loading
Ga naar inhoud
MichielR.
Verberg

Webshop vertalen?

vraag

Beste allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum maar heb al een hoop interessante posts gelezen, dank daarvoor!

 

Bij ons speelt momenteel de volgende vraag; we willen met onze webshop naar het buitenland maar we vragen ons af of het verstandig is om dat te doen met dezelfde (nederlandse) url en een vertaling van de site of dat we hier beter een nieuwe (.de) url voor kunnen gebruiken i.v.m. de wenselijke ranking op google.de.

 

Binnen Nederland komen we met belangrijke zoektermen reeds goed naar voren (doorgaans top 5 met bijvoorbeeld alle zoektermen omtrent cbd olie) en ons domijn heeft dan ook een redelijk tot goede autoriteit opgebouwd het laatste jaar. Hier zouden we profijt van kunnen hebben maar anderzijds rankt een .de url in Duitsland in de basis natuurlijk beter dan een .nl domijn met een duitse vertaling..

 

Wat is jullie mening hierover en zijn hier ervaringen mee?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

 

Groet,

Michiel

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Lijstje voor- en nadelen maken; met een extra site kun je bijvoorbeeld een ander assortiment gaan voeren, andere indeling, afhankelijk van hetgeen wat beter past bij de klandizie. Daarnaast bouw je losse waarde op, wat je eventueel in de gelegenheid stelt de nieuwe shop af te stoten ofzo.

 

Nadeel is wel het extra werk dat je hebt om een tweede domein te onderhouden bijvoorbeeld.


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dank voor je snelle reactie Richard.

 

Wat extra werk vind ik helemaal niet erg en ik denk dat dat ook wel mee valt aangezien het in dit geval niet gaat om een nieuw assortiment. Ik zou met een nieuwe url dus eigenlijk alleen maar de Nederlandse teksten hoeven laten vertalen en online moeten plaatsen..

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

aangezien het in dit geval niet gaat om een nieuw assortiment

 

nee snap ik, ik bedoel ook meer dat je met een losse site wel makkelijker in kan spelen op die markt, en eventueel het assortiment op termijn aan kan gaan passen naar wat er in DL (of andere landen) toegevoegd of weggelaten kan worden.


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Zoek ook uit wat er op de Duitse markt verder speelt:

 

- mogelijke strengere consumentenbescherming.

- ander btw-tarief.

- ik meen me te herinneren dat Duitse klanten nogal conservatief zijn en liever van een Duits bedrijf kopen dan van een Nederlands bedrijf.

 

En zo zullen er nog wat zaken zijn.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Branco,

 

Dank voor je reactie!

 

Aan het andere BTW-tarief had ik nog niet gedacht, goed punt!

 

Het feit dat Duitse mensen wat conservatievier zijn betekent dat we in ieder geval dus beter voor een nieuwe (.de) url kunnen gaan met eventueeel een adres in Duitsland, ook een goed punt!

 

De consumentenbescherming is voor ons geen probleem maar zal ik ook nog eens nalezen voor de zekerheid.

 

Nogmaals dank voor je reactie!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Lijkt mij dat je voor een ander BTW tarief toch echt gevestigd moet zijn in dat land.

Dus binnen Europa zal je gewoon de 21% moeten berekenen.

 

.de webadres kan eigenlijk ook alleen met een Duits adres, maar alle website aanbieders hebben daar zo hun wegen in dus dat blijkt uiteindelijk niet zo`n probleem te zijn.

 

Dat Duitsers graag bij Duitsers kopen klopt wel, als je echter iets kan bieden wat ze daar niet hebben of goede service levert dan willen ook zij best wel shoppen.

 

Wil mijn website ook altijd nog eens omzetten naar Duits, maar dan puur taal, niet een compleet andere website.

 

Grt,

Berto.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Merci! De voedingssupplementen die we daar aan gaan bieden hebben (lucky for us) 6% BTW in Nederland dus dat is dan alweer een leuke meevaller ;-).

 

Onderscheidend vermogen hebben we wel aangezien we nu ook al dagelijks naar Duitsland versturen.. De reden voor de tweede webshop met deze producten is dan ook puur de vindbaarheid in Duitsland.. Met een nieuwe .de url waar we zoals het nu lijkt toch voor gaan kiezen is dat nog wel een uitdaging.. Alle tips mbt seo in Duitsland zijn dan ook meer dan welkom natuurlijk.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Lijkt mij dat je voor een ander BTW tarief toch echt gevestigd moet zijn in dat land.

Dus binnen Europa zal je gewoon de 21% moeten berekenen.

Tenzij je omzet boven de 100.000 komt, want dan MOET je BTW aangifte doen in Duitsland.

 

Overigens is het toch ook dat je onder dat bedrag vrijwillig in Duitsland aangifte kunt doen?

http://fs-gefuehl.com/blog/2013/07/05/duitsland-en-btw-hoe-zit-het-ook-al-weer/

Je hebt dan natuurlijk wel direct een MwSt. ID nodig.

