkocht.

Was betreft de inkoop over deze goederen: deze worden in PT ingekocht (op naam van NL'se BV gezet), zijn dit wel inkopen binnen de EU (ICV)? Ze komen nooit in NL namelijk.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is "A" de leverancier in Portugal.

 

Inderdaad (had ik nog over het hoofd gezien ook :-[) en daarom is de link naar de fiscus en het voorbeeld daar een 1 op 1 match met de vraag van TS.

 

@Bert: er is geen levering van NL naar Spanje.

@mjfbodelier: jouw situatie is exact zoals beschreven door de belastingdienst. Volg dus die stappen.

 

Voor de goede orde: dat de NL BV in Spanje als NIF een eigen BTW-nummer heeft, betekent dus ook dat die entiteit in Spanje een zelfstandige ondernemer is voor de EU BTW!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
@Bert: er is geen levering van NL naar Spanje.

Inmiddels duidelijk, ik was ook even in de war door A. NL en B. NL.....

Was betreft de inkoop over deze goederen: deze worden in PT ingekocht (op naam van NL'se BV gezet), zijn dit wel inkopen binnen de EU (ICV)? Ze komen nooit in NL namelijk.

Dat is inderdaad een ICV, maar dan in Spanje met levering vanuit Portugal. De EU is wat groter dan NL ;)

 

Ik neem trouwens aan dat de klant in Spanje een particulier is of dat de goederen in Spanje opgeslagen liggen????

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.