• 0

Vooruit ontvangen lesgelden boeken

Hallo! Ik ben nieuw hier en zit met een vraag. Door het lang googlen naar een antwoord op mijn vraag, kwam ik regelmatig met aanverwante vragen op dit forum terecht. Toch heb ik het echte antwoord nog niet helemaal gevonden en hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

 

Ik geef zanglessen en normaal gezien stuur ik per maand een factuur aan mijn leerlingen. Nu heb ik iemand die via een fonds een groot deel van het lesgeld voor een jaar vergoed krijgt. Dit betekent dat ik voor een heel jaar een bedrag mag factureren aan dit fonds, en zij dit voor de leerling vooruit betalen. Het gaat dus om 1 bedrag dat voor mij omzet is over mei 2017 t/m april 2018. Ik moet dus ook een deel van de omzet boeken op 2018.

 

Ik heb dus al heel wat gezocht maar ik kom er niet uit hoe dit te verwerken in mijn boekhouding. Ik werk met Moneymonk en normaal vind ik in de helpfunctie alle antwoorden op mijn vragen. Ik lees over verlopende activa en passiva en memoriaalboekingen maar die lijken het toch niet helemaal te zijn? Hier op het forum vond ik onderstaande thread die veel overeenkomt met mijn situatie:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/vooruit-ontvangen-abonnementsinkomsten-hoe-te-boeken-543913?start=msg543931

 

Toch kom ik er met deze instructies nog niet helemaal duidelijk.

 

Ik begrijp dat ik de factuur op kan maken en kan boeken op een grootboek: vooruitbetaalde lesgelden. De btw komt normaal gezien in z'n geheel op dit kwartaal, echter zijn muzieklessen voor kinderen vrijgesteld van BTW en gaat het dus om het volledige bedrag dat ik als omzet moet boeken.

 

Als ik een post aanmaak voor vooruitbetaalde lesgelden, dan is dit een omzetpost toch? Dan staat het al vanzelf als omzet geboekt in z'n geheel? Of valt die post onder een ander onderdeel en moet ik vervolgens nog iets doen om het geld per maand in te boeken als omzet. In alle opties die ik bedenk zou het dubbel geboekt worden en dit lijkt me niet de bedoeling.

 

Zoals gezegd werk ik met Moneymonk, hier maak ik ook vaak periodieke facturen in die ik vooruit plan, maar in dit geval moet het bedrag dus in 1x gefactureerd worden.

 

Ik hoop dus dat het nog een beetje duidelijk is. In samenvatting mijn vragen:

1. De grootboekrekening 'vooruitbetaalde lesgelden' moet dat gewoon omzet zijn of iets anders?

2. Hoe smeer ik de omzet vervolgens administratief uit over de maanden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik een post aanmaak voor vooruitbetaalde lesgelden, dan is dit een omzetpost toch?

Nee, "vooruitbetaalde lesgelden" moet geen omzetpost zijn maar een Eigen vermogen-post (overlopende passiva post).

 

Alle rekeningen vanaf 4000 en hoger horen normaal bij je W&V berekening. Dus de 8000 serie zijn normaal omzetrekeningen. Ik heb echter bij mijn EV rekeningen, een "1560 Vooruitgefactureerd" staan. Vooruitgefactureerde facturen komen daarop te staan.

 

Dan kun je daarna maandelijks, per kwartaal of aan het einde van het jaar het bedrag voor die lopende periode overboeken van 1560 Vooruitgefactureerd naar b.v. "8025 Mutatie vooruitgefactureerd". Dus laatste is dan wel weer een omzetrekening.

 

Dus de eerste factuur van b.v. €120 (vrijgesteld van BTW)

1300 Debiteuren €120

Aan 1560 vooruitgefactureerd €120

 

Dan per periode (b.v. maand)

1560 vooruitgefactureerd €10

Aan 8025 Mutatie vooruitgefactureerd €10

 

Op het einde van het jaar heb je dan 1560 Vooruitgefactureerd €40 (jan-apr 2018) op de balans aan de passiva kant staan (als overlopende passiva) en €80 was in 2017 naar "8025 Mutatie vooruit" geboekt (maar dat kun je natuurlijk ook direct naar 8000 omzet boeken als je dat liever hebt).

