• 0

Ervaringen met "no cure no pay" incassobureaus

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met "no cure no pay" incasso bureau's. Wat mag je als crediteur verwachten?

 

Tot een tijdje terug heb ik weinig problemen gehad met niet betalende klanten. Ik kon er altijd zelf wel in goed overleg uitkomen met klant wanneer facturen te laat betaald werden.

 

Met één klant kom ik er niet uit. Deze zegt tevreden te zijn en beloofd telkens te betalen maar doet dit niet en is vervolgens bijna niet te bereiken. Het gaat om twee facturen uit december van plusminus €600,-. ( herinneringen, aanmaningen, bellen, aanbellen enz.) Uiteindelijk heb ik de klant een afbetalingsregeling laten tekenen maar er is geen enkele betaling binnen gekomen. ( dan ben je al snel maanden verder ). Heeft wel geld voor het laten bedrukken van aanstekers en vakantie maar niet om mij te betalen. >:(

 

Dus Besloten dat ik mijn tijd beter anders kan besteden en een incassobureau ingeschakeld ( no cure no pay minnelijke traject ) die de vordering overneemt. Behalve opdrachtbevestiging en een dossiernummer blijft het stil. 2 Keer: 25 april en 1 mei gemaild naar behandelaar voor een status update.. geen respons, 3 mei naar algemeen mailadres van bureau, geen respons. 5 mei gebeld, behandelaar in gesprek en zou terugbellen, vandaag weer gebeld, zelfde verhaal.

 

Ik begrijp dat ik voor no cure no pay niet op top service hoef te rekenen maar reageren op een mailtje of terug bellen moet toch kunnen? Of verwacht ik te veel.

 

Voor het geval dat e.a. opgelost wordt wil ik nog geen namen noemen maar het gaat om een incassobureau met, zover ik kan zien een goede naam heeft en aangesloten is / onderdeel is van een grote, bekende instantie.

 

Wat zijn jullie ervaringen? Wat kan ik verwachten?

 

En zelf weer contact zoeken met wanbetaler, wel of niet doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die gruwelpraktijken zijn even schrikken inderdaad. Gelukkig is het nog niet zover.

 

De procedure van het incassobureau valt me tot nu toe tegen. Erg stil, geen updates ( no cure, no pay, no contact?). Valt me een beetje tegen aangezien dit bureau wordt aangeraden door een collectief waarbij ik aangesloten ben en de overkoepelende organisatie een hele grote / dan wel marktleider is.

 

Ik heb de voorwaarden doorgespit, het minnelijke traject is echt no cure no pay. Staat er letterlijk in of de debiteur nu wel of niet betaald. Een juridisch traject brengt wel kosten met zich mee ( als ik in ongelijk wordt gesteld ). Maar die gaat pas in als ik daarover beslis.

 

Ik ben er van overtuigd dat de incasso gerechtvaardigd is ( maar dat is iedere ondernemer ). Klant heeft zelfs een afbetalingscontract getekend waarin "schuld aanvaard" wordt. Voor het advies bij een betwiste vordering vragen ze wel een vaste fee ( €200,- ) maar voor zover ik weet is de vordering nog niet betwist, heb nog niks gehoord namelijk. Morgen maar eens de klachtenprocedure in.

 

Mocht ik het juridische traject in willen en ik wil dit bij een ander bedrijf doen, hoe zit het dan met dossiervorming / bewijzen van het minnelijke traject? Kan ik dan zomaar overstappen naar een ander incassobureau?

Link naar reactie
  • 0

Mocht ik het juridische traject in willen en ik wil dit bij een ander bedrijf doen, hoe zit het dan met dossiervorming / bewijzen van het minnelijke traject? Kan ik dan zomaar overstappen naar een ander incassobureau?

 

Als je belt met bijvoorbeeld Flanderijn (heb ik niets mee! - behalve positieve ervaringen dus...) dan kan je dat gewoon aan hen vragen.

 

En dan hoor je precies hoe alles zit. Heel simpel en transparant allemaal.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of deze wanbetaler onder de indruk gaat zijn van een incassobureau, hij zal vast ook wel weten dat die niets kunnen wat jij zelf ook niet kunt.

 

Wat dat betreft moet je je denk ik afvragen of je wilt procederen voor je eraan begint. Je zegt dat de klant tevreden is, maar er is natuurlijk een gerede kans dat hij de vordering bij een kantonrechter alsnog zal betwisten, en dan moet je toch kunnen bewijzen geleverd te hebben wat overeengekomen is.

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben goede ervaringen met Bierens incasso advocaten.

Ik kan wel zeggen dat de vorderingen die wij uit handen hebben gegeven altijd goed komen.

 

Bij ons is het dossier uiteraard ook altijd op orde, wij proberen er altijd eerst zelf uit te komen met de debiteur.

 

www.jmpersoneelsdiensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zal me eerst laten informeren bij een bureau naar wat mijn kansen zijn. Maar ben niet van plan de €600,- maar zo kwijt te schelden, daar zit te veel hard werk en onkosten in.

 

Het feit dat door mij geleverde drukwerk en ontwerpen gebruikt worden en dat wanbetaler bijvoorbeeld het logo zelf heeft laten drukken op aanstekers ( enz.) klinkt mij niet als een ontevreden klant. Vraag me af hoe sterk de wanbetaler staat als deze pas na maanden de vordering voor het eerst gaat betwisten terwijl deze al een afbetalingsregeling (met schuldaanvaarding) getekend heeft. Hoe moet je ooit een betaling kunnen innen als dat al niet genoeg is.

 

Zelf heb ik een dossier opgebouwd met mail, brief en WhatsApp (klant communiceerde bij voorkeur via WhatsApp) verkeer waarin toegezegd wordt dat er betaald gaat worden, prijzen worden besproken en akkoorden worden gegeven.

 

Wat ik me nog afvraag is of ik recht heb op het dossier van het incassobureau, die ook een traject heeft gevolgd, mocht ik een volgende stap niet bij dit bureau willen zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf weleens enkele vorderingen uitbesteed aan CIB Incasso (ongetwijfeld niet geheel toevallig sterk lijkend op CJIB, ook voluit geschreven als Centraal Invorderings Bureau). Zij zijn wel behoorlijk actief en je kunt op je accountpagina ook precies zijn wat ze wanneer gedaan hebben, inclusief PDF versies van brieven enzo.

 

Desondanks hebben ze in de meeste zaken de betreffende debiteuren niet kunnen overtuigen om hun factuur te betalen, maar ook ik heb een vrij duidelijk traject om facturen betaald te krijgen dus als ze niet aan mij betalen zullen ze ook niet snel aan een incassobureau betalen... Overigens heeft het me in die zaken ook geen cent gekost.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Hoe wrang ook, soms moet je accepteren dat je kans om die 600 euro Netto binnen te krijgen Nihil is.

(ik zeg dus niet op voorhand erbij neer leggen)

 

Een incasso bureau kan en mag het zelfde als wat jij zelf mag. Hard blaffen. En iemand die niet wil betalen en het "spel" kent zal dus niet betalen. Procederen om je recht te halen is duurder...En dan heb alleen nog maar je recht gehaald..

 

Laat je niet verleiden door het incassobureau om dan maar te gaan procederen, want voor je het weet hebt je "alles waar je niet om hebt gevraagd" , een rekening van de incassoadvocaat die hoger is dan het factuurbedrag en nog lang geen geld..

 

Misschien dat je nog andere opties hebt om de klant tot betalen te dwingen?

Link naar reactie
  • 0

Genoeg om over na te denken, nog even afwachten wat het huidige traject oplevert en dan zal ik een beslissing moeten maken ( verlies nemen of doorgaan ). In het forum lees ik weinig optimisme. Kans bestaat namelijk ook dat er gewoon geen geld is. Na het minnelijke traject is het enige wat ik kan doen zelf weer contact te zoeken en weer op bedrijfsbezoek te gaan ( voor een fatsoenlijk gesprek hoor ).

 

Andere manieren om klant tot betalen te dwingen dan wat er tot nu toe gebeurt is zou ik zo niet kunnen verzinnen. De geleverde vormgeving en drukwerk kan ik niet terug nemen. ( helaas gaat het niet om een hosting / website die ik uit de lucht kan halen ). Ik kan eisen dat hij het logo niet meer gebruikt maar zonder een juridisch traject kan ik alleen maar blaffen en hij kan bij een ander bedrijf altijd nieuwe vormgeving laten maken en niet betalen.

 

In ieder geval bedankt voor reacties en advies.

Link naar reactie
  • 0

je kunt iedere dag bij'm op de koffie gaan...

 

zelf heb ik goede ervaringen met een jurist en advocaat.

Procederen kost je vast meer dan wat je nog moet ontvangen, maar een klant tot betalen zetten is ook al een punt op zich.

 

 

 

Klant is alles behalve een interessante gesprekspartner dus nee, liever niet iedere dag op de koffie ;). Dat zal zich beperken tot één laatste bezoek en een zakelijk gesprek.

 

Principieel ga ik liever een stap verder, werk moet gewoon betaald worden. Maar het zal uiteindelijk een zakelijke beslissing moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Principieel ga ik liever een stap verder, werk moet gewoon betaald worden. Maar het zal uiteindelijk een zakelijke beslissing moeten zijn.

Stop dan met blaffen en ga bijten: benader een advocaat en zorg voor een beslaglegging. Kost je een paar centen (misschien meer dan de vordering zelf), maar dan krijg je wel je genoegdoening...en dat is ook wat waard.

 

(En dat betekent dus ook stoppen met no cure no pay)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over door jou geleverde ontwerpen, je kunt het daarom mogelijk ook over de auteursrechtenboeg gooien.

 

Daar zitten echter te veel variabelen aan vast om zonder te weten wat er is geleverd onder welke voorwaarden, en wie wat heeft gemaakt, op dit punt veel zinnigs over te zeggen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Stop dan met blaffen en ga bijten: benader een advocaat en zorg voor een beslaglegging.

Beslaglegging is wel heel rigoureus voor een vordering van 600 euro. Zelfs als je bang bent dat hij zich zal ontdoen van vermogensbestanddelen.

 

Dagvaarding de deur uit doen, en wachten met het betalen van het griffierecht tot de uiterste datum. Dat geeft de wederpartij nog de gelegenheid om alsnog te betalen, zonder dat je een hoop extra kosten moet maken.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Of een afbetalingscontract een onhandige complicatie is weet ik niet, deze was vrij compleet en er stond ook in dat, indien een afbetaling gemist, het bedrag direct opeisbaar zou zijn. Ik heb dat contract opgesteld met de gedachte, beter iets / laat dan niets betaald krijgen. Beter niet meer doen dan?

 

Inmiddels goed contact gehad met incassobureau die wel degelijk actie heeft ondernomen. Wanbetaler reageert nergens op, telefoons afgesloten en heeft vorige week zijn bedrijf opgeheven bij kvk en omwonenden spreken ook van schulden en deurwaarders ( wist niet dat incassobureau's ook met omwonenden spreken? ) .

 

Ook nog met een andere ondernemer / klant van mij gesproken waarvan ik wist dat die er ook zaken mee gedaan heeft ( voor hem een kleiner bedrag gelukkig) . Deze heeft ook nog een factuur openstaan en uit ons gesprek is duidelijk geworden dat deze wanbetaler veel meer aanzienlijke schulden heeft gemaakt en dat niet alles zuivere koffie is geweest.

 

Dossier staat 2 maanden "on hold" om te kijken of er insolventie optreedt, wacht nog even af maar doorzetten lijkt me zinloos. Ik heb een kostenopgave gezien van komend traject en de bedragen lopen al snel op tot een veelvoud van €600,- als je pech hebt. Omdat kans groot is dat wanbetaler toch niks heeft en die kosten dan mijn kant op komen, beter niet.

 

Beter die €600,- beschouwen als een dure les mensenkennis en waakzaamheid.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een soortgelijk geval meegemaakt. Wanbetaler met legio schulden.

Eerst langdurig zelf om geld gevraagd. Na veel smoezen en praatjes een no-cure/no-pay incasso erop gezet. Dat hielp in zoverre dat ikzelf een afbetaling in termijnen met deze persoon kon afspreken (buiten het incassobedrijf). Slecht een klein deel van de termijnen werd betaald en het stopzetten van de incasso bracht wel kosten voor mij (no-cure/do-pay). Uiteindelijk is deze persoonlijk failliet gegaan en koester ik de leerzame ervaring als een nog redelijk betaalbare cursus die me hopelijk wapent tegen toekomstige wanbetalers...

 

Link naar reactie
  • 0
Of een afbetalingscontract een onhandige complicatie is weet ik niet, deze was vrij compleet en er stond ook in dat, indien een afbetaling gemist, het bedrag direct opeisbaar zou zijn. Ik heb dat contract opgesteld met de gedachte, beter iets / laat dan niets betaald krijgen. Beter niet meer doen dan?

