• 0

Ontwerper promotiemateriaal houdt zich niet aan ontwerpvereisten

Voor het ontwerp van promotie materiaal heb ik een vormgever ingeschakeld.

 

In het aangeleverde ontwerp heeft de vormgever zich echter niet aan de vereisten van het door mij gevraagde ontwerp gehouden.

 

De ontwerper heeft nu aangeboden om het ontwerp aan te passen naar mijn eisen. Hiervoor worden wel kosten gerekend. Dus eigenlijk betaal ik dubbel tarief voor 1 ontwerp.

 

(Het is pizza bestellen, patat krijgen en als ik dan zeg dat ik toch echt pizza heb besteld ik voor beide moet betalen)

 

Inmiddels heb ik een andere vormgever gevonden waar ik een goede samenwerking mee heb, helder communiceert en goede ontwerpen aflevert.

 

Ik weet alleen niet in hoeverre ik moet betalen voor het ontwerp van de 1e vormgever. We hebben alleen afgesproken dat een 1e ontwerp 105 euro zou kosten (ruw weg). Als ik kijk hoe het traject tot nu toe is verlopen heb ik persoonlijk iets van 'Ja, daaag!... ik hoef hier helemaal niks voor te betalen en ik ben vrij om naar een andere vormgever te gaan'

 

Daarbij heb ik ook aangegeven dat het een spoedklus is maar ben ik 1 maand later (!) bezig met een herontwerp welke ik niet meer wil.

 

Los van mijn persoonlijke beleving: hoe zit dit zakelijk? Het herontwerp voldoet zeer waarschijnlijk wel aan mijn ontwerp eisen. Als dit nu zonder extra kosten word gemaakt: ben ik dan verplicht de kosten voor het 1e ontwerp te betalen? Het voldoet dan immers wel aan mijn ontwerp vereisten.

 

[Mod edit: typfout titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
We hebben alleen afgesproken dat een 1e ontwerp 105 euro zou kosten (ruw weg).

1e ontwerp? Wat versta jij over 1e ontwerp? Het lijkt wel alsof dat dus onderdeel is van een traject en dat er dus nog herontwerpen zouden volgen. Als je dat woord "1e" er niet bijgezet zou hebben dan denk ik dat je een punt hebt. Maar anders had je na een 1e ontwerp nog wel extra werk kunnen verwachten.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een ontwerp dus de uitkomst staat nooit vast. In de zin van: spreekt het gemaakte ontwerp mij aan? Dat weet je op voorhand nooit. Dus ik had zeker rekening gehouden met een revisie.

 

Maar een 1e ontwerp maken wat niet aan mijn ontwerp vereisten doet en hiervoor kosten rekenen vind ik niet terecht.

 

Teksten en kleurgebruik zijn bijvoorbeeld door de ontwerper zonder (voor) overleg aangepast omdat de ontwerper dacht dat dit effectiviteit van het promotie materiaal zou verhogen. Geen probleem als dit van te voren wordt overlegd (kan ik het eventueel bijsturen) of als er geen kosten voor worden gerekend.

 

(Nu krijg ik patat i.p.v. pizza omdat de kok denkt dat ik patat lekkerder vind... veel invullerij voor mij dus zonder dit te checken)

Link naar reactie
  • 0

Je kan het ook heel simpel bekijken. Je hebt iemand een opdracht gegeven en diegene heeft er tijd en werk in gestopt. Daar betaal je voor. Het resultaat bevalt niet dus je gaat niet door samen maar dat wil niet zeggen dat je zomaar de afgesproken rekening niet kan betalen. Dat kleurgebruik en tekst zijn aangepast is normaal gesproken geen issue omdat die met 2 muisklikken en wat aanslagen op het toetsenbord aangepast kunnen worden.

Bovendien kan je de "schuld", als daar al sprake van zou zijn, ook bij jezelf zoeken. Kennelijk ben je niet duidelijk genoeg in je communicatie geweest. Gewoon het geringe bedrag betalen als leergeld en doorgaan met ondernemen.

