Jump to content
TanneT
Verberg

Hoe houd jij overzicht van je 'nog te betalen rekeningen?

vraag

Hi all,

 

Sinds een paar maanden ben ik, samen met wat andere ondernemers bezig met de ontwikkeling van een nieuwe financiële startup. Het doel van deze startup is mensen in staat stellen financieel weerbaar te worden, danwel te blijven.

 

Uit ons onderzoek is gebleken dat een belangrijke reden dat mensen in diepe schulden (de laagste vorm van financiële weerbaarheid) belanden is het feit dat rekeningen per post en mail niet meer geopend worden (kop in het zand, als ik hem niet open is het probleem er niet), echter wordt het probleem daarmee alleen maar groter. Schuldeisers kunnen dan namelijk niet meer met je in contact komen om het op te lossen en schakelen incasso bureaus in om het probleem voor hen op te lossen. Resultaat: schulden lopen tot 2,5x op.

 

Om dit probleem te tackelen hebben we *knip* (beta-versie) bedacht. Happay is een tool waarmee je 1) al je onbetaalde rekening eenvoudig in een overzicht kunt krijgen; 2) automatisch reminders ontvangt wanneer je een rekening moet betalen, en; 3) Met een klik op de knop een betaling kunt doen.

 

Met deze tool hopen we meer overzicht, rust en controle te geven over persoonlijke en zakelijke financiën van een persoon --> sterkere financiële weerbaarheid.

 

Dit topic heeft 3 doelen:

 

1) Vraag: Wat is voor jou financiële weerbaarheid?

2) Feedback: Wat vind je van de propositie van Happay?

3) Oproep: Ben je geïnteresseerd om deel te nemen aan de test-pilot van Happay: meld je dan aan via deze *knip*. Hier zitten uiteraard geen kosten aan verbonden.

 

Hoor graag!

 

mod-edit: links naar eigen site weggehaald

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 3
  • Rate this answer

Beste TanneT,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Uit ons onderzoek is gebleken dat een belangrijke reden dat mensen in diepe schulden (de laagste vorm van financiële weerbaarheid) belanden is het feit dat rekeningen per post en mail niet meer geopend worden (kop in het zand, als ik hem niet open is het probleem er niet)

(...)

Happay is een tool waarmee je 1) al je onbetaalde rekening eenvoudig in een overzicht kunt krijgen; 2) automatisch reminders ontvangt wanneer je een rekening moet betalen, en; 3) Met een klik op de knop een betaling kunt doen.

Als ik mijn kop in het zand wil steken ga ik natuurlijk ook Happay niet gebruiken...

 

Dan heb ik helemaal geen zin om mijn rekening in te gaan zitten voeren (of door te sturen) en daar dan weer allemaal reminders van te krijgen. En aan een knop om direct te betalen heb ik ook niet veel als ik geen geld heb.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dag Ron,

 

Dank!

 

Ik ben het met je eens dat wanneer je al in de problemen terecht komt, of al zit, deze tool geen nut heeft. Maar het gaat er mijn inziens om dat je überhaupt niet in de afglijdende schaal terecht komt. Wanneer je jezelf (mogelijk mede dankzij deze tool) een gezond betaalmoraal aanleert, hoef je niet in de problemen te komen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Liquiditeitsbewaking of budgetbeheer, interessant, al dacht ik dat ook flink verdiend wordt aan schuldenaars.

 

Wat als je telco of isp de dienstverlening opschort?

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar het gaat er mijn inziens om dat je überhaupt niet in de afglijdende schaal terecht komt. Wanneer je jezelf (mogelijk mede dankzij deze tool) een gezond betaalmoraal aanleert, hoef je niet in de problemen te komen.

Ik zie niet hoe deze tool een gezonde betaalmoraal aanleert. Integendeel misschien wel, want je kunt blijkbaar weer lekker uitstellen tot de tool voor de derde keer waarschuwt dat je moet betalen.

 

Schuldenproblematiek kan meerdere oorzaken hebben. Nonchalance is daar maar een van; dan speelt in eerste instantie niet een gebrek aan geld, maar slordigheid en het veronachtzamen van betaaltermijnen. Als je dat met deze tool op wil lossen, dan vereist het de zelfkennis bij de potentiële gebruiker om deze tool te gaan gebruiken, wat de doelgroep nog kleiner maakt. Daarnaast faciliteer je met deze tool mijns inziens de nonchalance in plaats deze aan te pakken.

 

Het kan best een handig tooltje zijn voor mensen die wel eens een rekening vergeten te betalen en een reminder op prijs stellen. Maar met het willen bijdragen aan financiële weerbaarheid en het voorkomen van schuldenproblematiek trek je naar mijn mening toch een iets te grote broek aan.

 

1) Vraag: Wat is voor jou financiële weerbaarheid?

Financiële weerbaarheid is voor mij het volwaardig en zelfstandig deel kunnen nemen aan het economisch verkeer. Belangrijke aspecten daarvan zijn inkomsten en uitgaven in balans weten te houden, voldoende spaarbuffers aanhouden voor financieel moeilijke tijden, begrijpen wat de financiële consequenties zijn van een aankoop (zoals eenmalige kosten, bijkomende kosten, periodieke kosten), robuust zijn tegen financieel misbruik en tijdig hulp inschakelen. Dat gaat wat verder dan een rekening op tijd betalen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je hebt het over 'ons onderzoek' en wat dat uitwijst. Als je daar echte onderzoeken naast legt, zijn er echter heel andere en ook zeer diverse oorzaken en redenen geconcludeerd, die ook nog eens situationeel ingedeeld zijn. Één van de belangrijkste is, dat er zeer veel oorzaken zijn van diepe schulden zijn, die volledig buiten de invloedsfeer van de schuldenaar liggen. De vraag rechtvaardigt zich dus of jouw tool wel een echt probleem oplost


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Liquiditeitsbewaking of budgetbeheer, interessant, al dacht ik dat ook flink verdiend wordt aan schuldenaars.

 

Wat als je telco of isp de dienstverlening opschort?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Hi Highio,

 

Er wordt zeker veel verdiend aan schuldenaars, wat totaal verkeerd is. Daarom proberen we dus ook het betalingsmoraal van consumenten te verbeteren, zodat ze minder snel in incassotrajecten belanden. Een feature dat we uiteindelijk toe willen voegen aan Happay is dat mensen ook korting op de rekening krijgen wanneer ze 'te vroeg' betalen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je hebt het over 'ons onderzoek' en wat dat uitwijst. Als je daar echte onderzoeken naast legt, zijn er echter heel andere en ook zeer diverse oorzaken en redenen geconcludeerd, die ook nog eens situationeel ingedeeld zijn. Één van de belangrijkste is, dat er zeer veel oorzaken zijn van diepe schulden zijn, die volledig buiten de invloedsfeer van de schuldenaar liggen. De vraag rechtvaardigt zich dus of jouw tool wel een echt probleem oplost

 

Hi,

 

Ben ik met je eens. Ik denk ook niet dat de personen die al diep in de schulden zitten een doelgroep is waar wij iets kunnen betekenen. Waar we wel wat voor kunnen betekenen zijn mensen die een verhoogd risico hebben om in de schulden te belanden. En waar we ons dan specifiek op richten zijn mensen die slordig omgaan met hun onbetaalde rekeningen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste TanneT en reageerders, ik zet dit topic op slot en verzoek Tanne bij deze om een nieuw topic te starten in onze speciaal daarvoor bestemde board "Wat vinden jullie van mijn"

 

Daar (en alleen daar) kan ook een link naar de eigen site geplaatst worden zodat het ook mogelijk wordt om concrete feedback te geven op het initiatief en de site.

 

(Helaas is het ivm het format van dat board niet mogelijk om vraag en reeds gegeven reacties te verhuizen naar dat board)

 

Groet,

 

Norbert Bakker

HL Moderator

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 218 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept