• 0

Bloggen in het Nederlands of in het Engels?

Beste ondernemers,

 

Ik zit met een dilemma.

 

Ik ben bezig een nieuwe business op te zetten. De doelgroep van deze business is te verdelen in twee groepen. Enerzijds richt ik mij op managers: zij ervaren het probleem dat ik oplos en betalen daar voor. Anderzijds richt ik mij op de medewerkers van de managers: ik verhoog hun kennis en kunde waardoor het probleem van de manager opgelost wordt.

 

Om mijn ervaring en expertise te ventileren ben ik van plan een blog op te zetten. In deze blog komen artikelen te staan die zich richten op het probleem van de manager en artikelen die zich richten op de kennis en kunde van de medewerkers. Ik heb al een aantal onderwerpen verzameld en de verhouding is ongeveer fifty-fifty.

 

Het dilemma waar ik tegenaan loop: schrijf ik de blog in het Nederlands of in het Engels?

 

Het voordeel van een blog in het Nederlands is dat het mijn moedertaal is. Ik kan me daar gemakkelijker in uitdrukken dan in het Engels. Een ander voordeel is dat ik me, voor wat betreft de managers, richt op de Nederlandse markt.

 

Het voordeel van een blog in het Engels is dat het een breder publiek bereikt. Het probleem en de oplossing zijn niet specifiek voor Nederland en met name artikelen over de oplossing zijn internationaal interessant. Ik neem aan dat als gevolg daarvan mijn blog mogelijk hoger in de zoekresultaten terecht zal komen.

 

Een alternatief zou nog kunnen zijn dat ik me in het Nederlands richt op de managers en in het Engels op de medewerkers. Ik ken Nederlandse blogs die dat doen. Heel fraai vind ik het eigenlijk niet.

 

Of moet ik het over een geheel andere boeg gooien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom niet zowel in het Engels als in het Nederlands? Het Engels maak je dan naar je beste kunnen en laat je nakijken door een native copywriter bijvoorbeeld.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien is je primaire doelgroep de Nederlandstalige manager, en daar zou ik me dan eerst op richten.

 

Hoger in de zoekresultaten komen met een Engels verhaal is leuk maar verder zinloos als het geen extra business oplevert. Daarnaast is er weinig zo tenenkrommend, in my honest opinion, als spel- en stijlfouten in een weblog, dus als je er niet zeker van bent dat je Engels goed genoeg is zou ik dat voorlopig even laten liggen.

Link naar reactie
  • 0

Is er kans dat buitenlandse lezers ook jouw klant kunnen worden? Haal je genoeg omzet met alleen Nederlandse klanten? Zullen je Nederlandse potentiele klanten het geen probleem vinden om het in het Engels te lezen? Bedenk hoeveel extra tijd het kost om het ook in Engels te zetten, en hoeveel kans op meer klanten als je het (ook) in het Engels zet.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Peter, als je doelgroep (voornamelijk) Nederlands is zou ik ook in het Nederlands bloggen. Waarschijnlijk zoekt je doelgroep dan ook op Nederlandse zoektermen, en daarop zul je met een Engelstalig blog niet makkelijk scoren.

 

Je zou eventueel een tweede site kunnen opzetten in het Engels. Zo heb ik ook een Engelstalige versie van bobdewebbouwer.com maar daar doe ik momenteel (nog) niets mee.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Schrijf in de moederstaal van jouw doelgroep. Een professionele vertaling kun je altijd nog (laten) maken.

 

Heb je Nederlandstalige en/of buitenlandse concurrenten?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Bij dezen een kleine aanvulling om mijn dilemma wat te verduidelijken.

 

De managers waar ik op doel zijn Nederlandse IT-managers. Zij zullen hun problemen vooral verwoorden in Nederlandse termen. De medewerkers die ik op het oog heb zijn software-ontwikkelaars. Die zullen juist eerder in Engelse termen zoeken.

 

Hoger in de zoekresultaten komen met een Engels verhaal is leuk maar verder zinloos als het geen extra business oplevert.

 

Ik verwacht juist wel extra business te kunnen genereren uit de artikelen gericht op de software-ontwikkelaars. Niet zozeer in het buitenland maar wel doordat de Nederlandse software-ontwikkelaars hun managers zullen vragen mij in te huren.