 

Link naar reactie
  • 0

105 euro voor het ontwerpen van promotiemateriaal lijkt mij een schijntje (afhankelijk van de opdracht). Je kunt een afspraak maken over het herzien van het eerste ontwerp tegen een kleine bedrag. Of je betaald de rekening en gaat naar je betere vormgever. Kost allemaal minder energie dan veel gedoe over een slecht ontwerp.

Link naar reactie
  • 0

'Ja, daaag!... ik hoef hier helemaal niks voor te betalen en ik ben vrij om naar een andere vormgever te gaan'

Een retorische vraag ?

 

Maar een 1e ontwerp maken wat niet aan mijn ontwerp vereisten doet en hiervoor kosten rekenen vind ik niet terecht.
No cure, no pay ... Is het zo op papier overeengekomen ?

 

Klaasvaak ... Slaapt u maar lekker verder.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

BTW: is dit nu lekker hakken van jullie of willen jullie iemand een goed en bruikbaar antwoord geven?

 

Het ene sluit het andere niet uit. Het moest snel en goedkoop, en dan kan dit gebeuren.

Vervelend, en uiteraard mag jij daarvan balen.

 

Maar je mag ook zelf verantwoordelijkheid nemen en dit als leergeld beschouwen.

 

Accepteren en er van leren lijkt mij in deze case in alle opzichten het beste en meest bruikbare antwoord voor een echte ondernemer.

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik dat revisies er gewoon bij horen in het design vak. Het komt weleens voor dat een klant aangeeft bijvoorbeeld een rood met witte website te willen en dat ik er een blauw met witte website van maak omdat ik vind dat dat beter werkt. Als zo'n klant dan - na het horen van mijn argumenten - toch perse een rood met witte website wil pas ik dat gewoon aan, zonder extra kosten.

 

Als we echter overeenkomen dat ik een rood witte site bouw en de klant besluit later dat hij dat rood/witte toch niet zo mooi vind en liever een blauw/gele site wil reken ik daar soms wel extra kosten voor. Dat is afhankelijk van hoeveel tijd de aanpassing kost, ik heb sinds kort in mijn prijzen namelijk wel rekening gehouden met 2 extra uurtjes voor onverwachte aanpassingen en kleine werkzaamheden die eigenlijk niet zijn inbegrepen in de prijs.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een opdracht gegeven, die is niet naar tevredenheid (of binnen de randvereisten) uitgevoerd en nu vraagt de ontwerper extra geld voor aanpassing.

 

Mijn eerste reactie zou zijn: sorry hoor, maar die aanpassing was onnodig geweest als je beter geluisterd had, dus geen extra betaling. Mijn tweede reactie zou zijn: wacht es effe, waarom werk ik samen met een ontwerper die niet luistert en dan ook nog eens extra geld wil? Mijn derde reactie zou zijn: door naar een volgende ontwerper en leergeld betalen voor mijn eerste verkeerde keuze (105 euro is niet veel).

 

Dat geld is geen gezeur waard. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er zit een verschil tussen niet voldoen aan eisen en niet voldoen aan wensen (verwachtingen). Als het een smaakverschil betreft bereiken jullie gezamenlijk een patstelling als voor een vervolg meerkosten berekend of gevraagd worden. Eén concept is in dat opzicht vaak ook onvoldoende als processtap of fase.

 

Heb je zelf wel eens ontevreden klanten?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hmmm ik doe even een resumé voor mijzelf.

 

- Opdracht 1 ontwerp a 105 euro (plusminus)

- Niet tevreden, aanpassing meerprijs (vind je onterecht en wil je niet)

- Nieuwe topvormgever gevonden

- Was spoedklus, dus herontwerp sowieso onnodig want te laat

- 1 maand later nog steeds bezig met herontwerp die je niet meer wilt

- Het herontwerp voldoet waarschijnlijk wel

 

Wie maakt het herontwerp, de kneus of de topper van de twee vormgevers? En wil je deze nou wel of niet? Want je praat over betalen eerste ontwerp, dus zou er logischerwijs dus een tweede wel nodig zijn??

 

VRAGEN, heel veel vragen.

 

Geeft mij een klein beetje een vermoedde over de initiële communicatie over de wensen t.a.v.ontwerp en de ontstane interpretatie verschillen bij het eindresultaat.

 

Genoeg gewauwel.

105 Euro en dit gezeur!!! Gewoon betalen en lekker verder gaan met die geweldige nieuwe vormgever waar je blijkbaar top mee communiceert.

 

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0
Mijn eerste reactie zou zijn: sorry hoor, maar die aanpassing was onnodig geweest als je beter geluisterd had, dus geen extra betaling. Mijn tweede reactie zou zijn: wacht es effe, waarom werk ik samen met een ontwerper die niet luistert en dan ook nog eens extra geld wil? Mijn derde reactie zou zijn: door naar een volgende ontwerper en leergeld betalen voor mijn eerste verkeerde keuze (105 euro is niet veel).

Aannames omvatten zelden de waarheid. Het is nog maar de vraag of er niet goed is geluisterd. Het manco kan net zo makkelijk veroorzaakt worden door het niet goed onder woorden kunnen brengen van hetgeen je verlangt ... of er niet voor wil betalen.

 

Wie denkt dat je voor 100 euro een goed doordacht en getest ontwerp kunt kopen, moet maar een kijken naar de kosten van enkele bekende logo's.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wie denkt dat je voor 100 euro een goed doordacht en getest ontwerp kunt kopen, moet maar een kijken naar de kosten van enkele bekende logo's.

 

Yepperdeyep!

 

Een ander voorbeeld dat een goed ontwerp of een goede aanpassing daarvan niet duur hoeft te zijn is de restyling van het logo van de gemeente Amsterdam:

 

Nieuwe-logo-Amsterdam_0.jpg

 

De geniale vondst van de harde return na gemeente is de volle € 105,- uiteraard méér dan waard!

 

(en dat deze geniale return de gemeenschap in het echt € 100.000,- kostte, dat is maar bijzaak uiteraard )

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Hoeveel experts hebben hier hun tijd zitten steken in een kwestie van 100 euro? ;-)

 

"Beste ontwerper,

Ik betreur dat we niet tot een bevredigend resultaat konden komen - ik zal er van uitgaan dat we hier beiden debet aan zijn. Ik zal je honorarium tot dusver vergoeden en beschouw de zaak daarmee als afgedaan."

 

Klaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar zou het in principe wel mee klaar moeten zijn inderdaad.

 

Uiteraard heeft een ontwerper plichten als je ergens voor betaald, maar gezien je feitelijk vooraf niet weet wat je precies wilt hebben is dat een inspanningsverplichting.

 

Het kan goed voorkomen dat een ontwerper prima werk levert in technische zin, maar dat het gewoon niet naar je smaak is. Daarvoor moet normaliter gewoon betaald worden, tenzij het compleet broddelwerk is, en aan de inspanningsverplichting niet voldaan is.

 

Beschouw het een beetje als een gerecht bestellen waarmee je niet erg bekend bent in een restaurant: Het kan zijn dat je het niet lekker vind, maar als het goed bereid is heb je geen reden om het goeddeels op te eten en vervolgens niet te willen betalen.

 

Iets als een ontwerp is niet een soort goed dat je kunt retourneren: het is uniek voor jou gemaakt, en niet wederverkoopbaar (zoals pakweg een smartphone die je onbeschadigd terug mag sturen omdat je hem niet mooi vind).

Link naar reactie
  • 0

Wie denkt dat je voor 100 euro een goed doordacht en getest ontwerp kunt kopen, moet maar een kijken naar de kosten van enkele bekende logo's.

 

Yepperdeyep!

 

Een ander voorbeeld dat een goed ontwerp of een goede aanpassing daarvan niet duur hoeft te zijn is de restyling van het logo van de gemeente Amsterdam.

 

De geniale vondst van de harde return na gemeente is de volle € 105,- uiteraard méér dan waard!

 

(en dat deze geniale return de gemeenschap in het echt € 100.000,- kostte, dat is maar bijzaak uiteraard )

 

De weg naar de waarheid kent vele bochten ...

 

http://www.marketingonline.nl/blog/een-vleugje-inhoud-met-een-zweem-van-sensatiezucht#

 

Wat het sensationele verhaal echter niet vertelt, is dat er - tussen het oude en nieuwe logo - vele ontwepen zijn gemaakt met evenzoveel overleg en beoordelingen door de opdrachtgever om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat een restyling van het oude logo de beste oplossing is ... Maar ja, daarmee was het geld al uitgegeven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een gemeentelogo of huisstijl handboek is iets heel anders dan een eenmalige flyer of poster wat ik onder promotiemateriaal zou willen verstaan...

 

...hetzelfde geldt hier waarschijnlijk voor de koppels opdrachtgevers en opdrachtnemers. Deze zijn niet te vergelijken.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maar ja, daarmee was het geld al uitgegeven.

 

Ik zal je het sensationele verhaal achter de restyling van het Higherlevellogo dan maar besparen ;D

 

2402.jpg

(deze is het niet geworden)

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Het kan nooit meer dan 100 euro hebben gekost. 8)

 

... maar vertel verder... Vol verwachting klopt mijn hart.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar ja, daarmee was het geld al uitgegeven.

 

Ik zal je het sensationele verhaal achter de restyling van het Higherlevellogo dan maar besparen ;D

 

2402.jpg

(deze is het niet geworden)

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Het kan nooit meer dan 100 euro hebben gekost. 8)

 

... maar vertel verder... Vol verwachting klopt mijn hart.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Dit lijkt me eerder iets voor een persoonlijk bericht.

 

Ik kan het standpunt van TS wel begrijpen maar ik kan ook begrijpen dat de ontwerper wel degelijk vindt dat hij een "pizza" geleverd heeft alleen is er een misverstand geweest over bepaalde "toppings". Waarbij ik denk gelet op de prijs dat ontwerper bewust kiest voor een laag starttarief om de drempel voor een opdracht te verlagen, en dat aanpassingen gezien worden als meerwerk.

Link naar reactie
  • 1

Tussen smaak en vereisten en interpretatie zit een verschil, ik denk dat het voor een ieder lastig te beoordelen is of je klacht terecht is en in hoeverre je in je recht staat zolang we niet precies weten wat er is geleverd en is afgesproken.

 

In principe is er met een proactieve houding van een ontwerper niks mis, jij huurt deze in om zijn deskundigheid en deze maakt aanpassingen in het promotiemateriaal om deze meer efficient te maken. Het kan zijn dat deze keuzes wellicht de betere zijn geweest, vraag of de ontwerper dit toe wil lichten.

 

Ontwerpen is een organisch proces, goede ideeën / aanpassingen maak je soms gedurende dat proces. Beetje vrijheid als ontwerper is dan wel fijn. Maar als je aanpassingen / beslissingen maakt op eigen houtje dan moet je wel bereid zijn je ontwerp aan te passen zoals opdrachtgever heeft aangegeven in eerste instantie en doe je er verstandig aan dit snel te communiceren.

 

De ene opdrachtgever waardeert een proactieve houding wel, een ander weer niet. Ik maak altijd tevoren duidelijk dat ik graag proactief werk maar uiteraard bereid ben het precies zo uit te voeren zoals opdrachtgever in gedachten heeft. Met goede communicatie voorkom je als vormgever en als opdrachtgever een hoop ellende.

 

Aanpassingen maken aan enkel kleur / tekst is met een paar simpele (muis)klikken gedaan, daar doe moet een ontwerper niet moeilijk over doen, jij zou daarna tevreden zijn? Ik kan me niet voorstellen dat de vormgever alleen daar een issue van maakt tenzij het om meer dan dat gaat.