 

PS. Als je het een gedoe vindt om iedere maand deze boeking te maken mag je ook alles naar 8000 Omzet boeken en daarna direct de €40 overboeken van 8000 omzet naar 1560 vooruitgefactureerd. Dan heb je wel direct die €80 omzet in april maar dat hoeft geen probleem te zijn. Het is alleen maar van belang (voor je balans en W&V) dat die overige €40 op een overlopende passiva post staat en niet bij je omzet.

 

Dan krijg je bijvoorbeeld dit:

In April:

1300 Debiteuren €120

Aan 8000 omzet €120

 

En direct ook in april:

8000 omzet €40

Aan 1560 vooruitgefactureerd €40 (voor deel 2018)

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor de duidelijke reactie! Dan klopt het toch dat ik al in mij hoofd een kink in de kabel had bij die vooruitbetaalde post als omzet neerzetten.

 

Het later overboeken van de vooruitgefactureerde inkomsten naar een omzet post, moet dat dan via een memoriaalboeking?

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

2 kleine correcties op voorgaande.. maar niet onbelangrijk

 

1. De rekening hoort vooruit ontvangen omzet te heten en niet vooruitbetaalde bedragen

Een boekhouding maak je vanuit je eigen ondernemersperspectief, jij hebt een bedrag ontvangen waar je nog diensten voor moet leveren.

De rekening vooruitbetaald gebruik je als benaming bijv een verzekering die je per jaar vooruitbetaald en waarvan je de kosten over beide jaren wil verdelen.

ik probeer generieke termen als "bedragen" te vermijden in grootboekrekeningen.

Vooruit bontvangen omzet (of opbrengsten) of vooruitbetaalde kosten maakt meteen duidelijk wat je bedoelde te doen. Bij vooruitbetaalde bedragen ontstaat dus zomaar de verwarring of het nu om eigen kosten gaat of om geld ontvangen van klanten.

 

2. De rekening hoort niet onder het eigen vermogen maar onder overige schulden en overlopende passiva.

 

Een vooruit ontvangen bedrag is een schuld aan een klant zolang de dienst nog niet geleverd is en geen bezit.

 

 

Het later overboeken van de vooruitgefactureerde inkomsten naar een omzet post, moet dat dan via een memoriaalboeking?

 

ja dat doe je per memoriaalboeking.

Link naar reactie
  • 0

Het later overboeken van de vooruitgefactureerde inkomsten naar een omzet post, moet dat dan via een memoriaalboeking?

Ik werk zelf niet met "dagboeken" (GnuCash) maar direct met journaalposten.

 

Maar als je boekhoud-programma werkt met Verkoopboek, Inkoopboek, Kasboek e.d. dan moet je deze boeking inderdaad doen in het memoriaal.

Link naar reactie
  • 0

1. De rekening hoort vooruit ontvangen omzet te heten en niet vooruitbetaalde bedragen

Daarom noemde ik het "1560 Vooruitgefactureerd". Ik noem nergens "bedragen" of "ontvangen" omdat het dan niet duidelijk is of het om "omzet" of vooruitbetaalde bedragen zonder factuur gaat. Vooruitgefactureerd is gewoon wat het is... vooruitgefactureerd.

 

Vooruitontvangen omzet zou ook kunnen maar vooruitgefactureerd geniet mijn voorkeur. Deze term wordt al 25 jaar in onze boekhouding gebruikt.

 

2. De rekening hoort niet onder het eigen vermogen maar onder overige schulden en overlopende passiva.

Ja, daar was ik ook niet helemaal zeker van. Ik doe dit jaar voor het eerst zelf de administratie maar in de afgelopen 25 jaar heeft ie bij de accountant altijd onder EV gestaan. Wellicht is dat niet helemaal juist. Ik zat daar ook over te twijfelen.

 

In GnuCash heb ik dan alleen de keuze tussen Vreemd vermogen of Eigen vermogen. Dan zal ik hem dus onder "Vreemd vermogen" moeten gaan zetten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.