• 0

Uren registreren bij leren nieuwe taal?

Goedemiddag,

 

Ik kon niet zo snel vinden of deze vraag al behandeld is.

Tevens weet ik niet of deze vraag hier wel heel juist staat maar een aantal draadjes over urenregistratie kwam ik hier tegen.

 

Mocht deze vraag ergens anders beter staan dan zie ik hem wel verplaatst worden.

 

Zo nu mijn vraag.

 

Ik sta een aantal keren per jaar in Duitsland op een beurs.

Deze beurzen worden altijd goed bezocht en natuurlijk voor 80 tot 90% door Duits sprekenden.

 

Een aantal van de Duitse doelgroep kent Engels, een groot deel slecht, en de overigen helemaal niet.

Er ontstaat dus nog wel eens een taal kloof waardoor de verkoop bemoeilijkt word.

 

Ik heb nog niet het idee dat ik daardoor verkopen ben mis gelopen (ook niet omdat mijn business partner waar ik altijd samen mee sta vloeiend Duits spreek en mij altijd kan helpen 'redden') maar het zou voor de Duitse koper en voor mij het wel een stuk gemakkelijker maken als we elkaar goed kunnen verstaan.

 

Dan kan ik ook zelf beter de producten aanbieden wat uiteindelijk de verkopen hopelijk weer zal verhogen.

 

Maar mijn vraag is of ik de tijd die ik steek in het mij machtig maken van de Duitse taal deze op mag voeren in de uren registratie.

 

Hoor graag jullie mening hierover.

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om welke "uren registratie" gaat het dan?

 

Als het gaat om het urencriterium voor de belastingdienst dan geldt daarvoor hetzelfde.

Indien je kunt aantonen dat de opleiding/cursus die je volgt bijdraagt aan je ondernemerschap en je hier in jouw bedrijf dus profijt van zult hebben, kun je deze uren gewoon meetellen.

 

Link naar reactie
  • 0

'Aantonen' is een ruim begrip.

 

Ik kan aantonen dat ik op beurzen in Duitsland sta en om meer verkoop te creëren Duits heb geleerd.

Tevens kan ik die mogelijkheid ook gebruiken om de website in Duits te vertalen ipv iemand daarvoor de opdracht te geven.....

 

Vakbladen lezen telt ook mee, maar hoe toon ik dat aan als ik een vraag krijg over die uren in mijn urencriterium?!?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, "aantonen" is inderdaad een ruim begrip.

 

Maar als jij bij houdt welke Duitse klanten je hebt en wat de omzet daarvan is, wanneer je op Duitse beurzen hebt gestaan en welke vakbladen jij leest in het Duits om op jouw gebied bij te blijven, kom je met dat "aantonen" al een heel eind. (Misschien kun je zelf nog meer dingen verzinnen zoals wat vaker persoonlijk contact met die Duitse klanten)

 

En inderdaad, dat lezen van die (b.v. ook Duitse) vakbladen zelf mag je ook mee tellen :D En de Belastingdienst heeft er niets mee te maken dat jij misschien wat langzamer leest dan een ander ;)

 

Kijk, als je er ook een Franse cursus bij gaat doen terwijl je niets te zoeken hebt in Frankrijk, dan is dat "aantonen" wat moeilijker :D

 

Het voordeel is dat de Belastingdienst niet mag beoordelen of die uren nu wel of niet verstandig zijn voor de zaak. Ook niet of ze productief of improductief zijn en dat jij er misschien langer over doet dan een ander. Zolang jij duidelijk kan maken dat ze in belang van de zaak zijn, tellen ze mee. En Duits spreken in een Duits afzetgebied lijkt mij wel van belang.

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang jij duidelijk kan maken dat ze in belang van de zaak zijn, tellen ze mee.

 

Dat denk ik eerlijk gezegd niet.

 

Je kan het vergelijken met een uitspraak (HR 28 november 2003, nr. 37.810, ECLI:NL:HR:2003:AN9069 voor de liefhebbers...) waarin bepaald is dat er geen sprake is van 'bedrijfskosten' als het gaat om scholing die tot een "duurzame verbetering van de persoonlijke uitrusting" strekt (en een taal onder de knie krijgen lijkt mij behoorlijk persoonlijk).