 

Als het proces inderdaad zo is gelopen dat je een maand niks hoort, een ontwerp onder de neus geschoven krijgt en het daar mee moet doen dan vind ik dat nogal bijzonder en niet handig van de vormgever zelf.

 

Overigens een spoedklus twv 105 euro en dan één maand vind ik geen spoedklus. Dat is maximaal een paar uurtjes werk (één flyer?) dat een vormgever daaraan kan besteden, een spoedklus kan dan toch sneller klaar zijn? Waarom heeft het een maand geduurd?

 

Anderzijds, mochten jullie in die maand vaker contact gehad hebben, de vormgever meerdere keren aanpassingen / wijzigingen gemaakt hebben op jouw verzoek of vraag je om een geheel ander ontwerp of grote aanpassingen dan kan ik me voorstellen dat deze een keer een grens trekt. Voor 105 euro kun je in alle redelijkheid niet te veel verwachten, de tijd die de vormgever daar dan in kan steken is beperkt. In alle redelijkheid kun je niet te veel verwachten.

 

Je klacht zou heel goed terecht kunnen zijn (zolang je tekst en kleuren niet gebruikt om enkel onder het betalen uit te komen), indien je de kaders van tevoren hebt vastgelegd sta je juridisch vast ook sterk als de vormgever echt niet aan eisen voldaan heeft. Maar dan moet je de vormgever wel een kans geven het op te lossen en kleur en tekst aan te passen, aangezien je al met een andere vormgever in zee bent gegaan is dat niet meer mogelijk.

 

Het blijft gissen zolang we geen details weten, maar probeer je ook in te leven in de vormgever, welke voor 105 euro maar beperkte tijd heeft voor een goed ontwerp. (iets met peanuts en monkeys). In plaats van een lang en vervelend proces om heel misschien je recht te halen, beter maar (lesgeld) betalen en verder gaan.

Link naar reactie
  • 1

Samenvattend:

 

Gewoon het geringe bedrag betalen als leergeld en doorgaan met ondernemen.

 

105 euro voor het ontwerpen van promotiemateriaal lijkt mij een schijntje (afhankelijk van de opdracht). Je kunt een afspraak maken over het herzien van het eerste ontwerp tegen een kleine bedrag. Of je betaald de rekening en gaat naar je betere vormgever. Kost allemaal minder energie dan veel gedoe over een slecht ontwerp.

 

Accepteren en er van leren lijkt mij in deze case in alle opzichten het beste en meest bruikbare antwoord voor een echte ondernemer.

 

Je hebt 100 euro uitgegeven en er niks bruikbaars voor teruggekregen - haal je schouders op en ga verder!

 

Mijn derde reactie zou zijn: door naar een volgende ontwerper en leergeld betalen voor mijn eerste verkeerde keuze (105 euro is niet veel).

Dat geld is geen gezeur waard. ;)

 

Genoeg gewauwel.

105 Euro en dit gezeur!!! Gewoon betalen en lekker verder gaan met die geweldige nieuwe vormgever waar je blijkbaar top mee communiceert.

 

Hoeveel experts hebben hier hun tijd zitten steken in een kwestie van 100 euro? ;-)

 

"Beste ontwerper,

Ik betreur dat we niet tot een bevredigend resultaat konden komen - ik zal er van uitgaan dat we hier beiden debet aan zijn. Ik zal je honorarium tot dusver vergoeden en beschouw de zaak daarmee als afgedaan."

 

Klaar.

 

Het blijft gissen zolang we geen details weten, maar probeer je ook in te leven in de vormgever, welke voor 105 euro maar beperkte tijd heeft voor een goed ontwerp. (iets met peanuts en monkeys). In plaats van een lang en vervelend proces om heel misschien je recht te halen, beter maar (lesgeld) betalen en verder gaan.

 

En met ieders welnemen zet ik dit topic hiermee op slot

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.