• 0

Verlies onderneming/heffingskortingen

Nu ik volledig zelfstandige ben wil ik graag ook wat meer zicht op de fiscale kant van het vak. Daarom ben ik mij hierin gaan verdiepen en zo stuitte ik op wat vragen rondom mijn belastingaangifte 2015 (die onze accountant pas twee weken geleden gedaan heeft ;)). Zie bijlage!

 

In 2015 had ik inkomsten uit loondienst, paar maanden ww uitkering en ben ik daarnaast mijn eigen onderneming begonnen (in 2014 officieel al).

In 2015 voldoe ik aan de voorwaarden voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Door de kosten in het eerste jaar is mijn winst in 2015 nihil. Accountant zegt dat zelfstandigenaftrek en startersaftrek in mijn geval gewoon toegepast moeten (of mogen?) worden waardoor ik op een winst uitkom van -10.354

 

Er ontstaat een 'te verrekenen verlies' van -3461. Wat hier verder mee gebeurd of gebeuren gaat is mij een raadsel tot nog toe ;)

 

De rest is allemaal vrij duidelijk, ik ben 0 belasting verschuldigd en de ingehouden loonheffing krijg ik terug.

Wat mij opvalt is dat de heffingskortingen dus niet verrekend kunnen worden en deze 'vervallen'. klopt dat?

 

Daardoor kwam bij mij de vraag op: stel de zelfstandigenaftrek en startersaftrek zou niet toegepast worden (en mee doorgeschoven naar toekomstige jaren). Dan zou mijn winst ongeveer 0 zijn.

Mijn belastbaar inkomen (loon/uitkering - de aftrek van ons huis) zou dan uitkomen op €6893

De verschuldigde belasting hierover wordt dan gedekt door de heffingskortingen en ik zou een zelfde bedrag terugkrijgen als nu (als ik goed gerekend heb). Wat heeft het dan voor nut om die zelfstandigenaftrek+startersaftrek te krijgen? Moet deze toegepast worden of mág dat? Ik zou er dan namelijk meer aan hebben in komende jaren denk ik. In 2016 is mijn omzet 35.000 geweest en voor 2017 zal dit rond de 60.000 zijn. Ik heb maar heel weinig kosten per maand.

 

Misschien nog als toevoeging, mijn partner is ook niet genoeg belasting verschuldigd dus dan worden de heffingskortingen ook niet uitbetaald las is.

 

Misschien klopt echt helemaal niks van mijn bovenstaande verhaal, ik ben in de leer en zou dan graag willen leren hoe het wél in elkaar steekt. Of gaat er nog iets spannends gebeuren met dat 'te verrekenen verlies' wat ik niet weet?

Scan0062.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verlies wordt later, als alles vastgesteld is door de BD, verrekend met inkomen in de toekomst.

Dus dan kan je op dat moment 'belastingvrij verdienen' (althans wanneer het goed voor je uitpakt - het kan ook zijn dat het niets scheelt, omdat je toch zo weinig inkomen hebt dat je hoe dan ook op dat moment geen belasting hoefde te betalen).

 

Het loopt dus niet weg.

Link naar reactie
  • 0

Dankje! Ik las net ook iets hier op het forum dat ze dit eerst gaan verrekenen met voorgaande jaren? Dus 2014-2013-2012... als dat kan en anders pas in de toekomst.

 

En is het dan nu zo dat de zelfstandigenaftrek en startersaftrek toegepast móeten worden (waardoor er een negatieve winst ontstaat) of mág dat? Weet iemand dat?

Link naar reactie
  • 0

En is het dan nu zo dat de zelfstandigenaftrek en startersaftrek toegepast móeten worden (waardoor er een negatieve winst ontstaat) of mág dat?

 

Het is een extra aftrekpost. En daar hoef je natuurlijk geen gebruik van te maken (je kan natuurlijk van mening zijn dat je het urencriterium niet haalt bijvoorbeeld).

 

Maar daar schiet je niets mee op, dus gewoon claimen als je dat kan doen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.