 

Is er kans dat buitenlandse lezers ook jouw klant kunnen worden?

Nee.

 

Haal je genoeg omzet met alleen Nederlandse klanten?

 

Dat verwacht ik wel.

 

Zullen je Nederlandse potentiele klanten het geen probleem vinden om het in het Engels te lezen?

 

De ontwikkelaars niet, de managers mogelijk wel.

 

Heb je Nederlandstalige en/of buitenlandse concurrenten?

 

Die zijn er zeker. De meeste Nederlandstalige concurrenten richten zich echter op IT-managers in het grootbedrijf op de internationale markt, hun websites zijn dan ook volledig in het Engels. Voor software-ontwikkelaars is op hun sites niet de content te vinden die ik voor ogen heb.

 

 

Link naar reactie
  • 1

- Zij zullen hun problemen vooral verwoorden in Nederlandse termen.

Casus / probleemstelling beschrijven in het Nederlands

 

- software-ontwikkelaars. Die zullen juist eerder in Engelse termen zoeken.

Vakjargon gebruiken bij het oplossingsgerichte gedeelte van je content. En in dit geval is vakjargon veelal Engels.

 

En het mooiste is nog, om het vakjargon te verduidelijken in het Nederlands. Zodat allebei je doelgroepen de complete tekst kunnen begrijpen. Zou toch leuk wezen dat een techneut met jouw tekst direct naar de Manager kan stappen en zeggen "deze snapt het wel".

 

Met vriendelijke groet,

 

Micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

 

Aanname lijkt te zijn dat je site (blog) een consistent en samenhangend beeld geeft van jou en die diensten (expertise) die je aanbiedt.

 

Analyseer je echter de bezoekersstromen die de meest interessante reacties geven, dan kan het best zijn dat opportunisme zwaarder mag meewegen in de opzet van je site. Dan kun je dus best een Nederlandse stroom inbouwen naast een internationaal kanaal, met elk hun eigen informatie-pagina's.

 

De meest interessant bezoekers komen wellicht via Google binnen op voor hen relevante pagina's, niet via de voordeur (homepage). Daar kun je de site op inrichten, zodat je verschillende klikpaden krijgt per doelgroep / taal.

 

Of is dat een vreemde gedachtengang?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemers,

 

Ik zit met een dilemma.

 

Ik ben bezig een nieuwe business op te zetten. De doelgroep van deze business is te verdelen in twee groepen. Enerzijds richt ik mij op managers: zij ervaren het probleem dat ik oplos en betalen daar voor. Anderzijds richt ik mij op de medewerkers van de managers: ik verhoog hun kennis en kunde waardoor het probleem van de manager opgelost wordt.

 

 

Of moet ik het over een geheel andere boeg gooien?

 

Zoals ik het lees, heb je een niche product, iets waar menig manager tegen aan loopt, en jij hebt de oplossing.

 

Wat let je om meteen in contact te treden met managers.

 

Met het schrijven van blogs ben je uren bezig, besteed je avonden tijd, dan moet het nog worden opgepikt door managers, treden ze na 1 blog al met je in contact, of overtuig je ze pas na 10 blogs.

 

Hoeveel managers heb je nodig om je nieuwe business te laten bloeien, winstgevend te maken, wat zou een telefoontje opleveren naar een manager.

 

Mijn idee. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat let je om meteen in contact te treden met managers.

Fundamenteel verschil: de halve wereld afbellen met een boodschap waar 99,9% niet op zit te wachten of vindbaar zijn voor die 0,1% die net op zoek is naar jouw aanbod.

 

Dat is inbound marketing. Niet jagen maar lokken. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat let je om meteen in contact te treden met managers.

Fundamenteel verschil: de halve wereld afbellen met een boodschap waar 99,9% niet op zit te wachten of vindbaar zijn voor die 0,1% die net op zoek is naar jouw aanbod.

 

Dat is inbound marketing. Niet jagen maar lokken. ;)

 

 

De spijker op zijn kop! Dat is inderdaad mijn idee achter de blog.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is inbound marketing. Niet jagen maar lokken. ;)

 

 

Dan even verdergaand op inbound marketing, is blog dan het enigste middel of zijn er meer, of combinaties van jagen en lokken.

 

Voorts nog de inhoud van de blog, zijn er methodes hoe je kunt meten, of een blog interessant geschreven is voor je doelgroep.

