• 0

onderhanden werk

In 2015 heb ik onderhanden werk in de balans genomen bij de activa: ik had het werk al gedaan, maar stuurde de rekening pas in 2016. Nu ben ik de draad kwijt... vandaar deze noodkreet om een check. Na de nodige hoofdbrekens heb ik het onderhanden werk van het vorig jaar nu namelijk als transitoria bij de passiva kant geboekt voor 2016. Klopt dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt dit?

 

Nee. Het werkt zo:

 

Als je 'verdiend' hebt, maar nog geen factuur gemaakt hebt, dan verhoog je je voorraad (onderhanden werk) en je omzet (wijzigingen in onderhanden werk).

 

Wanner je dit vervolgens factureert, dan verlaag je de voorraad en de omzet (dezelfde posten uiteraard).

 

Zo simpel is het.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reactie! Ik geloof dat ik dat gedaan heb (OHW en omzet vorig jaar opgehoogd, dit jaar juist weggelaten ondanks verstuurde factuur en binnengekomen betaling). Nu ben ik de balans aan het opmaken en ik vraag me af hoe het daar dan werkt. Immers de betaling op de factuur die ik als omzet bij het vorige jaar boekte komt wel in het nieuwe jaar binnen. Dat geld staat dus op de bankrekening, maar komt niet in de omzet terug. Hoe krijg ik de balans dan sluitend?

 

... daarbij moet ik aangeven dat ik niet met een boekhoudprogramma werk maar in een excell sheet. De balans komt er dus niet 'vanzelf' uitrollen en ik ben deze met de hand aan het opstellen. Het OHW staat op de vorige balans bij activa. Op de balans van dit jaar 'mist' precies hetzelfde bedrag aan de passiva kant als ik het EV (ook aan de passivakant) als volgt bereken: eigen vermogen 1 jan 2016 + Exploitatiewinst 2016 + saldostortingen/onttrekkingen (beide volgen uit de boekhouding) = Eigen vermogen 31 dec 2016. Het lijkt soort van logisch dat het OHW van vorig jaar resulteert in een overlopende post: immers de betaling van die faktuur 'komt binnen' vanuit het vorige jaar.

 

PS Transitoria heb ik altijd de lastigst te begrijpen balanspost gevonden... vandaar mijn noodkreet ;-).

Heel erg bedankt voor het meedenken alvast!

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank... ik ben er uitgekomen. Ik staarde me blind op de transitoria... terwijl ik ten onrechte een vordering van de beginbalans had gehaald (die moest er op de eindbalans gewoon nog staan: niet binnengekomen). In elk geval, erg fijn dat je reageerde met goede raad!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.