Jump to content
LouLou87
Verberg

Nieuwbouw Bedrijfsruimte fiscale consequenties [zakelijk vs. privé]?

vraag

Excuses als ik deze in de verkeerde rubriek plaats! Ik wist hem niet echt onder te brengen.

 

Situatie: Mijn partner en ik hebben samen een VOF (10 jaar). In 2011 hebben wij een woonhuis gekocht met veel grond. In 2014 zijn wij begonnen met de bouw van een 'garage'/bedrijfspand in de tuin. Dit pand staat los van ons woonhuis (zit zo'n 20 meter tussen). Het is een pand van 80m2 x twee verdiepingen. We zijn nu bezig met de afwerking en inrichting. Het pand is zakelijk gebouwd. In 2015 ben ik ook nog een eenmanszaak gestart. Ik werk nu nog vanuit mijn woonkamer maar de bedoeling is dus dat de bovenverdieping van 'mij' wordt (voor mijn eenmanszaak). Groot kantoor en vergaderruimte. En de benedenverdieping van mijn partner (hij maakt en verkoopt ijs).

 

Ik vroeg mij af hoe het nu precies zit met aftrekbare kosten. Onze accountant geeft hier niet echt duidelijk antwoord op. We hebben alle materialen voor de bouw etc... als kosten opgevoerd in de VOF. Maar als we het pand straks in gebruik gaan nemen, mag je dan huurkosten aftrekken of hoe werkt zoiets? Of kan de VOF dan de bovenverdieping verhuren aan mijn eenmanszaak?

 

Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij een andere accountant die me hopelijk wel antwoord kan geven op zulke vragen,maar was op voorhand al eens even nieuwsgierig hoe zoiets werkt?

 

[verandering: titel]

 

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

We hebben alle materialen voor de bouw etc... als kosten opgevoerd in de VOF.

 

Ai...!

 

Als je een (zakelijk) gebouw neerzet ontstaat er een zakelijk bezit (een activum dus, een bedrijfsmiddel), lijkt mij.

Is in mijn ogen niet helemaal goed gegaan dan.

 

Verder is het best een ingewikkelde materie. Je kan hier op HL wel het nodige hierover vinden denk ik.

En uiteraard ook straks vertellen wat de visie van de 'nieuwe accountant' was, want dan kan men hier verder op borduren.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ow ja het kan best zijn dat onze accountant dat wel op de juiste manier verwerkt heeft.

Het gaat niet alleen om achteraf juist verwerken in de administratie, maar ook om het gevraagd en ongevraagd adviseren over de consequenties van te maken keuzes. De aankoop en verbouwing van een pand gaat om relatief grote bedragen, dus het is niet onverstandig om goed uit te zoeken hoe je dat verstandig het beste kunt doen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nou dat ongevraagd adviseren doet hij sowieso niet. En bij gevraagd adviseren lijkt het alleen maar heel veel moeite te kosten om te antwoorden.

'moet ik niet iets van pensioen gaan regelen'? Ach zou ik niet doen, je bent nog jong kijken we nog wel eens naar. 'Moet ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten'? Dat kost alleen maar veel geld, zou ik niet doen. Daarom nu ook op zoek naar iemand anders die hopelijk wel de tijd neemt om dingen uit te leggen en vooral mee te denken.

 

Kosten vallen nog wel mee, eigenlijk alleen de materialen want mijn partner heeft alles zelf gebouwd (op het aansluiten van elektra en water na).

Maar even in het algemeen vraag ik mij af wat dus 'normaal' de regels zijn rondom bedrijfsruimte in deze setting?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Eerlijk gezegd lijkt het mij niet heel handig (zacht uitgedrukt) om een 'zakelijk gebouw' neer te zetten wanneer je dat helemaal zelf doet met slechts beperkte kosten aan materiaal e.d.

 

Want wanneer je vervolgens je hele huis verkoopt, dan komt de verdienste over dat stuk (zakelijke gedeelte) bij je winst en moet je inkomstenbelasting betalen.

 

Stel: je hebt ooit voor 150.000 een huis met groot stuk grond gekocht.

Nu zet je een huis 'zakelijk' neer voor 10.000,- euro aan kosten (als 'halve bouwvakker' doe je de rest zelf!) - dat zakelijke gedeelte is 25% van het hele perceel, als voorbeeld.

 

Nu ga je dit later allemaal voor 500.000 verkopen (want je gaat emigreren, met pensioen, scheiden of wat-dan-ook...).

 

Dan heb je over dat zakelijke gedeelte 115.000,- winst gemaakt (misschien wel 125.000 als je de kosten toen ineens in het resultaat gegooid hebt!).

Moet je toch zo'n 50.000 aan belastingen betalen misschien...

 

En als het privébezit was geweest, dan was het belastingvrij. Scheelt toch het nodige.

 

Vandaar, om met Ron te spreken: Vooraf goed laten informeren.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik snap het wel denk ik... alleen heb ik daar nu niks meer aan helaas. Je kan dat niet meer wijzigen toch? We dachten dat onze accountant een goede was en wist wat hij deed maar nu achteraf twijfel ik natuurlijk wel heel erg. Hij heeft geadviseerd om het zo te doen destijds. Volgens mij moest het zelfs zo omdat we dit pand geheel zakelijk gaan gebruiken en nauwelijks prive (of zeg ik nu iets stoms?).

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

(of zeg ik nu iets stoms?).

 

Nee, werkelijk niet! Juist "heel slim" wat je zegt.

 

Het ligt inderdaad een beetje gevoelig met de keuzes die je eenmaal gemaakt hebt. De vraag is natuurlijk of het allemaal vaststaat, of het werkelijk zo 'uitgevoerd' is en of er misschien (indien nodig/wenselijk) alsnog hier een 'draai' aan gemaakt kan worden.

 

Maatwerk dus.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 73 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept