• 0

crediteuren met voorrang/

Gaarne wil ik weten of het volgende mogelijk is, even de volgende info:

. ik koop artikel A van leverancier 1,

. ik koop artikel B van leverancier 2,

. ik koop artikel C van leverancier 3,

Nu wil ik op mijn bedrijfsnaam 3 rekeningnummers openen, 1 voor leverancier 1, 1 voor 2 en 1 voor 3.

Na betaling van mijn klant op het betreffende rekeningnummer, kan de leverancier het factuurbedrag afschrijven.

De brutowinst blijft dus aanwezig op het rekeningnummer.

Reden: leveranciers 1, 2 en 3 zijn zeer belangrijk, vanwege reorganisatie hebben zij voorrang en zijn de leveranciers 4, 5 etc van minder belang, deze zullen dus langer moeten wachten op hun geld.

 

Is bovenstaande juridisch en bancair gemakkelijk te regelen ?

(bankier zegt van niet).

 

Ik hoop op gefundeerde reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn alle drie de leveranciers akkoord gegaan dat hun betalingstermijn afhankelijk wordt gesteld van de grillen van jouw klanten? Dit is zeer ongebruikelijk en voor de leveranciers vol risico. Weinig kans dat ze hiermee akkoord gaan.

 

Ook is het maar de twijfel of je feitelijk het resultaat krijgt dat je wil, namelijk dat deze leveranciers een zekere voorsprong krijgen. Stel de klanten van de betreffende artikelen betalen traag, terwijl een van je andere leveranciers na overschrijding van de betalingstermijn aanmaningen gaat sturen en er een incassobureau op zet. Dan zal de leverancier met het incassobureau toch sneller aan zijn geld komen.

 

Praktisch is het ook niet, omdat de leveranciers proefondervindelijk er achter moeten komen of er wel of geen saldo op de betreffende rekeningen staat. Een paar storno's vanwege gebrekkig saldo zal snel gaan vervelen.

 

Is het niet mogelijk om de facturen van de betreffende leveranciers gewoonweg telkens bovenop de stapel van te betalen facturen te leggen?

 

Link naar reactie
  • 0

Welkom in de wereld die ondernemen heet. Zeg eens eerlijk, ben jij als leverancier bereid om te wachten tot de afnemer van jouw klant heeft betaald? Zo ja, dan ben je de eerste die ik in mijn loopbaan tegen kom.

 

Dit is nu typisch iets wat te kwalificeren is als het ondernemersrisico. Het is zaak om je cashflow zodanig te organiseren dat je hierop een minimaal risico loopt. Dit kan door vooruitbetaling, aanbetaling, maar ook door een verschil in betalingstermijnen te hanteren. Naar jou klanten zou je waar mogelijk bijvoorbeeld een termijn van 15 dagen kunnen hanteren en naar jou leveranciers een termijn van 30 dagen (of langer). Probeer het voofinancieren te minimaliseren.

 

Juridisch is dit misschien allemaal nog wel te organiseren, maar ik vrees dat dit in praktijk al snel tot onwerkbare situaties gaat leiden, zoals Stefan ook al terecht heeft opgemerkt.

 

Dat dit bancair lastig ligt begrijp ik ook heel goed. Bankrekeningen, zeker betaalrekeningen, kosten een bank meer dan dat ze opleveren. Het is puur een service. Een bank zal daarom niet snel bereid zijn om drie rekeningen voor hetzelfde doel te openen. Bij drie verschillende banken lukt dit misschien, maar realiseer je tegelijkertijd dat je voor drie bankrekeningen met kosten wordt geconfronteerd. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.