• 0

Mag je BTW altijd verleggen?

Ik doe al jaren zaken met een leverancier wiens werkzaamheden 95% van mijn kosten uitmaken. Mijn vraag is: in een aantal gevallen moet je de BTW verleggen maar ik vraag mij af of jezelf mag bepalen of je de BTW mag verleggen.

 

Situatie:

 

[*]Leverancier is NL BV (BTW plichtig)

[*]Afnemer is NL BV (BTW plichtig)

 

Mag je in bovenstaande situatie ervoor kiezen om de BTW te verleggen vanuit de leverancier naar de afnemer.

 

Vanzelfsprekend wordt dit correct aangegeven op de factuur en zijn alle relevante gegevens (KVK nummer, BTW nummer, vestigingsadres van zowel leverancier als afnemer) op de factuur opgenomen. Tevens wordt de BTW verlegging correct verwerkt in de BTW aangifte.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Voor het wel of niet toepassen van de verleggingsregeling kun je hier kijken:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/wanneer_btw_verleggen/

 

Daar staat ook dat indien je BTW NIET hebt verlegd en dit wel had moeten doen dat jij die BTW wel af moet dragen maar dat de ontvanger van de factuur de BTW niet terug kan vragen.

 

Dus in gevallen dat je de BTW moet verleggen, dien je dat eigenlijk ook te doen.

(er is dus eigenlijk geen keuze om dat dan niet te doen zonder nadelig te zijn voor de afnemer)

 

Uiteraard mag je in alle andere gevallen de BTW niet verleggen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.