• 0

Nieuwbouw Bedrijfsruimte fiscale consequenties [zakelijk vs. privé]?

Excuses als ik deze in de verkeerde rubriek plaats! Ik wist hem niet echt onder te brengen.

 

Situatie: Mijn partner en ik hebben samen een VOF (10 jaar). In 2011 hebben wij een woonhuis gekocht met veel grond. In 2014 zijn wij begonnen met de bouw van een 'garage'/bedrijfspand in de tuin. Dit pand staat los van ons woonhuis (zit zo'n 20 meter tussen). Het is een pand van 80m2 x twee verdiepingen. We zijn nu bezig met de afwerking en inrichting. Het pand is zakelijk gebouwd. In 2015 ben ik ook nog een eenmanszaak gestart. Ik werk nu nog vanuit mijn woonkamer maar de bedoeling is dus dat de bovenverdieping van 'mij' wordt (voor mijn eenmanszaak). Groot kantoor en vergaderruimte. En de benedenverdieping van mijn partner (hij maakt en verkoopt ijs).

 

Ik vroeg mij af hoe het nu precies zit met aftrekbare kosten. Onze accountant geeft hier niet echt duidelijk antwoord op. We hebben alle materialen voor de bouw etc... als kosten opgevoerd in de VOF. Maar als we het pand straks in gebruik gaan nemen, mag je dan huurkosten aftrekken of hoe werkt zoiets? Of kan de VOF dan de bovenverdieping verhuren aan mijn eenmanszaak?

 

Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij een andere accountant die me hopelijk wel antwoord kan geven op zulke vragen,maar was op voorhand al eens even nieuwsgierig hoe zoiets werkt?

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

We hebben alle materialen voor de bouw etc... als kosten opgevoerd in de VOF.

 

Ai...!

 

Als je een (zakelijk) gebouw neerzet ontstaat er een zakelijk bezit (een activum dus, een bedrijfsmiddel), lijkt mij.

Is in mijn ogen niet helemaal goed gegaan dan.

 

Verder is het best een ingewikkelde materie. Je kan hier op HL wel het nodige hierover vinden denk ik.

En uiteraard ook straks vertellen wat de visie van de 'nieuwe accountant' was, want dan kan men hier verder op borduren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ow ja het kan best zijn dat onze accountant dat wel op de juiste manier verwerkt heeft.

Het gaat niet alleen om achteraf juist verwerken in de administratie, maar ook om het gevraagd en ongevraagd adviseren over de consequenties van te maken keuzes. De aankoop en verbouwing van een pand gaat om relatief grote bedragen, dus het is niet onverstandig om goed uit te zoeken hoe je dat verstandig het beste kunt doen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nou dat ongevraagd adviseren doet hij sowieso niet. En bij gevraagd adviseren lijkt het alleen maar heel veel moeite te kosten om te antwoorden.

'moet ik niet iets van pensioen gaan regelen'? Ach zou ik niet doen, je bent nog jong kijken we nog wel eens naar. 'Moet ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten'? Dat kost alleen maar veel geld, zou ik niet doen. Daarom nu ook op zoek naar iemand anders die hopelijk wel de tijd neemt om dingen uit te leggen en vooral mee te denken.

 

Kosten vallen nog wel mee, eigenlijk alleen de materialen want mijn partner heeft alles zelf gebouwd (op het aansluiten van elektra en water na).

Maar even in het algemeen vraag ik mij af wat dus 'normaal' de regels zijn rondom bedrijfsruimte in deze setting?

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd lijkt het mij niet heel handig (zacht uitgedrukt) om een 'zakelijk gebouw' neer te zetten wanneer je dat helemaal zelf doet met slechts beperkte kosten aan materiaal e.d.

 

Want wanneer je vervolgens je hele huis verkoopt, dan komt de verdienste over dat stuk (zakelijke gedeelte) bij je winst en moet je inkomstenbelasting betalen.

 

Stel: je hebt ooit voor 150.000 een huis met groot stuk grond gekocht.

Nu zet je een huis 'zakelijk' neer voor 10.000,- euro aan kosten (als 'halve bouwvakker' doe je de rest zelf!) - dat zakelijke gedeelte is 25% van het hele perceel, als voorbeeld.

 

Nu ga je dit later allemaal voor 500.000 verkopen (want je gaat emigreren, met pensioen, scheiden of wat-dan-ook...).

 

Dan heb je over dat zakelijke gedeelte 115.000,- winst gemaakt (misschien wel 125.000 als je de kosten toen ineens in het resultaat gegooid hebt!).

Moet je toch zo'n 50.000 aan belastingen betalen misschien...

 

En als het privébezit was geweest, dan was het belastingvrij. Scheelt toch het nodige.

 

Vandaar, om met Ron te spreken: Vooraf goed laten informeren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het wel denk ik... alleen heb ik daar nu niks meer aan helaas. Je kan dat niet meer wijzigen toch? We dachten dat onze accountant een goede was en wist wat hij deed maar nu achteraf twijfel ik natuurlijk wel heel erg. Hij heeft geadviseerd om het zo te doen destijds. Volgens mij moest het zelfs zo omdat we dit pand geheel zakelijk gaan gebruiken en nauwelijks prive (of zeg ik nu iets stoms?).

Link naar reactie
  • 0

(of zeg ik nu iets stoms?).

 

Nee, werkelijk niet! Juist "heel slim" wat je zegt.

 

Het ligt inderdaad een beetje gevoelig met de keuzes die je eenmaal gemaakt hebt. De vraag is natuurlijk of het allemaal vaststaat, of het werkelijk zo 'uitgevoerd' is en of er misschien (indien nodig/wenselijk) alsnog hier een 'draai' aan gemaakt kan worden.

 

Maatwerk dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.