 

Hoe ontdek je of je met het taalgebruik op de juiste weg zit?

 

Link naar reactie
  • 1

@rick /RiVe

 

Blog is zeker niet het enige, of soms juist niet het gewenste instrument binnen inbound marketing (klote term ook trouwens). Maar wel een waar een ieder mee dood gegooid wordt om te gaan doen en wat relatief goedkoop en simpel is op te zetten. Iedereen kan namelijk vertellen over zijn werk of expertise op een verjaardag (tenzij je voor de NSA werkt), dan kan je dat ook online doen. En veelal werkt het ook, soms enkel qua lichte verbetering organische zoekresultaten in google.

 

Maar het is vrij simpel, denk ik uit te leggen (mocht je dat willen).

 

Traditioneel is zenden / indringen zonder exacte kennis van de wens en dus eigenlijk met hagel schieten. Koud bellen, adverteren, vakbladen, vakbeurzen, nieuwsbrieven, direct mail. Kortom initiatief vanuit de verkopende partij en dan maar hopen (tot een zekere hoogte) dat wat jij aanbiedt op dat moment ook hetgeen is waar je "klant" op zit te wachten.

 

Inbound marketing is gekomen met nieuwe online mogelijkheden (laatste 7 jaar). Zoals: social media, zoekmachine optimalisatie, chat, vernieuwde klant informatie beheer systemen, koppelingen on -en offline systemen en het meten van bezoekers data (waar komen ze binnen en waar klikken ze op). En dat laatste kan je tot in de enge details verfijnen.

 

En binnen deze middelen ga je er voor zorgen dat wanneer jouw doelgroep, op het moment dat zij het nodig hebben, jouw oplossing tegenkomen op het kanaal waarop zij zoeken.

 

De tijd van ego/bluf verkoop is voorbij:

Niet blind je piemel ergens in steken, maar ervoor zorgen dat er om die piemel wordt gevraagd. Dus geen

taferelen meer.

 

VB Klant van mij doet in koetsen verhuur bruiloften. Is logisch dat hij scoort via google en Facebook, maar niks te zoeken heeft op LinkedIn. Vooral Facebook, want vrouwen, mindere mate mannen (of LGBT mensen) die willen trouwen, hebben vaak in hun netwerk mensen in dezelfde doelgroep. Nu alleen die boer(en dat is het zeker) zien te overtuigen van gebruik instagram....

 

Stel je voor: Jij hebt een geweldige nieuwe meterkast oplossing (jouw vakgebied), dan kan je daarmee op een kostbare beurs gaan staan, nieuwsbrief versturen of een mailing doen en etc. Of je kan zorgen dat je optimaal vindbaar bent met die nieuwe meterkast, met alle goede zoekwoorden op de juiste kanalen zodat mensen uit zichzelf jou(kunnen) vinden.

 

Traditioneel zegt, ja dat is achterover leunen, JE MOET DE WEG OP, met je koffer en je elleboogpatches. Nieuw zegt, verkoop is keihard werken vanachter je computer en voorbereiden. En die dure auto pak je pas als je weet dat je gewenst bent en aankomt met de juiste oplossing voor dat moment.

 

Je weet, ik ben heel erg sceptisch tegen al die SEO goeroes. Maar ik ben wel van mening dat de tijd van jagen voorbij is, om antwoord te geven op je eerste vraag.

 

Tweede vraag:

Dit kun je zeker meten. Google analytics is er een, maar meeste social media kanalen geven ook hele goede statistieken.

 

Derde vraag:

Eigen kennis van je doelgroep door ervaring i.c.m. antwoord op de tweede vraag.

 

Maar wat ik altijd grappig vind is de schroom om het te vragen bij je eigen klanten. De mensen voor wie je eerder hebt gewerkt zijn waarschijnlijk heel welwillend (als je goed werk hebt geleverd, juist niet, is ook leerzaam) om je te vertellen wat hun interesses zijn, waar ze over zouden willen horen, waar ze zoeken naar dingen, wat hun tegenviel etc. Klein marktonderzoek voor extra kennis waar je staat en waar je naar toe wilt hoeft helemaal niet zo zwaar te zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

Micha

 

PS Plop Rick

PS2 Sorry voor het misschien wat off topic gehalte

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.