• 0

Welk boekhoudpakket voor ZZP-ers?

Hoi allen,

 

nou ben ik al zolang op zoek dat ik door de bomen echt het bos niet meer zie. Ondanks dat er veel op het forum over geschreven is kan ik de oplossing niet vinden. Ook google helpt me niet.

 

Ik zoek als ZZPer na de zoveelste computer crash een online boekhoudpakket. Gebruik nu tot tevredenheid osf, maar wil het nu dus in de cloud.

 

Zoek alleen boekhoudpakket voor facturen maken, liefst inlezen bankrekening en als het er is (zelfde als exact) een app oid om bonnen in te boeken ( ongeveer 30 pm).

 

Nu ben ik in het verleden ook met Exact bezig geweest, maar 1 het is ontzettend duur en 2 het werkte niet voor mij.

 

Mijn factuur is vaak zo opgebouwd om niet per commissie een aparte factuur te hoeven versturen:

 

 

* Commissie naam.

- Uren,

- Materialen

- Ed.

* Tweede commissie naam.

- Uren,

- Materialen

- Ed

* Derde commissie naam.

- Uren,

- Materialen

- Ed

 

enz enz enz.

 

Hoop dat 1 van jullie een goede ervaring heeft met een bedrijf die aansluit op mijn wensen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek alleen boekhoudpakket voor facturen maken, liefst inlezen bankrekening en als het er is (zelfde als exact) een app oid om bonnen in te boeken ( ongeveer 30 pm).

 

Of de factuur werkt zoals jij het wil weet ik niet, maar als je naar een boekhoudpakket kijkt zou ik als argumenten hebben dat het voor 90% moet doen wat ik wil, maar ook dat de output heel makkelijk te combineren is met een administratiekantoor zonder dat zij extra werk hoeven te doen.

 

E-boekhouden, Kleisteen en InformerOnline zijn pakketten die daar volledig aan voldoen. Elk pakket is heel makkelijk te integreren met een administratiekantoor maar doet ook wat je wil. De een heeft hier wat meer voordelen en de ander daar, maar qua budget zijn ze allen heel voordelig.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik sinds een maand e-boekhouden maar ben eigenlijk niet tevreden.

Op dit moment zou ik het zeker afraden.

Hier een lijst met ergernissen/fouten/minpunten.

 

- werkende layouts voor facturen of offertes maken is lang niet altijd mogelijk. Bij meerdere factuurregels met langere omschrijvingen voegt hij zelf geen nieuwe regels toe. Je moet dus een heleboel sjablonen aanmaken met verschillende aantallen regels en vooraf weten hoeveel regels een offerte gaat hebben. Ontzettend primitief en onbruikbaar.

 

- Je kan je ontvangen facturen uploaden naar het 'digitaal archief'. Leuk idee, maar je kan ze er nooit meer uithalen. Ja, één voor één 'opslaan als' kiezen, maar dat kan je natuurlijk niet met honderden of duizenden facturen gaan doen. Belachelijk dat je niet gewoon alles in één keer kan opslaan of backuppen.

 

- Voor zover ik kan kijken geen export mogelijkheid voor de complete administratie zodat je die in een ander pakket kan importeren

 

- In veel vensters is de focus verkeerd. Als je bijvoorbeeld een nieuw artikel aan een factuur wilt toevoegen staat de cursor automatisch in het veld 'aantal'. Je wilt natuurlijk eerst een artikel selecteren, dus vaak begin je dan al in het 'aantal' veld te klikken.

 

-Het programma opent continu nieuwe vensters, je moet vaak veel overbodige klikken doen voordat je bent waar je wezen moet. Heel onoverzichtelijk.

 

- Lastig om iets terug te vinden. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar als je ergens een typefoutje hebt gemaakt wat je je pas realiseert nadat je de mutatie hebt opgeslagen is het een heel gezoek om dat te herstellen.

 

- Programma geeft regelmatig uit zichzelf een vreemd BTW percentage aan. Wij maken geen gebruik van 6% BTW. Toch springt het BTW veld met enige regelmaat uit zichzelf op 6% BTW. Omdat je dan al een tijd lang dezelfde boekingen met 21% aan het doen bent zou je dat zomaar over het hoofd kunnen zien en heb je per ongeluk diverse boekingen met een verkeerd percentage geboekt.

 

- Automatisch herkennen vanuit de bankkoppeling werkt nagenoeg niet. Heel af en toe herkent het iets maar 99% van de boekingen moet je handmatig doen. Programma controleert alleen op combinatie factuurnummer en bedrag. Terwijl er ook best op klantnummer of klantnaam of nog diverse andere zaken gecontroleerd kan worden. Bij het handmatig afletteren controleer je zelf ook op een combinatie van diverse kenmerken, voor een computer zou dat helemaal geen probleem moeten zijn. Bij twijfel zou het programma op zijn minst bij heel veel transacties een lijst laten zien met mogelijke boekingsvoorstellen waar je uit kan kiezen zodat je zelf niet door een enorme lijst met getallen hoeft te gaan scrollen

 

- Als je een lijst met open posten opvraagt laat hij in de lijst alleen de relatienummers zien, de naam van de relatie zou veel handiger zijn. Ik heb nu namelijk geen idee wie het is en moet dus eerst de mutatie gaan openen om te kijken wie het is, behoorlijk onhandig.

 

- Geen fout, maar ik zou het handig vinden als ik van een offerte een werkorder zou kunnen maken. Orders kent het programma niet

 

- De meeste andere pakketten bieden tegenwoordig de mogelijkheid om offertes online te accepteren, e-boekhouden niet.

 

- scan en herken werkt zeer matig. Nagenoeg elke factuur moet je naderhand controleren. Ook al heb je al tientalen keren een soortgelijke factuur gehad, hij blijft vaak een andere relatie kiezen. En zoals door het hele programma zonder aanleiding vreemde BTW percentages. Het programma is in elk geval niet zelflerend want er treedt na verloop van tijd geen enkele verbetering op.

 

- Betalingen verwerken van Payment providers (in ons geval mollie) zou ook handig zijn. Je kan wel een betaallinkje meesturen, maar als er via de link betaald is komt de factuur niet automatisch op 'betaald' te staan. Dat moet je allemaal handmatig doen via .csv imports.

 

- .csv bestanden inlezen van Amex gaat helemaal fout. Je moet eerst zelf in excel het hele bestand ombouwen tot e-boekhoud leesbaar. Daarbij krijg je allerlei problemen met verschillen tussen engelse en nederlandse instellingen waardoor alles kan crashen. E-boekhouden verwacht een engelse seperator, maar een nederlandse datumnotatie. Helpdesk kon niet helpen, heb het zelf moeten uitzoeken en een uitleg naar de helpdesk gestuurd.

 

- Helpdesk niet bereikbaar 's avonds en in het weekend. Begrijpelijk dat men niet altijd wil werken, maar juist op die momenten willen veel zzp-ers en kleinere ondernemers met de boekhouding bezig.

Pas hield de scan en herkenfunctie er op zaterdagmiddag mee op terwijl ik net honderden facturen had ingescanned die ik dat weekend wilde verwerken. Maandags deed hij het pas weer. Erg zonde van mijn schaarse tijd.

 

- Alles is gedateerd en verouderd, lelijke opmaak, nergens automatische aanvulling in zoekvakken en dergelijke. Dat is geen fout, en dat wist ik toen in besloot het te gaan gebruiken maar je werkt wel gewoon een stuk minder plezierig dan wanneer je bijvoorbeeld in een fijn modern pakket als Moneybird bezig bent. Ik had veel liever Moneybird gebruikt maar die hebben geen scan en herken en maken geen gebruik meer van grootboekrekeningen en daar kan ik nog niet zo goed aan wennen. Verder werkt alles daar véél beter.

 

Er zijn nog veel meer nadelen, dit is wat me zo even 'realtime' te binnen schiet. Ik vind het onbegrijpelijk dat ik na een paar weken gebruik al zoveel zaken tegenkom. Hoe kan het dat er veel gebruikers zijn, en dat allerlei basiszaken gewoon niet werken?

 

Ik lees alleen maar positieve reviews en goede reacties, inmiddels heb ik ernstig mijn twijfels over de betrouwbaarheid daarvan.

 

Ik zit er aan te denken om als tegenwicht maar even een echt onafhankelijke website te maken, waar ik in elk geval mijn bevindingen benoem en een forum open waar mensen hun ervaringen kunnen melden.

 

Verder is niet alles slecht hoor. Met wat omwegen en onhandige kliks is alles gewoon in te boeken, tijdens openingstijden reageert de helpdesk meestal vlot ook al kunnen ze niet altijd een oplossing bieden. De prijs is heel acceptabel. De handleiding/boekhoudcursus is prima.

Ik zou alleen graag willen dat ze wat zouden met tips en opmerkingen van gebruikers, want het zijn allemaal makkelijk op te lossen punten, en als ze opgelost werden was het een prima pakket.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste oneten,

 

in hoeverre heb je jouw ergernissen gedeeld met genoemde partij en hebben ze inmiddels tijd gehad om jouw terugkoppeling te verwerken? Misschien moet je jezelf eens uitnodigen voor een persoonlijk bezoek/gesprek of voor deelname aan een klantpanel?

