• 0

Btw over goederen uit Eu land

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

TS stelt niet BTW plichtig te zijn , maar is er dan ook geen BTW nummer aan de Duitse leverancier verstrekt?

Is de BTW niet door de transporteur aan de grens betaalt?

 

In dit wat ouder artikel staat een waarschuwing om hier toch voorzichtig mee om te gaan.

 

Import Apparatuur

 

Zie ook wat de Belastingdienst ervan zegt;

 

Belastingdienst

 

Waarschijnlijk (overschrijding drempelbedrag) is dat hier wel ("aan de grens") BTW betaalt moet worden omdat geen voorbelasting kan worden afgetrokken.

Ik zou de leverancier wel even vragen welk percentage hier van toepassing is.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

TS stelt niet BTW plichtig te zijn , maar is er dan ook geen BTW nummer aan de Duitse leverancier verstrekt?

Je ontvangt een BTW-nummer als je BTW-plichtig bent. Dan is het zo dat als je "niet BTW-plichtig" bent ook geen BTW-nummer hebt.

 

Dus de Duitse leverancier zal dan gewoon Duits BTW op de factuur (moeten) zetten. (Tenzij deze leverancier boven een drempel voor Nederland uitkomt waarna hij Nederlandse BTW moet rekenen)

 

Of je bij grensovergang/import nog een naheffing krijgt weet ik niet maar de BTW wordt verder niet opgegeven aan de belastingdienst (kan n.l. niet zonder BTW-nummer) dus een naheffing n.a.v. de BTW-aangifte kan dan ook niet gebeuren.

 

Edit: Ok, die tweede link die Easy does it geeft zou het duidelijkste moeten zijn.

 

Je betaald tot 10.000 import gewoon de buitenlandse BTW. Daarboven moet je een BTW-nummer aanvragen (ook als je niet BTW-plichtig bent) en gaat het vanaf dat moment om intracommunautaire verwervingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Het is natuurlijk vreemd dat de leverancier geen BTW op de nota zet.

Blijkbaar voldoet hij niet aan de BTW factuur eisen voor een intracommunautaire levering. (opm.*).

Of hij doet het wel en TS vermeld niet alle termen en gegevens in de vraag geheel juist en volledig.

Vandaar een vraagje.

Verder nog twee citaten uit de link, die kennelijk niet (geheel) is gelezen waardoor weer een andere situatie kan ontstaan.

Zoals vermeld kan dan ook een BTW vrijgestelde, juist door deze import, een BTW nummer moeten aanvragen.

Verder kan natuurlijk bij een (schaarse :)) boeken controle een en ander aan het licht komen als het een vaak voorkomende transactie is.

De leverancier moet BTW berekenen maar Nederlandse of Duitse ?

Die vraag kan niet beantwoord worden met de gegevens uit de vraag. (opm**)

 

Mocht TS nog vragen hebben dan zien we die natuurlijk graag tegemoet.

 

Vriendelijke groet,

 

citaten uit de (bovenstaande) link;

U (opm. zie***) gaat btw-aangifte doen

Zodra uw aankopen over het drempelbedrag (opm. € 10.000) heen gaan, moet u Nederlandse btw betalen. Vraag bij ons om een btw-identificatienummer. Dat nummer geeft u aan uw leverancier. U ontvangt dan een factuur met 0% btw. U doet in ieder geval tot en met het einde van het volgende jaar btw-aangifte.

 

Drempelbedrag voor leveranciers

Uw leverancier brengt normaal gesproken buitenlandse btw in rekening.

Hij moet Nederlandse btw in rekening brengen als hij voor meer dan € 100.000 goederen levert aan in Nederland wonende of gevestigde: (opm.**)

• particulieren

ondernemers die geen btw-aangifte doen (opm. ***)

• rechtspersonen die geen ondernemer zijn

Deze regeling staat ook wel bekend als de regeling voor afstandsverkopen.

 

citaat uit (onderstaande) link;

Als u goederen exporteert naar EU-landen en het gaat om een intracommunautaire levering, dan moet uw factuur aan extra eisen voldoen:

• Op uw facturen aan klanten die btw-aangifte doen in andere EU-landen moeten de btw-identificatienummers van u én uw klant staan. Vraag het btw-identificatienummer aan uw klant. Controleer het btw-identificatienummer altijd. (opm.*)

• U factureert met 0% btw. Daarom moet op uw factuur een aanduiding staan waaruit blijkt dat het een intracommunautaire levering is. Vermeld op de factuur in elke gewenste taal:

o 'tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68' of

o 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112'

 

 

Bd Factuureisen EU

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Nou, volgens mij (maar ik kan mij natuurlijk vergissen, want echt uitvoerig is de vraagstelling - zoals zo vaak - niet) wil de vraagsteller gewoon weten wat er gebeurt wanneer hij iets uit Duitsland bestelt, gezien hij geen BTW nummer heeft.

 

En dan krijgt hij gewoon een factuur met Duitse BTW (mogelijkerwijze eentje met Nederlandse BTW, dat is niet helemaal uitgesloten als de leverancier BTW hier afdraagt).

 

Dus mij leek dit een nogal simpel gevalletje - dat overigens intussen behoorlijk ingewikkeld gemaakt is (terecht of onterecht, dat weten wij niet).

