• 0

Eenmanszaak overnemen van mijn moeder

 

 

Goedemorgen, wie zou mij op weg kunnen helpen met het volgende. Mijn moeder heeft een eenmanszaak. Door ziekte is ze genoodzaakt om te stoppen met werken. Ik ondersteunde haar al een poosje in de onderneming. Maar gezien haar situatie ben ik bijna fulltime aan het werk. Nu wil mij moeder het bedrijf aan mij overdragen zonder dat ik daar een koopbedrag voor hoeft te betalen. Ik heb gelezen over geruisloze overdracht, maar ik denk niet dat dit van toepassing is omdat ik het bedrijf niet ga kopen. Hoe kan ik het bedrijf toch voortzetten op de meest gunstige wijze voor ons allebei? Ik ben benieuwd wie mee wil denken en mij van advies kan voorzien. Alvast bedankt.

 

Groet Anna

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ondersteunde haar al een poosje in de onderneming. Maar gezien haar situatie ben ik bijna fulltime aan het werk.

Hoelang is een geruime tijd, en in welke hoedanigheid (mede-ondernemer, werknemer of als meewerkende kind zonder vergoeding)?

 

Artikel 3.63. van de Wet Inkomstenbelasting 2001 maakt het mogelijk dat de onderneming geruisloos doorgeschoven kan worden aan een persoon die minimaal 36 maanden vóór de overdracht in een samenwerkingsverband als ondernemer winst heeft genoten uit de over te dragen onderneming.

Ook bestaat de mogelijkheid om de onderneming geruisloos over te dragen aan een werknemer die voorafgaande aan het tijdstip van overdracht minimaal 36 maanden in de onderneming werkzaam is geweest.

 

Als het voorgaande niet aan de orde is, dan is het verstandig om de eenmanszaak om te zetten naar een VOF en deze na 36 maanden de VOF weer om te zetten naar een eenmanszaak.

 

Een andere mogelijkheid is om middels payroll in dienst te nemen voor de minimale 36 maanden. Deze dienstbetrekking hoeft niet op fulltime-basis te zijn. Van belang is dat u de 36-maanden-termijn aaneengesloten doorloopt.

 

Met alle respect voor de situatie ... U moet er wel goed over nadenken of u het bedrijf van uw moeder daadwerkelijk wil gaan overnemen. Ondernemen moet vooral een lust zijn en geen last.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nedzhibe, bedankt voor de reactie. Ik werk nu bijna anderhalf jaar samen met haar, als een vrijwilliger zonder loon. Ik krijg wel af en toe een vergoeding van haar. Uit wat ik heb nagezocht moet op het moment dat de eenmanszaak wordt omgezet in een VOF, mijn moeder direct belasting afdragen omdat het wordt gezien als het stoppen van de onderneming. Heb ik dit goed begrepen? Het is de bedoeling om de onderneming voort te zetten zodat ik ook alle klanten kan houden.

Link naar reactie
  • 0
Uit wat ik heb nagezocht moet op het moment dat de eenmanszaak wordt omgezet in een VOF, mijn moeder direct belasting afdragen omdat het wordt gezien als het stoppen van de onderneming.
In fiscale zijn wordt de eenmanszaak niet gestaakt maar overgedragen aan de VOF, waarbij de IB-ondernemer van de eenmanszaak dezelfde IB-ondernemer blijft, maar dan in de VOF. Er is ook geen stakingswinst want bij het geruisloos doorschuiven wordt de eenmanszaak, met behoudt van de fiscale boekwaarde, in z'n geheel overgedragen aan de VOF.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie Nedzhibe, afgezien van één puntje:

 

Een andere mogelijkheid is om middels payroll in dienst te nemen voor de minimale 36 maanden. Deze dienstbetrekking hoeft niet op fulltime-basis te zijn. Van belang is dat u de 36-maanden-termijn aaneengesloten doorloopt.

Bij payrolling is er meestal geen sprake van een dienstbetrekking met het bedrijf waar je werkzaam bent, je hebt namelijk een arbeidscontract met het payrollbedrijf. Als je als werknemer het bedrijf wilt overnemen dan zul je echt bij dit bedrijf in dienst moeten treden.

Wilt u als zelfstandige aan de slag maar wordt u gehinderd door een relatiebeding of concurrentiebeding? Kijk voor deskundig juridisch advies op www.mijnconcurrentiebeding.nl

Link naar reactie
  • 0

Wacht even want zo eenvoudig is het niet. Als de eenmanszaak ingebracht wordt in de VOF is er nog steeds sprake van staking van de eenmanszaak. Je zult in de VOF akte een voorbehoud moeten maken op stille reserves in de eenmanszaak t.a.v. moeder om te voorkomen dat er afgerekend moet worden bij de staking van de eenmanszaak.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat zou je precies willen overnemen? Wij kennen de branche en onderneming immers niet. Wat is het afhaakrisico van beoogde klanten? En wat is er fiscaal op tegen om zelf een eenmanszaak te starten? Je werkt nu zonder inkomen en verzekering en zonder ondernemersfaciliteiten... Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Update, please aangezien je ook/wel een ander topic opent...

 

...dat lijkt mij wel zo netjes naar reageerders (Cosara, Simon, Joost en Robbert).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.