• 0

Zakelijk deel financieren met een particuliere hypotheek.

Mijn vrouw en ik (gehuwd in gemeenschap van goederen en tenaamstelling bedrijf op naam van mijn vrouw) hebben een agrarisch object in 2010 gekocht. Destijds is de splitsing o.b.v. de waarde bepaald; 60% privé en 40 % zakelijk. De financiering is ook deze manier gespitst. Nu hebben wij de mogelijkheid om de zakelijke financiering over te sluiten naar een particuliere hypotheek. Dit scheelt behoorlijke in rentelasten. Mijn vraag is of de rentelasten van deze nieuwe hypotheek nog zakelijk zijn af te trekken. Naar mijn idee wel omdat duidelijk is aangegeven hoe er gesplitst is. Ik hoop dat jullie mij van antwoord kunnen voorzien.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

We kunnen dus gewoon blijven afschrijven tot 50% van de WOZ en de rentekosten van de nieuwe hypotheek zakelijk aftrekken?

 

Dat is natuurlijk afhankelijk van feiten en omstandigheden.

Maar nogmaals: het maakt niet uit hoe de geldverstrekker dit noemt, "zakelijk" of "particulier".

 

Link naar reactie
  • 0

Ik maak zelf inmiddels 10 jaar gebruik van combinatie wonen / werken (bedrijfswoning) en heb altijd volledige particuliere hypotheek gehad (lagere rente en binnen 30 ipv 20 jaar aflossen). Belangrijkste is dat je het in goede verhouding verdeelt (hoeveel % zakelijk en hoeveel % prive) zoals jij al doet.

De rentekosten kan je dus zeker aftrekken, tot hoever je kan aflossen weet ik niet, ik volg wat dat betreft advies van mijn fiscalist. Als je het verkoopt moet je, van wat ik begreep, namelijk ook weer inkomstenbelasting betalen over je 'winst' bij zakelijke gedeelte maar heb je ook weer andere optie, gelukkig hebben we voor dat soort dingen de fiscalist. ;)

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1441

ik zou het zeker ook even vooraf met je boekhouder of fiscalist bespreken voor je oversluit.

 

lagere rente = lagere kosten. privé is dat vrijwel altijd prettig.

de nieuwe privé hyptoheken worden tegenwoordig afgestemd op de renteaftrek regels voor de inkomstenbelasting en voor prive hypotheken zijn die strenger dan voor zakelijke hypotheken.

Agrarische bedrijven zijn over het algemeen kapitaal intensief.

Praktisch gezien ga je nu door die privé hypotheek zakelijk gezien meer aflossen dan noodzakelijk of wenselijk is. Geld dat je moet besteden aan aflossing van de hypotheek kun je niet gebruiken voor nieuwe investeringen binnen je onderneming. Terwijl als je een deel niet aflost en de hypotheek in stand houd je dat geld weer kunt gebruiken voor

 

Kortom kijk naast het lagere maandbedrag door de lagere rente ook naar de gevolgen voor de financiering(structuur) van je onderneming op de (middel)lange termijn.

Want als je nieuwe hypotheek op een annuïteits grondslag wordt afgesloten blijft het maandbedrag wel gelijk maar je aflossingsdeel wordt steeds groter, de eerste 5 jaar zul je dat nauwelijks merken maar daarna loopt het aflossingsdeel op en dat kan in een bedrijf lastig zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.