 

Het voorstel of de acceptatie van een voorstel tot afbetaling kan een vertragingstaktiek zijn. Er zijn echter gevallen bekend van mensen die het met een regeling wel lukten te betalen.

 

Ik zou zeggen, laat hem in je incassoarsenaal zitten, al is het alleen maar, omdat je met een voorstel tot afbetaling een gespannen situatie kunt ontspannen en dus in dialoog kunt blijven met de schuldenaar.

 

Beter die €600,- beschouwen als een dure les mensenkennis en waakzaamheid.

 

Maak er geen (circa) 900 euro van: vraag je btw terug en boek de verloren omzet (zodra dat kan) in als verlies. Google: oninbare vordering.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dossier staat 2 maanden "on hold" om te kijken of er insolventie optreedt, wacht nog even af maar doorzetten lijkt me zinloos. Ik heb een kostenopgave gezien van komend traject en de bedragen lopen al snel op tot een veelvoud van €600,- als je pech hebt. Omdat kans groot is dat wanbetaler toch niks heeft en die kosten dan mijn kant op komen, beter niet.

 

Beter die €600,- beschouwen als een dure les mensenkennis en waakzaamheid.

 

Helaas is dat waarschijnlijk wel het beste wat je kunt doen. Het zou best kunnen dat deze persoon failliet gaat (was het een eenmanszaak eigenlijk?). Probleem is dat bedrijven en personen die failliet gaan vaak ook een belastingschuld hebben, en die gaat voor, en incl vergoeding voor de curator etc blijft er meestal weinig te verdelen onder 'gewone' schuldeisers.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik begrijp dat ik voor no cure no pay niet op top service hoef te rekenen maar reageren op een mailtje of terug bellen moet toch kunnen? Of verwacht ik te veel.

 

Of je dan te veel verwacht? Nee, dat lijkt me niet. Dat er wordt gereageerd, mag je toch altijd verwachten, of het nu betaald is of niet.

 

Wel zit er veel verschil in de aanpak op basis van no cure no pay. Er zijn incassobureaus die in no cure no pay zaken 2 brieven sturen en dan stoppen bij niet-betaling. Er zijn er ook die zo nodig 1 jaar doorgaan, maar dat ligt aan het bureau en ook aan de zaak, qua belang, e.d.

 

En (conservatoir) beslag leggen voor een vordering van € 600,00 is inderdaad geen optie.

 

Succes in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met "no cure no pay" incasso bureau's. Wat mag je als crediteur verwachten?

 

Tot een tijdje terug heb ik weinig problemen gehad met niet betalende klanten. Ik kon er altijd zelf wel in goed overleg uitkomen met klant wanneer facturen te laat betaald werden.

 

Met één klant kom ik er niet uit. Deze zegt tevreden te zijn en beloofd telkens te betalen maar doet dit niet en is vervolgens bijna niet te bereiken. Het gaat om twee facturen uit december van plusminus €600,-. ( herinneringen, aanmaningen, bellen, aanbellen enz.)

 

Alhoewel ik zie dat deze vraag een behoorlijke tijd geleden is geplaatst en er wel een aantal reactie zijn gekomen laat ik toch even een kort berichtje achter voor degene die dezelfde vraag hebben.

 

Zelf ben ik ook druk in de weer geweest om een goed incassobureau te zoeken. Vaak is niet duidelijk welke kosten je wel of niet kan verwachten omdat er bij een groot aantal toch kosten in rekening wordt gebracht, ook al zou het dan "no cure no pay" zijn. Dit is vaak het geval bij het intrekken van de opdracht als er niet kan worden geïncasseerd of er zijn toch nog verborgen kosten.

 

Om jullie dezelfde zoektocht te besparen naar een incassobureau dat echt geen kosten in rekening brengt kunnen jullie eens kijken naar (url verwijderd door mod) Naast de belofte dat er echt geen kosten in rekening werden gebracht (via email specifiek om verzocht), hebben ze de factuur ook voor mij kunnen incasseren. Ik ben daarom zeer tevreden over de aanpak van hun.

 

@peter: kennelijk ben je op de hoogte van ons beleid inzake spam, anders zou de valse screenname en het verhaaltje over klant zijn van Landelijk Bureau Gerechtelijke Invordering en Beslaglegging of lbgib niet nodig zijn om je eigen bedrijf toch te kunnen spammen op HL. Busted!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.