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk

 

Welke informatie heb je de Duitse leverancier gegeven? Heb je hen jouw NL BTW-nummer gegeven? Want die heb je wel, alleen kent die de status vrijgesteld.

 

Als de Duitse leverancier vervolgens de BTW naar jou verlegt (jouw BTW-nummer moet dan op hun factuur staan) dan lijkt het alsof je zonder BTW inkoopt.

 

Kun je dit verhelderen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

(Verkort en aangepast aan vraag!;

Vraagsteller wil weten wat er gebeurt wanneer hij iets uit Duitsland bestelt wanneer hij niet "BTW plichtig" is .

 

Hallo,

 

Ja inderdaad dat is mogelijk maar in de eerste link stond dat als.. (zie boven de voorwaarden).

De importeur toch het risico loopt dat als er Duitse BTW op de nota staat

alsnog door de Nederlands fiscus nageheven kan worden wegens intracommunautaire verwerving.

Dat is natuurlijk iets wat we willen voorkomen.

Ik neem een gedeeltelijk citaat op omdat de link blijkbaar niet vlekkeloos werkt.

 

Verder is het moeilijk uit te maken of het een legitieme vraag is of

dat er weer een "s(ch)limme" Holländer denkt het wiel te hebben uitgevonden bij de aanschaf van zijn privé keuken. :).

 

De opmerking ik ben niet BTW plichtig riep bij mij vragen op want je kan vrijgesteld zijn van het doen van aangifte en/of

vrijgestelde prestaties verrichten maar men is nooit vrijgesteld van het juist toepassen van de wet- en regelgeving omtrent BTW of Omzetbelasting en het al dan niet een BTW nummer hebben.

Dank aan Joost voor zijn uitstekende vraag op dit punt.

 

Omtrent de eenvoud van EU regelgeving kan ik niet veel toevoegen :).

 

Vriendelijke groet,

 

 

Citaat eerste link (2008);

Geef ik toch mijn btw-nummer niet?

Het niet afgeven van uw btw-nummer is geen oplossing!

Op basis van de wet is namelijk sprake van een intracommunautaire levering.

Als de leverancier van u geen btw-nummer krijgt, dan zal hij met buitenlandse btw factureren.

Vervolgens kan de Nederlandse Belastingdienst zich op het standpunt stellen dat sprake is

van een intracommunautaire verwerving en zal zij bovendien de Nederlandse btw bij u naheffen.

Dit betekent dat u de btw twee keer btw betaalt (ervan uitgaande dat u de btw niet in aftrek kunt brengen).

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

"Is de Btw niet door de transporteur aan de grens betaalt?"

 

Denk dat we die vraag wel met nee kunnen beantwoorden......

 

Maar ik lees dat TS fysiotherapeut is, ondanks de gebrekkige vraagstelling lijkt het erop dat hij vrijgestelde diensten levert en geen BTW aangifte doet. Bij een aankoop uit Duitsland betaalt hij in beginsel Duitse Btw tenzij hij boven de drempel uitkomt, daarna is het een intracommunautaire levering, moet hij aangifte doen (en dus een NL Btw nummer hebben) en zelf de Btw uitrekenen en afdragen. Maar, gezien zijn reactie koopt hij in Duitsland blijkbaar al goederen zonder Btw, enige verduidelijking op dit punt zou wel handig zijn.....

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Bert,

 

In onderstaand artikel (Taxence; Intracommunautaire verwerving van goederen)

staat;

 

"Afwijkende regeling;

Er bestaat een afwijkende regeling voor landbouwers, ondernemers zonder aftrekrecht en

rechtspersonen die geen btw-ondernemer zijn. Voor zover deze afnemers in een kalenderjaar niet

meer dan € 10.000 (bedrag in Nederland) hoeven te vergoeden voor hun verwervingen van goederen

uit andere EU-lidstaten, is in beginsel geen sprake van een ICV. Een aanvullende voorwaarde is dat

de afnemer in het voorgaande kalenderjaar hoogstens € 10.000 aan goederen uit andere EU-staten

heeft afgenomen.

Eventueel kan de afnemer ervoor kiezen om niet onder de afwijkende regeling te vallen."

 

Dus als in dit geval TS zijn BTW nummer heeft gegeven aan de Duitse leverancier of stilzwijgend instemt door een ICV factuur te accepteren heeft hij er dan voor gekozen om niet onder de afwijkende regeling te vallen en moet hij dan dus gewoon aangifte doen van ICV?

 

Want in de link van PWC staat;

"Het Europese Hof herhaalt dat een belastingplichtige niet de meest gunstige regels uit de

Nederlandse btw-wet en de Europese btw-richtlijn door elkaar mag gebruiken. Een belastingplichtige

moet ofwel in zijn geheel de nationale bepalingen toepassen voor heffing en aftrek, ofwel zich

beroepen op de Europese regelgeving."

 

Dat lijkt me hier wel het geval als je een BTW nul factuur ontvangt door het afgeven van het BTW nummer (ICV) of stilzwijgend toestemt met de leverancier die van een ICV uitgaat en je dan beroept op de (NL) drempel voor aangifte ICV.

(Even gemakshalve ervan uitgaande dat het wel BTW belaste goederen zijn.)

 

 

 

Vriendelijke groet,

 

Artikel drempel

PWC

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.