 

Dat ging weliswaar om kosten (niet uren), maar hetzelfde zal hier ook gelden lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Je kan het vergelijken met een uitspraak (HR 28 november 2003, nr. 37.810, ECLI:NL:HR:2003:AN9069 voor de liefhebbers...) waarin bepaald is dat er geen sprake is van 'bedrijfskosten' als het gaat om scholing die tot een "duurzame verbetering van de persoonlijke uitrusting" strekt (en een taal onder de knie krijgen lijkt mij behoorlijk persoonlijk).

Dan mag je mij vertellen welke scholing/cursus NIET valt onder "duurzame verbetering van de persoonlijke uitrusting" :D

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal dan plechtig beloven dat na staking van de onderneming ik direct al het Duits wat ik bijgeleerd heb direct weer te vergeten ;D ;D

 

Is ook weer een lastige, wat valt onder 'duurzame verbetering van de persoonlijke uitrusting' ???

 

Ik vlieg veel met mijn demomodel, wat brandstof kost (en dat is het enige wat ik in rekening breng, de reistijd en de vluchten zelf registreer ik niet, mmmhhh, misschien toch maar wel doen ::) ).

 

Hierdoor word ik beter en kan ik mijn klanten meer laten zien en vertellen hierover.

Ik ontwikkel mezelf op deze manier naar een hoger niveau.

 

Daar word ik persoonlijk beter van op meerdere vlakken, valt dat onder 'duurzame verbetering van de persoonlijke uitrusting'?!?!?

Link naar reactie
  • 0

Tja, maar doortrekkend kan ik dat dan ook voor mezelf stellen.

 

Nooit 1 les Duits gehad, maar nu als ondernemer zijnde beperkt mij dit in zekere mate en wil ik dus wel Duits leren voor de onderneming. Anders zou ik het niet doen.

 

Je zou dan ook kunnen stellen dat een ICTèr ook die bepaalde computertaal niet kan opvoeren als kosten/uren. Maar ook hij doet het voor zijn onderneming.

 

En uiteindelijk is het toch allemaal 'duurzame verbetering van de persoonlijke uitrusting', of doen we allemaal zonder 1 euro over te houden 8)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou dan ook kunnen stellen dat een ICTèr ook die bepaalde computertaal niet kan opvoeren als kosten/uren. Maar ook hij doet het voor zijn onderneming.

 

Voor mij mag je uiteraard alles zo krom of recht lullen als je wil, gaat mij niets aan verder.

 

Maar binnen de fiscaliteit wordt er (o.a.) onderscheid gemaakt tussen 'zakelijk' en 'persoonlijk'.

Het is eerlijk gezegd volkomen duidelijk dat dingen als basisschool/middelbare school, gewoon rijbewijs, paspoort, een bed, de kapper, het ziekenhuis enz, enz persoonlijk is.

 

Je kan dus niet een cursus aardrijkskunde als zakelijk bestempelen zodat je beter op Schiphol de juiste vlucht kan vinden omdat je soms op zakenreis gaat.

Maar nogmaals: jij mag het voor mij gerust doen hoor.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook dit even doorlezen

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zaken/tellen-uren-besteed-aan-opleiding-mee-voor-het-urencriterium--379547

 

Daar wordt ook gezegd dat alleen uren tellen voor de opleiding die je volgt om je onderneming op het huidige niveau voort te zetten. Daar zou in dit geval dan weer getwijfeld aan kunnen worden.

 

Je kunt het natuurlijk aan een inspecteur voorleggen.

 

Ik zou in ieder geval in de gaten houden dat deze uren alleen er niet voor zorgen dat je over de grens gaat. Tel er dan een paar uurtjes "bijhouden vakliteratuur" bij op (liefst in het Duits wat je nog niet machtig bent :) )

Link naar reactie
  • 0
Duits heb geleerd
met bijbehorende registratie dan. Ik zou ook even naar de inkoopzijde kijken. Zowel van jouw zakelijke inkoop als van zoiets als een (conversatie)cursus 'zaken-Duits'.

 

Dit lijkt mij een goede zakelijke en persoonlijke investering.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.