• 0

vergoeding bepalen voor kleine lening/durfkapitaal

Goedendag,

Om mijn startplan rond te krijgen heb ik naast eigen inleg van 25K nog maximaal 20K nodig. Er zijn 2 personen die allebei 10K hebben. Kans bestaat ook dat gedurende eerste half jaar blijkt dat het geld niet nodig is maar ik ga uit van een echte worst case.

Is een voorstel om x% rente te betalen over een looptijd van 24 of 36 maanden voldoende? Wat zou schappelijke rente zijn? Is het in dit soort gevallen gebruikelijk ook aan het einde iets van een slottermijn als extra te betalen als dank voor het gelopen risico of zit alles in de rente? Ik wil hen uiteraard vragen welke voorwaarden worden gesteld maar wil ook voorbereid zijn op eventuele opmerkingen in het gesprek.

grt/dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat heb je te bieden?

 

Stel (heel hypothetisch dan!) dat ik 10.000 ter beschikking zou willen stellen...

Wat krijg ik dan terug?

 

En dan ook nog met de kans dat je het geld verbrast hebt en dat ik "noppes" terug krijg (of heb je zekerheden?).

 

Persoonlijk zou ik dan toch wel een behoorlijk rendement willen. Maar als je allerlei "rijkaarden" in het vizier hebt kan het wel anders liggen. Misschien zal het hen wel worst zijn of zij het geld kwijt raken (waag ik te betwijfelen trouwens, maar wie ben ik).

 

Link naar reactie
  • 0

wat krijg je terug? bijvoorbeeld 8% rente per jaar en na 3 jaar een extra van 10% als dank. Lijkt me beter dan op de bank zetten. Zekerheden kunnen eventueel geboden worden. Zijn ook bekenden van me en die wil ik graag te vriend houden.

Stel dat er geen zekerheden worden geboden kan ik denken aan rente + bv € 2.500 slottermijn als extra na 3 jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Een lening waar je persoonlijk voor tekent is iets heel anders dan durfkapitaal wat bijvoorbeeld aan een BV beschikbaar gesteld wordt.

 

Een 10% extra of € 2.500,-slottermijn zijn substantiële kosten in relatie tot de genoemde bedragen. Hetzelfde geldt voor aflossing van de leningen en liquiditeit in combinatie met een relatief korte looptijd. Je zou jezelf hiermee zomaar in de vingers kunnen snijden. Reken het eens door zou ik zeggen of (misschien beter) laat je adviseren en/of ga shoppen. Familie? Bank? Kredietunie?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

klopt. titel is beetje verwarrend.

Wanneer ik persoonlijk borg sta dan zal het alleen lening worden met leuke rente en meer niet. Bij geen borg en mogelijk kans op geen teruggave vind ik bijvoorbeeld extra 10-20% over lening geen probleem. Uiteraard met afspraken over eerder aflossen en dan iets minder ontvangen naar verhouding. Voor wat hoort wat. Is ingecalculeerd. Geld is alleen nodig om 1e jaar zonder enige liquiditeitsstress zeker te overbruggen indien het echt heel erg lastig gaat. Het (software dienst) is een beproefd concept maar ik wil zo conservatief mogelijk inschatten en dan kan het zijn dat ik wat meer ruimte nodig heb. Ik geef mezelf bijvoorbeeld 1e half jaar geen fee. Verder kennen de personen mij al enige jaren, kennen mijn plan en helpen ze ook hierbij met feedback. Echter nu ik dit ter sprake ga brengen wil ik een beetje feeling krijgen met onderwerp. Om het geld (zeker met deze bedragen) zal het ze echt niet gaan, het is om mij te helpen, maar filantropen voor starters zijn het ook niet ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.