Je mag er ook voor kiezen om over je Duitse omzet direct MwSt. ipv BTW af te dragen, ook als je de grens van €100.000,- niet haalt.
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bij ons speelt momenteel de volgende vraag; we willen met onze webshop naar het buitenland maar we vragen ons af of het verstandig is om dat te doen met dezelfde (nederlandse) url en een vertaling van de site of dat we hier beter een nieuwe (.de) url voor kunnen gebruiken i.v.m. de wenselijke ranking op google.de.

 

Binnen Nederland komen we met belangrijke zoektermen reeds goed naar voren (doorgaans top 5 met bijvoorbeeld alle zoektermen omtrent cbd olie) en ons domijn heeft dan ook een redelijk tot goede autoriteit opgebouwd het laatste jaar. Hier zouden we profijt van kunnen hebben maar anderzijds rankt een .de url in Duitsland in de basis natuurlijk beter dan een .nl domijn met een duitse vertaling..

 

Wat is jullie mening hierover en zijn hier ervaringen mee?

 

 

Hoi Michiel,

 

Had als online marketeer een aantal keer hetzelfde probleem met mijn webshops (o.a. Hockeygear.eu. Inmiddels ook vertaald naar Hockeywebshop.de, Hockeywebshop.fr, Hockeywebshop.es, Hockey-webshop.com) en heb eigen urls gebruikt. Bevat de url die je in je basistaal hebt een trefwoord? Zo ja, dan is er vaak sowieso reden om voor een landafhankelijke url te kiezen. Is de url een merk én .com of niet landafhankelijk zoals .eu, .shop, oid dan zou ik niet altijd overgaan naar landafhankelijke urls.

 

Hoeveel het voor de ranking uitmaakt als je goed scoort valt te bezien. Op korte termijn is het prettig dat je meelift op je oude url, maar voor lange termijn kan ik uit ervaring spreken dat meerdere landafhankelijke urls beter werken. (Overigens, qua .de. Hockeywebshop.de draait nog geen jaar, maar stond al vrij snel in de hoogste regionen en daar kwamen de laatste maand al tienduizenden euro's uit...)

 

Inmiddels heb ik hier ook een tool voor gemaakt in de vorm van Shoptranslate.com, waarmee ik het shops gemakkelijker maak een buitenlandse webwinkel te vertalen én te runnen, en daar kies ik het liefst voor aparte urls. Ook is dit, zoals hier al wordt gezegd al heel veel beter voor het vertrouwen en de beleving van evt. klanten' Daarnaast kun je idd. je instellingen anders runnen, qua valuta, design, verzendkosten, plugins, e.d.

 

Ik zou met een nieuwe url dus eigenlijk alleen maar de Nederlandse teksten hoeven laten vertalen en online moeten plaatsen..

 

Vaak is het niet zo simpel. Meestal beginnen bedrijven op die manier, maar komen ze er na een tijdje achter dat er dan een of meerdere van de volgende problemen ontstaan zoals:

 

- Nadat alles vertaalt is is het invoeren van de vertalingen per product veel werk

- Nieuwe producten? Ondergaan weer het complete proces -> tijdrovend

- Voorraad bijhouden? Is alles gekoppeld?

- Instellingen en plugins e.d. up to date houden

- Prijzen invoeren is tijdrovend, zeker als je het anders wilt doen als de basistaal

- SEO in andere talen is niet altijd eenvoudig

 

Al met al kan het met kosten / tijd nogal uit de hand lopen....zeker als je veel producten hebt. Vraag gerust eens advies. Wij zijn in onze verkenningsfase qua klanten, dus ik hoor graag van mensen die een crossborder shop hebben tegen welke problemen ze aanlopen.

 

 

 

 

 

 


Wecommerce | Clonable

www.wecommerce.international | www.clonable.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Niels,

 

Dank voor je uitgebreide reactie. Wordt zeer zeker erg gewaardeerd.

 

Ik realiseer me dat het inderdaad niet zo eenvoudig is als het kan lijken, zeker als ik kijk naar de tijd en moeite die het gekost heeft om in Nederland met een nieuwe webshop, zonder relevante zoekterm in de domeinnaam, voet aan de grond te krijgen. Vandaar ook de overweging om met de huidige domeinnaam en een Duitse vertaling een volgende stap te nemen maar ik heb inmiddels ook geconcludeerd dat dat te kort door de bocht is en op de lange termijn niet optimaal zal werken.. Maar je zult wellicht ook herkennen dat het verleidelijk is vanwege de DA en bijvoorbeeld ook het aantal reviews dat we reeds hebben in NL..

 

 

Maar goed, dat voor wat betreft de overweging om slechts een vertaling van de Nederlandse site te maken ;-)

 

Dank ook voor de overige (terechte) punten die je noemt. Tijd zal inderdaad een puntje kunnen zijn voor een aantal onderdelen maar het wordt een gespecialiseerde shop met niet al te veel producten en we hebben geen haast dus dat scheelt..

 

Qua SEO in het buitenland; ik neem aan dat jullie hier ook ervaring mee hebben, hoe hebben jullie dit aangepakt als het gaat om de linkbuilding? Zet je hiervoor alleen sites met dezelfde extensie in? Of laat je ook van .nl domijnen verwijzen naar bijvoorbeeld een .de?

 

 

Groet,

Michiel

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 8 leden online en 125 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké