• 0

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek bij MKB-winstvrijstelling

Uit mijn aangifte inkomstenbelasting blijkt dat bij de berekening van de MKB-winstvrijstelling eerst de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van de winst wordt afgetrokken.

 

Op de website van de belastingdienst (en elders) wordt alleen gesproken over het eerst in mindering brengen van de ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid, aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, meewerkaftrek en stakingsaftrek).

 

Navraag via Twitter bij de belastingdienst gaf als reactie "In Art. 3.41 staat de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, deze komt eerder in de wet voor dan de MKB-winstvrijstelling (Art. 3.79a). Hieruit concluderen we dat de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek voor de MKB-winstvrijstelling wordt toegepast."

 

Is een dergelijke conclusie terecht? Het klinkt namelijk niet echt 'wetenschappelijk'.

 

1c.thumb.png.97fa83e44dbdc6876d2bc50a7f4b7ab8.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

@exhaeller Waarop baseert u uw uitspraak?

Ja, dat bleek uit de aangifte en de reactie op Twitter. Maar ik vind het vreemd dat dit op de website (waar de andere minderingen wel worden genoemd) niet staat vermeld. Er van uit gaan dat de aangifte altijd klopt, levert inderdaad weinig vragen op. Ik vond het "hieruit concluderen we" niet veel vertrouwen wekken.

 

Link naar reactie
  • 0

@exhaeller. Dit had ik vanzelfsprekend al gelezen. Maar hier staat niet vermeld dat de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek vóór de MKB-winstvrijstelling gaat. Volgens de belastingdienst valt dit dus te concluderen uit het feit dat het een eerdere paragraaf betreft. En ik vraag me dus af of de volgorde van paragrafen ook de berekeningsvolgorde bepaald.

 

In Artikel 3.79a. MKB-winstvrijstelling staat:

De MKB-winstvrijstelling bedraagt 14% van het gezamenlijke bedrag van de winst die de belastingplichtige als ondernemer geniet uit een of meer ondernemingen (paragraaf 3.2.2) nadat dit bedrag is verminderd met de ondernemersaftrek (paragraaf 3.2.4).

 

De enige conclusie die ik kan trekken is dat de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek wordt gezien als een voordeel dat, onder welke naam en in welke vorm ook, wordt verkregen uit de onderneming. Maar nogmaals, ik vind dit niet duidelijk verwoord.

Link naar reactie
  • 0

De MKB-winstvrijstelling is ook een vrijstelling voor u als ondernemer en kan over de (netto-)winst van meerdere ondernemingen gaan.

 

De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is een aftrek die per onderneming apart bekeken wordt (dus van de bruto-winst).

 

Dus sowieso gaat de KIA dan voor de MKB-winstvrijstelling.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat Rik99 het heel goed uitgelegd heeft, maar toch wil ik dit kwijt:

 

Inderdaad is de ondernemersaftrek (en de MKB-vrijstelling!) voor de ondernemer.

En de ondernemer kan allerlei ondernemingen hebben.

En die kunnen allemaal gebruik maken van investeringsregelingen.

 

En uiteraard is dit allemaal terug te vinden in de wet.

Maar waarom zou je daar nou in vredesnaam mee bezig zijn?

 

Het lijkt mij weinig met ondernemen te maken hebben, eerder een soort 'rebellie' of zoiets.

 

Link naar reactie
  • 0

@Rik99 en Joost, bedankt voor jullie inhoudelijke reactie. Maakt het voor mij wat duidelijker.

 

@exhaeller, het is volgens mij aan een ieder om te bepalen waar hij/zij "mee bezig" is en niet aan u om daar een oordeel over te vellen. Het runnen van een onderneming is voor mij ook het voeren van de administratie. Daarbij vind ik het belangrijk om te weten en begrijpen waarom ik bepaalde zaken moet doen. Dat is mijn motivatie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.