• 0

BTW op factuur voor dienst Duits bedrijf

Goedemorgen,

 

Mijn vriendin en ik hebben op een festival gewerkt voor een bedrijf uit Duitsland. Hiervoor zouden we een vergoeding krijgen voor 340 euro exclusief BTW. Ik werk op freelance basis voor dat bedrijf en ben KVK/BTW geregistreerd. Klopt het dat ik op mijn factuur 340 euro moet noteren met 'BTW' verlegd, 340 euro betaald krijg en daarvan 42% kwijt ben aan inkomstenbelasting?

 

Als dat zo is, dan zou mijn vriendin als particulier een factuur voor haar werkzaamheden kunnen maken voor 340 + 21% BTW = 411,40. Zij dient dan, meen ik, alleen die 21% af te dragen aan de belastingdienst.

 

Klopt dit of zit ik fout? Want dat zou betekenen dat voor hetzelfde werk, ik slechts 197 euro over hou (340 - 42%) en mijn vriendin 340 euro (411,40 - 21%).

 

Ik ben benieuwd!

 

Met vriendelijke groet,

Stefan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt het dat ik op mijn factuur 340 euro moet noteren met 'BTW' verlegd, 340 euro betaald krijg en daarvan 42% kwijt ben aan inkomstenbelasting?

 

Als dat zo is, dan zou mijn vriendin als particulier een factuur voor haar werkzaamheden kunnen maken voor 340 + 21% BTW = 411,40. Zij dient dan, meen ik, alleen die 21% af te dragen aan de belastingdienst.

 

Klopt dit of zit ik fout?

 

Hoeveel inkomstenbelasting je mag betalen hangt af van een aantal factoren (andere inkomsten, aftrekposten, recht op mkb-winstvrijstelling). Dat blijkt vanzelf uit je aangifte. Dat geldt ook voor je vriendin, want die moet de inkomsten ook gewoon opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Doet ze dit niet, dan is het belastingontduiking. Zo heel veel verschil zal er netto dan ook niet zijn (bij gelijke overige omstandigheden in de aangifte).

 

Je vriendin mag als particulier geen btw in rekening brengen en hoeft deze dus ook niet af te dragen. Sterker nog, ze moet een ondertekende declaratie/kwitantie sturen en geen factuur. Tenzij... ze natuurlijk eigenlijk gezien zou moeten worden als ondernemer voor de omzetbelasting, maar ik neem even aan dat het een eenmalig dingetje is en ze niet als zodanig kwalificeert.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Even aanvullend...

 

Die 340 euro, krijgen jullie die samen (op jouw naam) of krijgen jullie allebei 340 euro?

 

Verder begrijp ik niet helemaal waarom en aan wie je vriendin een factuur voor werkzaamheden zou sturen. Verder zal zij over haar inkomsten ook IB moeten betalen.

 

Als jullie samen 340 euro krijgen, en jij berekend die vanuit jouw bedrijf, dan moet jij die inderdaad gewoon verlegd boeken. Je vriendin zou dan, zoals Ron al aangeeft, een declaratie naar jou kunnen sturen voor 170 (helft 340). Dat zijn dan kosten voor jou. Jij houdt dan 170 euro over waar je IB over betaald (en dat is afhankelijk van de rest van de inkomsten en uitgaven). Je vriendin moet ook de 170 euro opgeven bij overige werkzaamheden en zal hierover ook IB moeten betalen.

 

Als jullie allebei 340 euro krijgen dan kan je vriendin dus de declaratie naar dat bedrijf sturen en krijgt 340 euro die ze wel op moet geven als inkomsten overige werkzaamheden waardoor ze daar ook IB over betaald.

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat ik op mijn factuur 340 euro moet noteren met 'BTW' verlegd (...)

 

Je moet ook hun BTW nummer op je factuur vermelden (en die van jezelf natuurlijk ook). Dat nummer moet kloppen. Kan je controleren in de VIES database (vooraf doen!).

 

En vervolgens moet je een opgaaf ICP doen, naast je BTW aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0

Even aanvullend...

 

Die 340 euro, krijgen jullie die samen (op jouw naam) of krijgen jullie allebei 340 euro?

 

Verder begrijp ik niet helemaal waarom en aan wie je vriendin een factuur voor werkzaamheden zou sturen. Verder zal zij over haar inkomsten ook IB moeten betalen.

 

Als jullie samen 340 euro krijgen, en jij berekend die vanuit jouw bedrijf, dan moet jij die inderdaad gewoon verlegd boeken. Je vriendin zou dan, zoals Ron al aangeeft, een declaratie naar jou kunnen sturen voor 170 (helft 340). Dat zijn dan kosten voor jou. Jij houdt dan 170 euro over waar je IB over betaald (en dat is afhankelijk van de rest van de inkomsten en uitgaven). Je vriendin moet ook de 170 euro opgeven bij overige werkzaamheden en zal hierover ook IB moeten betalen.

 

Als jullie allebei 340 euro krijgen dan kan je vriendin dus de declaratie naar dat bedrijf sturen en krijgt 340 euro die ze wel op moet geven als inkomsten overige werkzaamheden waardoor ze daar ook IB over betaald.

 

We krijgen beide 340 euro. Maar dan doe ik het dus gewoon zoals ik altijd doe, 340 euro en BTW Verlegd. En zij dient een declaratie in naar dat bedrijf voor 340 euro en geeft dat op als inkomsten overige werkzaamheden. Dit is voor haar een éénmalig iets, ik heb elke maand zulke werkzaamheden.

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf waar we voor gewerkt hebben blijft nu volhouden dat ze facturen nodig hebben, een kwitantie accepteren ze niet. Vreemd verhaal lijkt me, aangezien zij iemand inhuren die geen ondernemer is?

 

Heeft iemand een idee over hoe wij dit nu moeten factureren om zoveel mogelijk geld 'over te houden' als alle belastingen eraf zijn? Voorheen zette ik gewoon 411,40 euro op de factuur (onder het mom van 21% BTW), maar dat pikken ze niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.