• 0

BTW over aanschaf auto die privé is voor IB en zakelijk voor OB

Beste leden,

 

Ik ben nieuw op het forum, per 1 mei gestart als zelfstandig coach met een eenmanszaak en heb al veel gelezen op dit mooie forum. Het hoofdstuk auto blijft voor mij echter nog een beetje onduidelijk.

 

Ik heb een 2de hands BTW auto aangeschaft die ik voor de IB privé wil houden ivm meer dan 500 km privé en ongunstige 25% bijtelling.

 

Voor de OB wil ik deze auto als zakelijk aanmerken. Volgens het schema wat hier op het forum staat kan ik dan zowel de BTW over de aanschaf als het gebruik/onderhoud als voorbelasting aftrekken. De BTW bij aanschaf zie ik echter verschillende meningen over rond gaan, dus voor de zekerheid even mijn situatie.

 

[*]Ik heb een factuur op mijn bedrijfsnaam en de BTW bij aanschaf trek ik als voorbelasting af bij mijn eerste BTW aangifte (Q2 2017)

[*]Gebruik/onderhoud betaal ik met mijn zakelijke pinpas/tankpas en de BTW trek ik als voorbelasting af in de periode waarin ik de kosten gemaakt heb

[*]Het bedrag exclusief BTW voer ik niet als kosten op, aangezien ik voor de IB de auto als privé gemarkeerd heb

[*]Ik registreer alle zakelijke kilometers en betaal per gereden km 19 ct onbelast aan privé

[*]Op basis van mijn registratie van de zakelijke ritten bereken ik het percentage privé gebruik. Voorbeeld: verschil begin en eindstand is 30.000 kilometer, registratie zakelijke ritten is 24.000km dan is het percentage privé 20%

[*]Bij mijn BTW aangifte over Q4 2017 draag ik 20% als correctie af van alle BTW die ik in 2017 van autokosten teruggevorderd heb

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de OB wil ik deze auto als zakelijk aanmerken. Volgens het schema wat hier op het forum staat kan ik dan zowel de BTW over de aanschaf als het gebruik/onderhoud als voorbelasting aftrekken. De BTW bij aanschaf zie ik echter verschillende meningen over rond gaan, dus voor de zekerheid even mijn situatie.

Dan ben ik benieuwd waar dat staat.

 

aanschaf ≠ gebruik/onderhoud

 

De aanschaf is een privé aangelegenheid, dus dan lijkt mij de BTW niet aftrekbaar voor de OB.

Link naar reactie
  • 0

 

Voor jouw situatie geldt nummer 3.

 

Kun je toelichten waarom?

Ik heb de auto voor de IB in privé en voor de OB is de etikettering zakelijk. Hoe ik het schema lees

 

1. zowel IB als OB zakelijk

2. IB prive en OB zakelijk

3. IB prive en OB prive

Zoals ik het schema lees.

1. Auto aangeschaft op naam van de zaak

2. Auto privé aangeschaft maar ingebracht in de onderneming (keuzemogelijkheid alleen op het moment van aanschaf van de auto)

3. Auto privé aangeschaft

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de auto voor de IB in privé en voor de OB is de etikettering zakelijk.

 

Je hebt gelijk.

 

Er zijn echter drie dingen inzake de correctie die het misschien iets minder interessant maakt dan je denkt:

- De 'aanschaf BTW' moet je (voor 20%) meenemen in de berekening de eerste vijf jaren. Dus niet alleen in het jaar van aanschaf.

- Je bent ook BTW verschuldigd bij verkoop van de auto (of inruil!).

- Eigenlijk heb je een 'sluitende kilometeradministratie' nodig voor de wettelijke regeling. Het is maar de vraag of de BD genoegen zal nemen met het slechts bijhouden van begin+eind stand van de teller en het helemaal niet bijhouden van de privékilometers.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn echter drie dingen inzake de correctie die het misschien iets minder interessant maakt dan je denkt:

- De 'aanschaf BTW' moet je (voor 20%) meenemen in de berekening de eerste vijf jaren. Dus niet alleen in het jaar van aanschaf.

- Je bent ook BTW verschuldigd bij verkoop van de auto (of inruil!).

- Eigenlijk heb je een 'sluitende kilometeradministratie' nodig voor de wettelijke regeling. Het is maar de vraag of de BD genoegen zal nemen met het slechts bijhouden van begin+eind stand van de teller en het helemaal niet bijhouden van de privékilometers.

 

 

Bedankt, BTW bij verkoop snap ik en sluitende registratie is geen probleem. Je eerste punt begrijp ik niet zo goed.

 

Stel BTW bij aanschaf is 2500

 

[*]Bij de eerste aangifte Q2 2017 vorder ik dan 2500 terug

[*]Bij de aangifte van Q4 2017 draag ik dan 500 af ivm privé gebruik

[*]Stel ik verkoop de auto na 3 jaar en rest BTW is 1500, dan draag ik deze 1500 weer af

[*]Netto is mijn voordeel dan 2500-500-1500 = 500 geweest

[*]Indien ik jaarlijks die 20% af zou dragen zou het me geld kosten, namelijk 2500-500-500-500-1500 = -500

 

Link naar reactie
  • 0

Nee,

 

Als het 2500,- is, dan moet je voor de correctie dus 500,- per jaar meenemen in de berekening.

Stel dat je het 1e jaar 50% privé rijdt, het 2e jaar 80% en het 3e jaar weer 50% dan resulteert het "aanschaf BTW verhaal" in:

 

2500,- terug

250,- correctie 1e jaar

400,- correctie 2e jaar

250,- correctie 3e jaar

 

Dus bij elkaar 1600,- terug, ná 3 jaar.

En als je dan weer bij verkoop 1500,- verschuldigd bent, dan schiet je er niet veel mee op eigenlijk...

 

Maar dat zei ik al: misschien lijkt het 'gunstiger' dan het werkelijk is.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee,

 

Als het 2500,- is, dan moet je voor de correctie dus 500,- per jaar meenemen in de berekening.

Stel dat je het 1e jaar 50% privé rijdt, het 2e jaar 80% en het 3e jaar weer 50% dan resulteert het "aanschaf BTW verhaal" in:

 

2500,- terug

250,- correctie 1e jaar

400,- correctie 2e jaar

250,- correctie 3e jaar

 

Dus bij elkaar 1600,- terug, ná 3 jaar.

En als je dan weer bij verkoop 1500,- verschuldigd bent, dan schiet je er niet veel mee op eigenlijk...

 

Maar dat zei ik al: misschien lijkt het 'gunstiger' dan het werkelijk is.

 

 

Nu begrijp ik het echt niet meer :(

Jij rekent (als ik het goed begrijp) in je voorbeeld met 20% (waar komt deze vandaan?) van BTW bedrag * percentage privé gebruik per jaar

 

Aangezien ik nooit meer dan 20% privé zal rijden zou dat voor mij veel gunstiger zijn

 

Stel dat ik het 1e jaar 20% privé rijdt, het 2e jaar 15% en het 3e jaar weer 20% dan resulteert het "aanschaf BTW verhaal" in:

 

2500,- terug

100,- correctie 1e jaar

75,- correctie 2e jaar

100,- correctie 3e jaar

Link naar reactie
  • 0

 

 

- Eigenlijk heb je een 'sluitende kilometeradministratie' nodig voor de wettelijke regeling. Het is maar de vraag of de BD genoegen zal nemen met het slechts bijhouden van begin+eind stand van de teller en het helemaal niet bijhouden van de privékilometers.

 

 

 

Daar denkt de Hoge Raad anders over. een redelijke schatting is volgens de HR ook voldoende

Zie onder 2.5.3 en 2.5.4

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2017:713

 

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik het 1e jaar 20% privé rijdt, het 2e jaar 15% en het 3e jaar weer 20% dan resulteert het "aanschaf BTW verhaal" in:

 

Dat klopt.

 

(en 20%... dat is wanneer je iets over 5 jaren moet verdelen, dan is dat 20% per jaar)

 

Ik weet vooraf niet hoe lang ik met deze auto doe, dus die 20% kan dan toch net zo goed 33% zijn.

De correctie op de aanschaf BTW zou dan toch het gemiddelde privé percentage moeten zijn over de duur dat ik de auto in gebruik heb?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet vooraf niet hoe lang ik met deze auto doe, dus die 20% kan dan toch net zo goed 33% zijn.

 

Nee, dat kan niet. Want 5 jaar is 5 jaar (de Wet!).

En dat betekent: 20% van de aanschaf-BTW per jaar meenemen in de berekening van de correctie voor privégebruik.

 

Maar dat heb ik nu geloof ik al drie keer geschreven...

 

En dat is natuurlijk bovenop de correctie die je moet maken voor de BTW op gebruik en onderhoud (benzine e.d.).

Link naar reactie
  • 0

Ik weet vooraf niet hoe lang ik met deze auto doe, dus die 20% kan dan toch net zo goed 33% zijn.

 

Nee, dat kan niet. Want 5 jaar is 5 jaar (de Wet!).

En dat betekent: 20% van de aanschaf-BTW per jaar meenemen in de berekening van de correctie voor privégebruik.

 

Maar dat heb ik nu geloof ik al drie keer geschreven...

 

En dat is natuurlijk bovenop de correctie die je moet maken voor de BTW op gebruik en onderhoud (benzine e.d.).

 

Sorry, ik probeer het te begrijpen. Heb je ergens een link naar een artikel waarin die 20% met een voorbeeld genoemd wordt? In mijn geval pakt dat namelijk erg gunstig uit ivm weinig privé kilometers

Link naar reactie
  • 0

Zie een rekenvoorbeeld hier.

http://online4mkb.nl/btw-over-autokosten/

 

Als je de auto maar 30% privé gebruikt en 70% zakelijk dan is die 20% (1/5) per jaar (over 5 jaar) "b.t.w-afschrijving" ook maar voor 30% privé aan te rekenen.

 

Dus je privé gebruik is dan de (500 (=2500/5) + B.T.W. onkosten dat jaar) * 30%.

 

Ten minste, zo lees ik het.

(Dat gaf exhaeller in zijn tweede post ook al aan met een voorbeeld)

 

Link naar reactie
  • 0
Ik had er overheen gelezen dat je de BTW op aanschaf ook verspreid over 5 jaren aftrekt en niet ineens in het jaar van aanschaf.
Nee, de (voorbelasting) aftrek zakelijk doe je natuurlijk wel gewoon totaal in het eerste jaar. Dat is je voordeel. Het is alleen dat je voor je privé gebruik gedurende 5 jaar, 1/5de van die btw (* percentage privé gebruik) als privé correctie krijgt (bovenop het privé gebruik van de onkosten).
Link naar reactie
  • 0

Zie een rekenvoorbeeld hier.

http://online4mkb.nl/btw-over-autokosten/

 

En dat voorbeeld klopt ook weer niet helemaal...

 

Met de cijfers uit dat voorbeeld is de BTW correctie voor het privégebruik:

 

1/3 (10.000 privékilometers, 20.000 zakelijke kilometers) van

882,- (voorbelasting brandstof)

105,- (voorbelasting onderhoud)

800,- (1/5 van de 'aanschaf-BTW')

-------

1.787,- maal 1/3 = 595,67

 

(en niet 609,- hoewel het wel in de buurt komt)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had er overheen gelezen dat je de BTW op aanschaf ook verspreid over 5 jaren aftrekt en niet ineens in het jaar van aanschaf.
Nee, de (voorbelasting) aftrek zakelijk doe je natuurlijk wel gewoon totaal in het eerste jaar. Dat is je voordeel. Het is alleen dat je voor je privé gebruik gedurende 5 jaar, 1/5de van die btw (* percentage privé gebruik) als privé correctie krijgt (bovenop het privé gebruik van de onkosten).

 

In het voorbeeld op online4mkb doen ze dat dus niet. In het voorbeeld van de zakelijke auto wordt de BTW over aanschaf volledig in jaar1 afgetrokken en in het voorbeeld van een privé auto voor de IB die zakelijk voor de BTW is slechts 20%.Onderstaand de tekst van het voorbeeld dat op mijn situatie van toepassing is:

 

 

Als voorbeeld nemen we een auto met de volgende gegevens:

 

 

[*]Aanschaf €20.000 + €6.000 bpm + €4.000 btw, totaal €30.000.

[*]Aantal kilometers per jaar 30.000 km waarvan 10.000 privé.

[*]De brandstofkosten bedragen €4200 + €882 btw

[*]De kosten voor onderhoud zijn €500 + €105 btw.

 

Je auto is privé voor de IB, maar zakelijk voor de btw. Je houdt een sluitende kilometeradministratie bij zodanig dat de verhouding zakelijk / privé ondubbelzinnig is vast te stellen.

 

Uit deze administratie blijkt dat je 30.000 kilometer rijdt waarvan 20.000 kilometer zakelijk. Hierbij geldt woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik. De betaalde btw voor aanschaf, gebruik en onderhoud bedraagt €800* + €882 + €105 = €1.787

 

Je kunt aan btw aftrekken:€1.787 x 20.000/30.000 = €1.191. De btw over privégebruik is €987 + €800 – €1.191 = €596.

 

*) €800 is 1/5 van de btw over de aanschafprijs

Link naar reactie
  • 0

Allemachtig...

 

Dit wordt nu echt mijn laatste bijdrage aan dit verhaal, maar het werkt als volgt (op basis van de cijfers uit dat niet-kloppende voorbeeld van die site!):

 

Je vraagt in het eerste jaar als voorbelasting ("betaalde BTW" in volksmond) terug:

4.000,- 'aanschaf BTW' want dat staat op je inkoopfactuur

882,- van de benzine (de BTW op de benzinebonnen)

105,- voor het onderhoud (de BTW op de facturen/bonnen voor onderhoud)

------

4.987,-

 

Je vraagt dus 4.987,- euro aan BTW terug, of liever gezegd: dat trek je als voorbelasting af in je aangiften.

 

Vervolgens maak je in het laatste aangiftetijdvak een correctie van 595,- (zie mijn vorige post voor de berekening!) voor privégebruik.

 

Je hebt dus in het eerste jaar bij elkaar 4.392,- euro BTW 'terug gekregen'.

 

In het 2e jaar, mits het brandstofgebruik en onderhoud precies hetzelfde is, dan wordt het zo:

 

987,- voorbelasting teruggevraagd (benzine+onderhoud) EN

595,- correctie.

 

Dus 392,- BTW 'terug gevraagd' per saldo.

 

Zo werkt het en niet anders.

Althans wanneer je de wettelijke regeling gebruikt. Want daarnaast heb je inderdaad ook de forfaitaire regeling, waarbij je kijkt naar een percentage van de cataloguswaarde voor de correctie.

 

Link naar reactie
  • 0

Allemachtig...

 

Dit wordt nu echt mijn laatste bijdrage aan dit verhaal, maar het werkt als volgt (op basis van de cijfers uit dat niet-kloppende voorbeeld van die site!):

 

 

Hartelijk dank!!

Die niet kloppende/verschillende voorbeelden helpen niet echt mee ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.