 

TIPHC heeft hier al gereageerd en spreekt in een ander draadje positief over een support-omgeving en telefonische helpdesk.

 

Waarom heb jij vrijwillig gekozen voor deze dienstverlener of dit pakket?

 

Om te voorkomen dat we dit topic 'kapen' ben ik ook wel benieuwd naar een reactie van robmaasST als topic starter (TS).

 

Amargo?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alles gemeld. De sjablonen zijn niet aan te passen zeggen ze. De download/exportmogelijkheden zijn hoe ze zijn. Sommige zaken zouden worden genoteerd en er zou gekeken worden of er iets gedaan mee kon worden.

Inmiddels kom ik enkele jaren oude ervaringen tegen met min of meer dezelfde klachten, kennelijk wordt er dus niets mee gedaan.

 

De helpdesk is prima (tijdens kantoortijden), er wordt snel gereageerd. Maar als er geen oplossing wordt geboden heb je er eigenlijk nog niets aan. Met een aantal dingen ben ik overigens wel naar tevredenheid geholpen.

 

Er zijn tegenwoordig zo veel boekhoudpakketten met allemaal min of meer dezelfde mogelijkheden en min of meer dezelfde prijs dat het voor mij als leek bijna niet meer mogelijk is om een keuze te maken. Mijn boekhouder wilde graag dat ik met unit4 ging werken, maar het mist functies die ik zoek en het is duurder.

Na een aantal proefabonnementen heb ik voor e-boekhouden gekozen. De eenvoudige opzet, met vrij uitgebreide mogelijkheden en de vele positieve reviews en de goed gedocumenteerde api die ik nodig heb gaven de doorslag. Elk jaar ga ik weer eens een tijdje op zoek, en tot nog toe bleef ik bij mijn antieke davilex pakket omdat ik maar geen keuze kon maken. Al die jaren kwam ik e-boekhouden al tegen, en het geeft vertrouwen dat ze al lang bestaan.

Ik had dan ook niet verwacht dat er een aantal hele basale dingen gewoon niet, of heel onhandig werken. Dat verwacht je niet van een bedrijf wat al jarenlang positieve reviews ontvangt. Ik ben geen boekhouder en geen veeleisende gebruiker, ik kan me dan ook niet voorstellen dat ik de enige ben die tegen problemen aanloopt. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om alleen het boekhoudgedeelte te blijven gebruiken en de factuurmodule niet meer, en dat is mogelijk. Ik zou dan bv wefact voor de facturen kunnen gaan gebruiken. Maar in totaal wordt het dan weer duurder per maand, en was ik misschien toch weer beter uit geweest met een duurder pakket waarbij alles wel gewoon werkt. Eigenlijk zal ik gewoon weer helemaal opnieuw moeten beginnen met de research.

 

Mijn research was ook gewoon niet volledig genoeg. Ik heb niet vooraf de app gedownload, dan had ik gezien dat je er weinig mee kunt. Je kunt foto's maken van bonnetjes die dan te weinig gecomprimeerd worden opgeslagen (je hebt maar 1 GB opslag voor scans), maar je kunt geen offertes of facturen of rekeningen inzien of maken onderweg, en dat lijkt me nu juist handig als je een telefoontje van een klant krijgt onderweg.

 

Het probleem is dat je ook maar niet zomaar weer overstapt. Door het gebrek aan exportmogelijkheden kan ik dan alles gaan overtypen en ik heb vele duizenden mutaties per jaar. Ik heb mijn mappen met facturen ingescanned en daar scan tegoed voor aangeschaft. Mijn papieren mappen zijn nu volledig door de war, omdat ik dacht dat dat niet uitmaakte omdat ik toch alles digitaal beschikbaar heb nu. Ik had er absoluut geen rekening mee gehouden dat je niet gewoon al je scans in eén keer kunt downloaden. Op deze manier wordt je min of meer gedwongen bij hen te blijven ivm de bewaarplicht.

 

Als de probleempunten (die allemaal vrij eenvoudig op te lossen zijn volgens mij) zouden worden opgelost is het geen probleem, en zou ik graag blijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

We ontdekten vandaag jouw reactie op ons boekhoudpakket (e-Boekhouden.nl). Een kritische noot is vervelend, maar we leren er graag van. Gezien hetgeen u meldt ga ik graag met u in gesprek. Met een stukje verduidelijking kunnen we de meeste punten direct wegnemen. Ik denk niet dat dit forum de plek is om dat te bespreken, dus ik zal u straks een inhoudelijke e-mail sturen. Ik ben er in ieder geval 100% zeker van dat e-Boekhouden.nl ook voor u goed zal functioneren.

 

Met vriendelijke groet,

 

e-Boekhouden.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.